1 820 387 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag tycker det är rätt vettigt att skilja åt, men de som tankar fel brukar väl tänka som du. 😉P PHPersson skrev:
Skämt åsido, på 80-90 tal ville vanligt folk knappt röra en diesel, det var bara bensin som gällde, medan diesel kanske var intressant för taxi.
Sen blev dieselbilar bättre och man behövde inte hålla på och glöda etc. Sen blev det helt plötsligt miljöbilar och alla skulle ha det, ingen skulle ha bensin, och så blev det bensin igen.
Det är å andra sidan rätt larvigt. Då kanske man ska göra skillnad på elbilar beroende på teknik och hur fort de laddas etc.P PHPersson skrev:
Fast idag är det knappt någon skillnad på bensin / dieselbilar annat än pengar. Dieslar varvar mer, bensinare är snålare etc. De flesta som inte är bilintresserade märker nog ingen skillnad, än mindre på e85.Fairlane skrev:
Jag tycker det är rätt vettigt att skilja åt, men de som tankar fel brukar väl tänka som du. 😉
Skämt åsido, på 80-90 tal ville vanligt folk knappt röra en diesel, det var bara bensin som gällde, medan diesel kanske var intressant för taxi.
Sen blev dieselbilar bättre och man behövde inte hålla på och glöda etc. Sen blev det helt plötsligt miljöbilar och alla skulle ha det, ingen skulle ha bensin, och så blev det bensin igen.
Det är å andra sidan rätt larvigt. Då kanske man ska göra skillnad på elbilar beroende på teknik och hur fort de laddas etc.
Jag har såklart ingen statistik över skador på Taxibilar men jag lever i tron att de drabbas av ovanligt många skador jämfört med privat ägda bilar. Kanske inte så förvånande med tanke på bilarnas årliga körsträcka.
En kul anekdot inträffade för några veckor sedan. Jag skulle vänta en stund i bilen och backade in i en parkeringsficka som rymde 3 bilar i bredd. På vardera sidan om min bil stod en Taxi. Jag lade märke att bilen på min vänstra sida hade en väldig varierande glipa mellan framdörren och framskärmen. Jag klev ur för att försöka se vad som hade hänt. När jag stod där och glodde åkte sidorutan ner och chaffören sade titta på andra sidan också och log glatt. Han sade att han inte visste vad som hade hänt, någon annan anställd hade krockat bilen. Hela vänstersidan var knölig, bakluckan var intryckt i mitten ovanför nummerskylten. Höger framskärm var rejält knölig. Bilen var fullt fungerande och kunde användas till de beställda delarna levererades.
Bilen ägdes av ett företag som ägde 28 Taxibilar. Ägaren föredrar Toyota Camry och Lexus för deras höga tillförlitlighet. Chaffören berättade att han hade kört Tesla som Taxi i två år utan problem. Han kunde inte svara på varför ägaren inte hade fortsatt med Tesla. Ägaren hade egen verkstad som skötte all service och reparationer. Kanske gick detta bättre med Toyota jämfört med Tesla eller så är det rent kostnadsdrivet vilket troligen är skälet.
Vid ett annat tillfälle passerade jag en Taxikö där någon hade svängt ur kön med sin Tesla utan att se sig för. Bilen stod halvvägs ute i körfältet förbi Taxikön med hela fronten framför framhjulet bortsliten. Den reparationen blev nog både dyr och tidsödande. Jag såg aldrig bilen som hade kört på Teslan.
De gula Taxibilarna från Taxi 020 ser man förvånansvärt ofta med olika plåtdelar som är svarta. Kanske är det grundfärgen på nya plåtdelar som är svart och ägaren hade inte velat köa för lackering spekulerar jag.
En kul anekdot inträffade för några veckor sedan. Jag skulle vänta en stund i bilen och backade in i en parkeringsficka som rymde 3 bilar i bredd. På vardera sidan om min bil stod en Taxi. Jag lade märke att bilen på min vänstra sida hade en väldig varierande glipa mellan framdörren och framskärmen. Jag klev ur för att försöka se vad som hade hänt. När jag stod där och glodde åkte sidorutan ner och chaffören sade titta på andra sidan också och log glatt. Han sade att han inte visste vad som hade hänt, någon annan anställd hade krockat bilen. Hela vänstersidan var knölig, bakluckan var intryckt i mitten ovanför nummerskylten. Höger framskärm var rejält knölig. Bilen var fullt fungerande och kunde användas till de beställda delarna levererades.
Bilen ägdes av ett företag som ägde 28 Taxibilar. Ägaren föredrar Toyota Camry och Lexus för deras höga tillförlitlighet. Chaffören berättade att han hade kört Tesla som Taxi i två år utan problem. Han kunde inte svara på varför ägaren inte hade fortsatt med Tesla. Ägaren hade egen verkstad som skötte all service och reparationer. Kanske gick detta bättre med Toyota jämfört med Tesla eller så är det rent kostnadsdrivet vilket troligen är skälet.
Vid ett annat tillfälle passerade jag en Taxikö där någon hade svängt ur kön med sin Tesla utan att se sig för. Bilen stod halvvägs ute i körfältet förbi Taxikön med hela fronten framför framhjulet bortsliten. Den reparationen blev nog både dyr och tidsödande. Jag såg aldrig bilen som hade kört på Teslan.
De gula Taxibilarna från Taxi 020 ser man förvånansvärt ofta med olika plåtdelar som är svarta. Kanske är det grundfärgen på nya plåtdelar som är svart och ägaren hade inte velat köa för lackering spekulerar jag.
Redigerat:
Det var jag som påstod det och jag står fast vid det. Det är ett argument, om inte det viktigaste eller avgörande argumentet. Större hyrbisföretag säljer ofta sina bilar strax innan första service för att slippa göra den. Viktigare torde vara att undvika oplanerade driftstopp. Vad som är bäst där vet jag inte. Troligen bil som inte är för gammal och inte är första årsmodellen med eventuella barnsjukdomar.P PHPersson skrev:
Tiden det tar allt ladda är naturligtvis längre än tiden det tar att tanka men chauffören behöver inte stå och titta på när elektronerna fyller batteriet. Om bilen ändå inte rullar 24/7 utan minsta paus blir detta inte så viktigt. Enda sättet att få bilen att rulla utan ens 30 min paus då och då för matrast och laddning är att byta förare oftare än var sjätte timme. Det är inte så taxiföretagen lägger sina scheman. Snarare är det väldigt långa pass.
Jag undrar fortfarande hur långt en eltaxi kan köra på vintern utan laddning och om inte den sträckan räcker sex timmar tills det ändå måste vara rast.
Det jag tycker elbilarna är sämst på är motorväg långa sträckor i hög hastighet men taxi är motsatt scenario.
Beror nog på vilken bil vi pratar om… de absolut bästa kanske 40mil och en 7 sitsig v-klass kanske 15-20.P Pin skrev:Det var jag som påstod det och jag står fast vid det. Det är ett argument, om inte det viktigaste eller avgörande argumentet. Större hyrbisföretag säljer ofta sina bilar strax innan första service för att slippa göra den. Viktigare torde vara att undvika oplanerade driftstopp. Vad som är bäst där vet jag inte. Troligen bil som inte är för gammal och inte är första årsmodellen med eventuella barnsjukdomar.
Tiden det tar allt ladda är naturligtvis längre än tiden det tar att tanka men chauffören behöver inte stå och titta på när elektronerna fyller batteriet. Om bilen ändå inte rullar 24/7 utan minsta paus blir detta inte så viktigt. Enda sättet att få bilen att rulla utan ens 30 min paus då och då för matrast och laddning är att byta förare oftare än var sjätte timme. Det är inte så taxiföretagen lägger sina scheman. Snarare är det väldigt långa pass.
Jag undrar fortfarande hur långt en eltaxi kan köra på vintern utan laddning och om inte den sträckan räcker sex timmar tills det ändå måste vara rast.
Det jag tycker elbilarna är sämst på är motorväg långa sträckor i hög hastighet men taxi är motsatt scenario.
40 mil kan inte vara ett problem för en Taxi. 15 är troligen för lite.P PHPersson skrev:
Och någon av de vanligare taxibilarna som jag gav som exempel: EQE, Enyaq eller Tesla?
Jag ska fråga chauffören nästa gång hur han valde bil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Mercedes VLE 300 borde vara en schysst taxi
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Nu är ju inte trådtiteln:
För tidigt att köpa elbil om jag kör taxi?
Så hela diskussionen är OT.
Men kan konstatera att jag inte åkt något annat än elbil när jag åkt taxi de senaste 3-4 åren. Åker bara taxi i tjänsten och åker oftast kring Malmö, Lund, Helsingborg, Sturup flygplats och Kastrup flygplats.
90% är Enyaq och Model Y.
Jag har flera gånger frågat chaufförerna om laddning och de flesta säger att det normalt inte behövs på ett vanligt pass.
Behövs det så laddar de medan de har matrast.
Ingen chaufför har någonsin sagt att det var bättre eller lättare med avgasbil.
För tidigt att köpa elbil om jag kör taxi?
Så hela diskussionen är OT.
Men kan konstatera att jag inte åkt något annat än elbil när jag åkt taxi de senaste 3-4 åren. Åker bara taxi i tjänsten och åker oftast kring Malmö, Lund, Helsingborg, Sturup flygplats och Kastrup flygplats.
90% är Enyaq och Model Y.
Jag har flera gånger frågat chaufförerna om laddning och de flesta säger att det normalt inte behövs på ett vanligt pass.
Behövs det så laddar de medan de har matrast.
Ingen chaufför har någonsin sagt att det var bättre eller lättare med avgasbil.
Är det det som kallas "lätthybrid"? Skoda har nåt som heter e-Tec som verkar vara ett system med 48 V-batteri (farsan har en sån bil).A AndersS skrev:
Enligt vad jag läste så går elmotorn dels in vid typ "cruising" men den gör också att start/stopp-automatiken flyter smidigare (enligt det jag läste alltså).
Frågan är om det är bättre eller sämre än plug-in-hybrid... Det blir väl dubbla drivlinor ändå antar jag, bara mindre batteri?
Nja, det är bara en batteriladdare, verkar inte vara detsamma.N Nerre skrev:Är det det som kallas "lätthybrid"? Skoda har nåt som heter e-Tec som verkar vara ett system med 48 V-batteri (farsan har en sån bil).
Enligt vad jag läste så går elmotorn dels in vid typ "cruising" men den gör också att start/stopp-automatiken flyter smidigare (enligt det jag läste alltså).
Frågan är om det är bättre eller sämre än plug-in-hybrid... Det blir väl dubbla drivlinor ändå antar jag, bara mindre batteri?
Räckviddsförlängare för elbilar - Allt om Hållbarhet https://www.alltomhallbarhet.se/rackviddsforlangare-for-elbilar/
Nya I3an med 90mils räckvidd blir nog ingen storsäljare, förstår inte ens varför dem har tagit fram den när man ändå alltid vill stanna och kissa i 45minuter efter 30mil? Man startar ju alltid med fulladdat batteri eftersom man laddar på natten var man än är och snabbladdaren som är ledig står alltid där man vill stanna… väldigt skumt att de inte bara gör den med halva batteristorleken?