K
Knight: Kan man fylla igen hela tårtbiten ovan hanbjälken med isolering ? Förutsatt att man har 25mm luftpsalt mellan råspont och oljehärdad board samt "ventilerad nock"
4 svar · 62,5k läst
·
T
takläggare nu: Det finns mängder av sätt att göra på. Om du vill råsponta taket kan du lämna reglarna som ofta sitter på cc500. Och råsponta stående råspont ovanpå reglarna( från takfot till nock. det ger även extra bärighet i taket och ni får en fin 50mm luftspalt under råsponten. den papp,läkt,pannor. eller som du sa med duken, som även den går att sätta ovanpå reglarna med läkt och
10 svar · 55,0k läst
·
F
fsml2: När jag läst lite mer här på forumet blir jag dock osäker på konstruktionen. Jag får intrycket att vissa menar att en skarvad bjälke på ~7 m inte skulle göra någon nytta (knappt bära sin egen vikt), men du tror ändå det funkar att skarva på det här sättet? Istället för att skarva "i mitten", skulle det vara bättre att ta en 5,4 m regel, skarva på 1,6 m och låta laskarna gå
8 svar · 359 läst
·
T
tomasjo: Kul, lycka till och trevlig helg!
7 svar · 1,6k läst
H
Håbbe01: [citat] Bör finnas en luftspalt på 25mm närmast råspånt. Man kan sätta 2 lister på 25mm i varje fack och därefter fästa en oljahärdad Board i listerna. Kan man ej fixa luftad nock så finns det mindre ventiler att sätta på undertaket i varje fack mot nock
1 svar · 98 läst
plåtrickard
plåtrickard: Våld. Annars lämnar du tillbaka kroken och köper andra
1 svar · 88 läst
·
A
AnnaMJ: Hej! Jag har en lägenhet i hus byggt 1947 där det är flera långa sprickor i taket. Inget ovanligt eller så men de gånger jag har målat om har jag passat på att spackla sprickor, dessvärre dyker sprickorna upp igen efter en tid. Vissa är långa och sträcker sig tvärs över rummet. Nu ska jag renovera köket och googlade vilken reparationsmassa jag ska använda för att lyckas bättre
0 svar · 55 läst
·
L
Lovelywookie: Ok skönt att höra, ja sista våden ska avslutas under pannorna på ett bra sätt så vatten eventuellt inte kan fastna
2 svar · 163 läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Jag tackade precis ja till offert på takbyte (valmat tak, råspont, 155m², boyta) där det ska bytas papp samt nya pannor, tillhörande plåtarbeten, panelbyte på 3 sidor samt ett nytt fönster. 288' med 30% rut, men eftersom snickaren hinner med det i år får vi 50%. En snickare som gjort flera tak här i byn, omdömet från grannarna är mycket bra
5 svar · 540 läst
anthill
anthill: Bild 1 visar på sektionsskiss delen av huset som är aktuellt. Bild 2 syftar till att ge en bättre förståelse för omfattningen och huset i helhet. Bild 3 visar olika alternativ jag funderar på. Hej alla kunniga, jag hoppas att informationen i bilderna är tydlig. Min fråga är vilket alternativ som rent byggnadstekniskt är enklast och billigast, eller finns det kanske någon annan bättre
0 svar · 91 läst
·
Smesken
Smesken: Hej har samma uppbyggnad av tak, betongpannor, läkt, masonit sen isolering. Hela taket är isolerat. Vilket av alternativen blev det? Och vet du hur luftspalten löstes?
2 svar · 1,5k läst
·
Karl-Ove Qvarfordt
Karl-Ove Qvarfordt: Är det ritat 23 ska du definitivt använda det. Det typ av takbeläggning du har så kan det förekomma skillnader i den lokala belastningen. Dessutom är det bra att det är byggt enl gällande normer den dag du ska sälja.
22 svar · 513 läst
R
Rejäl: Ska det byggas in så behöver det inte målas men du kan behandla det med mögelbekämpande medel innan igensättning..
1 svar · 97 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kanske går bra med målarfog i springorna, underifrån. Annars får du fästa vindpapp/ångbroms ovan innertaket på vinden. dvs mer jobb.
1 svar · 125 läst
T
Testarn: Nä, man behöver vara påläst för att vara en bra kund och få som man vill ha det. 😁
3 svar · 195 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Normalt sett sätter man en stos mellan skorsten och tak om man har papptak Tex https://www.saunaparts.se/product/1395/genomforingstatning-for-skorsten-underlag-200-380mm-for-bastu-och-spis-skorstenar?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIiOHpsrvcjAMV8VORBR2xkTCuEAQYAiABEgJQwPD_BwE Vid pltåtak bör man ha satt plåten så att vatten inte kommer in [bild] Sen verkar din skorsten ha sett bättre
1 svar · 222 läst
·
S
sturnus: [citat] Maybe a baseball cap will cheer you up ;-)
32 svar · 7,0k läst
·
F
fribygg: [citat] Begagnade betongpannor är generellt inte värda besväret. Om du funderar på återvunnet mtrl till taket föreslår jag lertegel.
3 svar · 707 läst
J
Jocke Best: Tycker det syns tydligt på filmen att vattnet rinner längs med plåten, eller till och med mellanrummet och smutsar ned fasaden och rinner ut längs med takstolen sedan med. [bild]
6 svar · 529 läst
·
P
perror: [citat] Det är form före funktion😀 På 9m faller taket 0.5m och jag har en gigantisk stålbalk, HEB 400 i mitten för att kunna ha en tunnare takkonstruktion utan pelare mitt i lokalen. Jag visste ju att jag kunde köra med papptak så jag kommer inte att ändra konstruktionen. Just nu lutar det åt rostfritt eftersom jag tänkt behålla huset tills jag dör.
27 svar · 1,4k läst
·
S
Sir Duke: [citat] En klassiker är ju att köpa en kvadratfot mark i Skottland för ett par hundralappar. Då får man titulera sig som Lord. I pass och körkort och allt. Har en kollega som har det inskrivet i sin jobb-badge. Jag brukar resa mig och buga när han kommer in i rummet.
84 svar · 17,7k läst
·
E
Ett fisk: Ingen som har förslag? :)
1 svar · 220 läst
·
U
ulrikf: Jag tänker om och undviker klicktak. Nu väljer jag istället mellan: A) Dubbelfalsad bandtäckning med råspont/takplywood och underlagspapp + Förhoppning om mindre kondens, påväxt och smuts på takbalkarna? + Släta ytor att rengöra utan läkt med vinklar och vrår. - Behöver kanske öka takvinkel från 5.3 till 5.7 grader? - Osäker om målning med akrylatfärg under råspont/takplywood
9 svar · 598 läst
·
J
jonaserik: Vad har du för tak, jag har plåt men inga knäppningar., det knäpper i panelen på kvällen när solen går ner.
3 svar · 178 läst
P
På grön kvist: Råspont papp är det mer långsiktiga. Innebär att nästa takbyte blir billigare. Båda lösningar med masonit/duk eller råspont går att montera solceller på. Se till att få en bra läkt dimension. .
2 svar · 739 läst
R
Räknenisse: [citat] Vet man varför man gör som man gör, förstår de grundläggande fysikaliska principerna och vet hur gamla hus skiljer sig från moderna 'så skall det vara'-regler så gör man nog inte något som blir tokfel. Grejen med gamla hus är ju också att de har ett visst mått av felmarginal, i alla fall om man fått de mest kritiska punkterna rätt. Jag har delvis förra ägarens mineralull
18 svar · 800 läst
·
Mats-S
Mats-S: Försök att få kontakt med nuvarande tillverkare, dom om någon bör ju veta om det finns ersättningspannor :) Börja här så kan du nog få kontakt: https://bmisverige.se/produkter/yttertak/betongpannor/zanda-protector-20 Annars är det väl blocket som gäller, renoveras ju en hel del tak. Kanske någon takfirma i ditt område har någon renovering på G där man har samma panna som du har?
1 svar · 167 läst
·
Rickard.
Rickard.: Svetsad papp över hela om du prioriterar tätt och hållbart över ljust. Vill du ha tätt och ljust så är takkupoler bra men ganska dyra.
2 svar · 223 läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag hittade att loggan på pannan tillhör Franssons Takpanneindustri, även kallat Franssons Cementvarufabrik. Därav ett F. Den kanske låg i Örebro då? Pannorna kan finnas på hus från 1950-1970-talet.
7 svar · 241 läst
·
J
Jesper mångsysslare: Jag har en fyrkantig huv på mitt med en tupp högst upp
1 svar · 140 läst
·
C
Cerb: Jag blir mest nervös över de enkelisolerade ledarna.
2 svar · 187 läst
·
M
MoveMe: [citat] Tack för svaret! Det blev riktigt snyggt. Var det ok att gå på det? Jag tänker mig, behöver man vara försiktig för att inte buckla till det när man fixar nock mm?
8 svar · 8,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.