Hej!
Har precis köpt en gammal träkåk från 1920 med torpargrund.
Vid besiktningen mättes FK till 20% men såg ändå friskt ut enligt besiktningsmannen och det kändes ingen lukt i huset på visningarna.
Besiktningsmannen rekommenderade att sätta in en avfuktare.

Nu när vi fått tillträde så är det en dålig lukt i köket framför allt och i efterhand tror vi att vi såg en luftrenare i köksfönstret på visningen.

Var själv nere i grunden häromdagen när det kom en kraftig regnskur och då blev det en vattenpöl på ett ställe i grunden.

Utanför grundrundmuren är det asfaltsgång runt halva huset och gräsmatta runt halva. Dagvatten är bortlett. Gräset lutar från huset men asfalten är plan eller lutar mot huset, där vattenpölen i grunden blev lutar asfalten kraftigt mot grundmuren.

Nu funderar jag på hur jag ska åtgärda detta.

Fråga 1: räcker det med att få bort regnvatten från grunden eller behövs det en avfuktare ändå?

Fråga 2: hur ska jag bli av med regnvatten? Måste jag riva bort asfalten och dränera eller kan man lägga stenmjöl och plattor på asfalten och skapa fall? Sedan dränera utanför asfalten?
Alternativt asfaltera på så det blir fall och dränera utanför eller räcker det enbart att skapa fall från huset?

Vore jättetacksam för lite tankar och idéer från dom som har mer vetskap än jag.

Välkommen till forumet.
Uppfattningar jag dig rätt när jag tror att asfalten lutar mot huset vid det ställe som det blivit en pöl?

Om det är riktigt så fungerar det inte att lägga stenmjöl och plattor på asfalten. Vattnet kommer att sippra ner genom stenmjölet och nå botten, asfalten som ju ff lutar åt fel håll.

Ta bort asfalten om du tror att det är den som orsakar problemet.

Jag hade börjat med det och studerat resultatet efter några regn innan jag började med något annat. Innan du tar beslut om ev avfuktare måste du lära känna huset och ta reda vad som orsakar vad.

Vi har ett äldre hus där det i flera år kunde lukta mögel vid viss väderlek. När vi sedan skulle installera avlopp till en toalett och rev upp golvet hittade vi möglig isolering som någon av någon outgrundlig anledning tryckt ner i en liten del av trossbotten. När vi tog bort den slutade det lukta.

Dvs man kan hitta allt möjligt i gamla hus så börja med att gå igenom huset ordentligt och notera när och var olika fenomen uppstår.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Avfuktare är sista åtgärden efter att man gjort allt annat.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Jag hade precis som Jiji börjat med att plocka bort asfalten där den lutar in mot huset.
Sen byggt upp så det blir fall bort från huset (enklast med plattor).
Sen är det bara att hålla koll under ett antal kraftiga regn.

Avfuktare kan man komplettera med senare men gäller att få bort grundproblemet först.
Vet inte om det är samma rekommendationer för torpargrund som krypgrund men kolla om man bör ha plast på marken (om det inte redan finns).

Vad är det för doft i köket (mögel, avlopp, annat)?

Dede77 Dede77 skrev:
Vet inte om det är samma rekommendationer för torpargrund som krypgrund
TS har med största sannolikhet en krypgrund.

Jiji Jiji skrev:
Välkommen till forumet.
Uppfattningar jag dig rätt när jag tror att asfalten lutar mot huset vid det ställe som det blivit en pöl?

Om det är riktigt så fungerar det inte att lägga stenmjöl och plattor på asfalten. Vattnet kommer att sippra ner genom stenmjölet och nå botten, asfalten som ju ff lutar åt fel håll.

Ta bort asfalten om du tror att det är den som orsakar problemet.

Jag hade börjat med det och studerat resultatet efter några regn innan jag började med något annat. Innan du tar beslut om ev avfuktare måste du lära känna huset och ta reda vad som orsakar vad.

Vi har ett äldre hus där det i flera år kunde lukta mögel vid viss väderlek. När vi sedan skulle installera avlopp till en toalett och rev upp golvet hittade vi möglig isolering som någon av någon outgrundlig anledning tryckt ner i en liten del av trossbotten. När vi tog bort den slutade det lukta.

Dvs man kan hitta allt möjligt i gamla hus så börja med att gå igenom huset ordentligt och notera när och var olika fenomen uppstår.
Tack!
Det är korrekt uppfattat.

Vad tror du om dränering, behövs det eller räcker det med att leda bort regnvatten från huset?

Ja det kan ju mycket väl vara något annat som luktar. Tänker bara att jag måste fixa till det jag vet om först.

Det bästa är väl att ta bort asfalten närmast väggen, gräva ut och lägga ner dräneringsslang och sen fylla igen om täcka med en rad plattor eller annat passande.

Dede77 Dede77 skrev:
Jag hade precis som Jiji börjat med att plocka bort asfalten där den lutar in mot huset.
Sen byggt upp så det blir fall bort från huset (enklast med plattor).
Sen är det bara att hålla koll under ett antal kraftiga regn.

Avfuktare kan man komplettera med senare men gäller att få bort grundproblemet först.
Vet inte om det är samma rekommendationer för torpargrund som krypgrund men kolla om man bör ha plast på marken (om det inte redan finns).

Vad är det för doft i köket (mögel, avlopp, annat)?
Ja det låter klokt.

Vad tror du om dränering, behövs det eller räcker det med att bli av med regnvatten?

Doften är fuktig jord/trä typ.

Bör ju finnas dränering runt huset redan så jag hade börjat med att enbart leda bort vattnet.

Kanske inte så lätt men se om det går att hitta var doften kommer från.
Vid genomföringar i golv och längs golvlister på yttervägg hade jag börjat leta.

surris
Dränering lär inte finnas. Om det inte gjorts efter 1920.

Det går att göra det på flera olika sätt, beroende på hur marken är beskaffad.
Vi har bara gjort lutning ut från huset och en grusplan (grusplanen ville vi ha så den skulle vi gjort ändå). Så leder vi bort regnvatten från stuprör och det fungerar utmärkt. Innan vi gjorde om rann vattnet in i vår lilla källare (källare endast under en del av huset) och in i grunden.

Den lösning har funkat bra hos oss och var enkel att göra. Så det beror ju på förutsättningarna där ditt hus är. Kanske idé att göra lite i taget och se vad det ger för resultat och vad som krävs. Som jag förstår har du precis köpt huset?

Dede77 Dede77 skrev:
Bör ju finnas dränering runt huset redan så jag hade börjat med att enbart leda bort vattnet.

Kanske inte så lätt men se om det går att hitta var doften kommer från.
Vid genomföringar i golv och längs golvlister på yttervägg hade jag börjat leta.
Ja nu när du säger det så borde dom ju dränerar när man la rör för dagvattnet. Får börja med lutningen och se vad resultatet blir.

Ja får försöka lokalisera vad/var det är.

Tack för tipsen!

Jiji Jiji skrev:
Det går att göra det på flera olika sätt, beroende på hur marken är beskaffad.
Vi har bara gjort lutning ut från huset och en grusplan (grusplanen ville vi ha så den skulle vi gjort ändå). Så leder vi bort regnvatten från stuprör och det fungerar utmärkt. Innan vi gjorde om rann vattnet in i vår lilla källare (källare endast under en del av huset) och in i grunden.

Den lösning har funkat bra hos oss och var enkel att göra. Så det beror ju på förutsättningarna där ditt hus är. Kanske idé att göra lite i taget och se vad det ger för resultat och vad som krävs. Som jag förstår har du precis köpt huset?
Okej ja rent spontant känns det som att det skulle räcka med att skapa fall från huset. Får göra det först och se hur resultatet blir.

Ja vi har ägt det i 2 månader.

Tack för goda råd!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.