Har ett attefallshus där vi hade velat ha en AC men hade velat ansluta slangen i väggen istället för att leda ut genom fönstret.
Finns de sådana lösningar?
https://amzn.eu/d/0cd6oNX7

• IMG_5294.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, finns massor av lösningar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ok kan du länka till de?

Du sökte på ac hus genom vägg?

Vore det inte bättre att ta upp en ventil i väggen att leda ut luften igenom?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Purre
En tvådelad kommer ha bättre verkningsgrad eftersom den inte kommer skapa ett undertryck inomhus som gör att man drar in varm luft i ventiler, springor osv

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Yes löste de

Köp en luftvärmepump istället för att sätta in en portabel AC.

Håller med - får du göra hål i väggen och kan du och får sätta saker på utsidan så sikta på en LLVP/split
(alla LLVP kan köra AC-läge, och det är verkar numera vara svårt att köpa en renodlad AC i EU)

Portabel AC har man bara som sista utvägen där du inte kan/får göra någon åverkan på huset eller dess fasad eller montera något på utsidan som att bo i de allra flesta fallen med BRF och i stort sett alla hyreslägenheter.

En portabel AC drar 800 - 1000 Watt och dånar på för samma och sämre upplevd skyla som en LLVP/split i kyllägen behöver ca 200 Watt i effekt och är i sina lägsta fläktläge bara svag nätt och jämt noterbart hörbara (sannolikt att din laptops fläktar låter mer) - det är sådan enorm skillnad i både kyleffekt och ljudnivå!

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Shottaz99 Shottaz99 skrev:
Köp en luftvärmepump istället för att sätta in en portabel AC.
Man kan få en portabel AC för 3000 kr på Bauhaus.
Tvådelade kommer dels i färdig lösning där ytterdelen är tänkt att hängas på fönsterkarmen, dom är ovanliga och när jag sett dom har priset varit 10-15 000 kr.

En tvådelad betyder i allmänhet en LLVP med kopparrör. Företag som installerar dessa tar ofta 15-20 000 kr med installation även för deras minsta modeller och enklaste förutsättningar för montage.

Man kan köpa och installera själv också, men det är inte alla som kan, vill eller orkar det. Det är dessutom olagligt sägs det, och det bryr sig vissa om.

När det gäller effekten är den helt ok för enstaka rum med portabel AC. Det största hindret för många är ljudnivån. Har man tilluftsventiler kan man ganska enkelt modifiera dessa så den portabla AC:ns utlopp går dit. För de flesta är heller inte kondens ett problem, de gör sig av med den via utloppet för luft.

Sammanfattningsvis ser jag fortfarande en plats för portabel AC för personer som vill komma billigt undan och har lägre krav... 🤔

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Om man har prova båda varianter som jag - först portabel AC under många år (och jag vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan denna relik från innan 2000-talet under värmeböljan sommaren 2018) och senare som nu med riktig split-anläggning, så vill man inte gå tillbaka till portabla innan man är piskad till det.

Är mycket väl medveten att bor man i hyrd lägenhet/BFR så är förutsättningarna för att få installera en split-AC väldigt små till obefintliga och det är bara portabla AC som är alternativet.

Hej givetvis är en luftvärmepump att föredra alla dagar i veckan.....men har man inte möjlighet att montera en sådan/ekonomi för ....så får man helt enkelt köra på en portabel ac med högt arbetsljus etc.....jag lösde det med ett "sommar fönster" så att jag kan ha stängt och magnetkontakt till larm i funktion....lite jobb/kostnad men är en variant....

• IMG_20260620_145956.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man kan få en portabel AC för 3000 kr på Bauhaus.
Tvådelade kommer dels i färdig lösning där ytterdelen är tänkt att hängas på fönsterkarmen, dom är ovanliga och när jag sett dom har priset varit 10-15 000 kr.

En tvådelad betyder i allmänhet en LLVP med kopparrör. Företag som installerar dessa tar ofta 15-20 000 kr med installation även för deras minsta modeller och enklaste förutsättningar för montage.

Man kan köpa och installera själv också, men det är inte alla som kan, vill eller orkar det. Det är dessutom olagligt sägs det, och det bryr sig vissa om.

När det gäller effekten är den helt ok för enstaka rum med portabel AC. Det största hindret för många är ljudnivån. Har man tilluftsventiler kan man ganska enkelt modifiera dessa så den portabla AC:ns utlopp går dit. För de flesta är heller inte kondens ett problem, de gör sig av med den via utloppet för luft.

Sammanfattningsvis ser jag fortfarande en plats för portabel AC för personer som vill komma billigt undan och har lägre krav... 🤔
1782331864231.png
Skapa konto

De börjar ändå komma ner i pris!
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...nering/andersson-arc-2-6-mobile/1032936.9404/

1782331900115.png
Skapa konto

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...on-arc-4-0-split-unit-air-condi/1059614.9404/

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.