Tänker lägga 70x35x6,5cm plattor längst husväggen.
Undrar:
Hur gör jag en bäst grund för detta med hänsyn att plattorna inte ska sjunka och att sockeln ska skyddas bäst möjliga mot fukt?
Tänker:
* Att padda går inte så smalt och inpå huset.
* Jag kan lägga duk först.
* Kanske lagt något(gummi?) mot sockeln.
* Bilden visar hur jag bara testade för få ett intryck. 2cm flisgrus på jord.
* Kanske skulle gräva mycket djupare, och lägga nästan som sand i vinkel såvatten som tar sig ner leds ut från väggen. sedan flisgrus ovanpå för att plana åt markplattan.
* Det finns säkert någon generell beräkning att "om plattan är 6,5 så gräv 6,5"?
Undrar:
Hur gör jag en bäst grund för detta med hänsyn att plattorna inte ska sjunka och att sockeln ska skyddas bäst möjliga mot fukt?
Tänker:
* Att padda går inte så smalt och inpå huset.
* Jag kan lägga duk först.
* Kanske lagt något(gummi?) mot sockeln.
* Bilden visar hur jag bara testade för få ett intryck. 2cm flisgrus på jord.
* Kanske skulle gräva mycket djupare, och lägga nästan som sand i vinkel såvatten som tar sig ner leds ut från väggen. sedan flisgrus ovanpå för att plana åt markplattan.
* Det finns säkert någon generell beräkning att "om plattan är 6,5 så gräv 6,5"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräv ut 25cm, lägg markduk, fyll med 0-32 och ”padda”, vattna och trampa med fötterna går bra. Lägg avdragsbanor och dra av med 2-4 makadam, ta bort banorna och fyll i, och lägg sen plattorna.
Plattorna ska luta svagt ut från husgrunden. Och passa på att kolla att marken lutar från huset ett par-tremeter ut när du planerar för hur djupt du ska gräva upp.
Plattorna ska luta svagt ut från husgrunden. Och passa på att kolla att marken lutar från huset ett par-tremeter ut när du planerar för hur djupt du ska gräva upp.
Jag är osäker vad du föreslår, men mitt mål med detta är att få en önskvärd distans mellan ogräs/gräs och väggen. Att kunna svepa över i högsta fart med gräsklipparen för sedan bara blåsa rent och inte behöva gå med trimmer. Utseendemässigt hade jag gärna valt något annat men då blir det oekonomiskt, och grus är ett elände för gräsklippare och ytligare cement spricker.Magnus E K skrev:
- Fast när jag gör installationen så är det ju bra om jag gör det på bättre sätt med lutning och sånt.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Vi har lagt 20cm brett med kullersten närmast husgrunden och fyllt med 2-4 makadam mellan stenarna och sedan en rad med marksten 8x20-ish cm utanför just för att kunna klippa gräset effektivt.
Kullerstenen bryter eventuellt kraftigt regn så inte allt stänker upp på källarmuren.
Men det är betydligt mer jobb, och behovet beror också på hur mycket takutsprång man har. Vi har rätt stora och i efterhand så hade vi inte behövt det, men tycker det ger ett trevligare utseende än bara en plattrad utmed huset.
Kullerstenen bryter eventuellt kraftigt regn så inte allt stänker upp på källarmuren.
Men det är betydligt mer jobb, och behovet beror också på hur mycket takutsprång man har. Vi har rätt stora och i efterhand så hade vi inte behövt det, men tycker det ger ett trevligare utseende än bara en plattrad utmed huset.
Jo min första plan var att ha 3 rader 10x10 kullersten för det är fint.
Fast så ska man hitta ett stort matchande parti begagnat eller köpa dyrt nytt.
Har ca 30 cm takutsprång.
Även sneglat på lägga granitblock/kantstöd/trappblock för få långa täckande ytor som inte är slät, men då blir det ännu dyrare. (så få fogar som möjligt desto bättre).
Fast så ska man hitta ett stort matchande parti begagnat eller köpa dyrt nytt.
Har ca 30 cm takutsprång.
Även sneglat på lägga granitblock/kantstöd/trappblock för få långa täckande ytor som inte är slät, men då blir det ännu dyrare. (så få fogar som möjligt desto bättre).
Du tänker nog gatsten, jag menar just kullersten. Gatsten ger samma ”skvätt” som marksten.
Åker du till ett grustag (med naturgrus) så får du antagligen lasta ett släp för några hundralappar.
Åker du till ett grustag (med naturgrus) så får du antagligen lasta ett släp för några hundralappar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden