Grund & Markarbeten
Derbyboy: Ska jag verkligen lägga 0-fraktion på foten. Jag tycker det i beskrivningarna står dränerande material och det är väl inte 0-fraktions då?
jawen: [citat] Beroende på av du har rakt 110 mm upp eller muff-ände, så får man "tackla problemet" olika. En vanlig ferncokopplings-typ i gummi löser det mesta vad gäller övergången/adaptern. Här är Biltemas för 199 bananer (som ex) [bild] Purus heavy 110 kostar nästan 3 ggr mer OM man "vill kasta pärlor på svin", som Uggla sjöng.
Mr-nisse: Nyblivna ägare till ett 50-talshus med källare, och har för avsikt att måla om sockeln i sommar. Totalt novis på området. Enligt orginalhandlingar så består grunden av betonghålsten och sockeln behandlad med cementputs. Vad jag kan se så finns ovanpå detta ett ytterligare lager puts som målats. I samband med att vi målar om så ska vi passa på att laga sprickor och skavanker. Vad
Oldboy: Jag hade också velat fylla igen dem. Bruk och tegel känns som alt 1 iom att resten av väggen består av det.
magdogg: Hallå där! Vi har ett rätt stort markprojekt vi vill göra där en del av det är lite problematiskt. Trä"muren" i bilden vill vi ersätta med en riktig mur, men vi till inte förstöra busken som är finns den högsta delen. Kan man tex gjuta en mur och sen ta bort trät på något sätt? Eller vad skulle ni ha gjort här? Ska också lägga till att vid slutet av planket ska det också gå
KVS630: [citat] Jag planerade och märkte upp för borrning. Borrning tog jag hjälp med för det var många hål och en del borrdjup var över 4 m. En grävare med den enklare borrigg. Blandning och fyllning gjorde jag själv. Hade rätt stora block som jag tog hjälp med att forsla bort eftersom. En del större block fick jag dela i mindre bitar innan de kund forslas bort. Hyrde kompressor och borr
klaskarlsson: [citat] Behöver du 0-32 för lutning ? Rimnligen handlar det om några cm bara så 0/8-16 borde funka finfint ?
Et1975: Låter ovanligt att man fyllt med så mycket bärlager. Men bärlager tillhör normalt tjälfarlighetsklass 1, vilket innebär att materialet bedöms som icke tjälfarligt eller mycket lite tjälfarligt. Ren sand (utan silt och lera) är också icke tjälfarligt eller mycket lite tjälfarligt. Så om dina uppgifter stämmer kan du inte gärna få ett bättre underlag att bygga på…
Alexander HB: [citat] Jag har en annan modell från Corroventa, men jag misstänker att problemet är detsamma. Motorn (min är av tyskt ursprung) som driver trumman är kass. Av någon anledning går lagret i botten sönder, och då fastnar rotorn i statorn och motorn går varm. Mitt första lager sprack i bitar. Jag bytte själv till ett nytt (från SKF, så inget skräp), och förra veckan var det dags
cotillion: Mät lutningen på marken under altanen, förmodligen rinner vattnet inte bort från väggen.
John Vikner: [QUOTE="breakman, post: 6668869, member: 20722"] Om jag kommer ihåg rätt från när parkeringen gjordes 2015 så grävdes det ur, las markisolering, bärlager 0-50 (nånstans mellan 20-40cm) och sen 0-8 som ett "slitlager" ovanpå. Tycker bärigheten är god och har ett par bilar
OdugligMenErfaren: [citat] 4,5 säckar på 76kvm? Jag ska köra hårdfog på mina 48kvm och tänkte köpa 5-6st 22,7kg säckar då det står att en säck räcker till 9kvm för mina stenar 😮
Matti_75: [citat] Men nu svamlar du. Betongskruv är gjorda för att återanvända. Det finns speciella tolkar att använda som visar när dom börjar bli utslitna och inte har tillräckligt utdragsmoment längre. Dessutom sitter dom bättre än skruv o plugg
Matte60: Har beställt en woods till krypgrunden, vilken luftfuktighet har ni ställt in ? ska väl vara under 75% har ni timer på den? eller startar den vid behov..Har solpaneler här så bra om man låter den gå dagtid på sommaren är det nån annan inställning man ska göra? Har ni ställt den på plasten? eller frigolit under kanske?
Intet: Jag är förespråkare för att använda snittade avloppsrör för dränering. Dels sätter inte hålet igen sig så lätt och dels är röret vattengång tät så allt vatten som kommer in rinner inte ut på första bästa ställe. Röret snittas på tvären ungefär till halva diametern med en vinkelslip. Mer material kommer naturligtvis in i röret men det är mycket lättare att spola ut.
fribygg: 2. Det kan bli jättebra att lägga ett markavloppsrör brevid dräneringsslangen ( kokosslang om möjligt) i dräneringsdiket, jag tycker du ska skippa markduken helt. Återfyll med småsten eller makadam 16/32.
helickz: Hej, Håller på och dränerar och har satt en brunn för dräneringen. Nu till frågan: Ska jag sätta en separat brunn ”framför”/neråt till dagvattnet? Fallet har jag med mig, så jag hade kunnat sätta en till brunn i lägre höjd. Min tanke är att på det viset, så kommer dagvattenbrunnen (som det kommer mer ifrån) användas mest och minimera bakfall till dräneringen. Vad tror ni om
Erole: Okej tack alla, ni har övertygat mig. Sulan får vara kvar
fribygg: Hej och välkommen till forumet! Begär in några offerter så får du en bättre uppfattning om vad jobbet kan tänkas kosta.
BAv11: Spännande det här, hittade ytterligare en stenkista under ett ännu större lock bara ett par meter bort. Någon tänkte till när de gjorde dränering för tomten för 50-60 år sedan. Bra att veta men nu ska de åter gömmas.
Oldboy: Huset har förmodligen ingen dränering och behöver högst sannolikt inte det heller. (Beror på marktyp och geografiskt läge förstås. Om huset ligger i en stad så finns det stor risk att det ligger på olämplig mark. Ligger det lantligt så bör det vara lugnt.) Med en asfaltsyta som lutar in mot huset så vore det ett mirakel om en rejäl störtskur inte skulle blöta upp marken under
mexitegel: Nu vet jag inte vad du menar med ”grövre grus” , men du ska inte ha makadam (material utan nollfraktion) om det var det du syftade på. Man vill inte leda ner ytvatten till dräneringen utan leda bort det på ytan - av just den anledningen ska marken luta bort från huset. Dräneringens uppgift är att se till så att inte grundvattennivån stiger för högt så grunden blir fuktig.
Purre: Skulle inte vara orolig alls utan mest det estetiska som fått en smäll.
lunnabo: [citat] Jag är tror på DanielSt81 när han säger att inte kan inte klura ut hur man ska gå tillväga som privatperson när man ska betala in skatt och avgifter för någon som har utfört arbete mot ersättning och som inte innehar F-skattsedel. För övriga individer så är jag helt övertygad om att de kan klara av vad de är ålagda att göra.
Liljeros: [citat] Kravet är att man inte får gå över gränsvärdet 200bq. Alternativet skulle vara att göra en utredning och projektering för att säkerställa att man klarar kraven. Kostnaden för duk eller slang är då försumbarbar…
Joeleri: Vi har anlagt en parkering i ena hörnet av tomten och passade på att dra el till lyktstolpar. Det är Julas låga, så det blir ingen belastning att tala om. Men hur fästa dem? Tanken var först att ta två marksten med en glipa i mitten för elen men tänkte sedan att gjuta egna betongfundament för lite mer stabilitet. Sagt och gjort: [bild] [bild] Ta en gammal färgburk och skära till
Shéflés: Nu är jag kanske lite sen på bollen men sitter i samma båt som du. Håller på att planera för en uppfart om ca 60kvm med en stödmur åt ena hållet. Tänker göra allt jobb själv med en polare som är anläggare och bara materialet samt jordhanteringen landar väl på ca 60tkr, åtminstone i min kalkyl. Sen tillkommer ju middag och öl åt min kompis och där kan det dra iväg! Jag tycker