Hej! Grävt bort gräset för en blivande ovanmarkspool som ska stå på 0/18 och stenmjöl. Hittade ett par dräneringsrör, troligen från vår sluttande bergiga baksida, som jag följde - till ett slags lock med en massa sten under.

Har aldrig sett en stenkista förut men gissar att det är en sådan som jag nu träffat på? Vore ju väldigt käckt i så fall då jag kanske kompletterar poolen med utedusch någon gång, och det vattnet kan ju ledas ner där i så fall tänkte jag.

• IMG_0845.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0846.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ser ut så!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut så!
Kul, tack för svar!

P
Prova och häll lite vatten i dagvattenrören och se om det kommer till stenkistan. Lite konstigt dock det man ser av huset har inget stuprör.
Alternativt kan det vara kopplat till dräneringsrör som ligger närmare berget

Bra tips, jo jag ska gärna prova detta. Har inte följt röret så långt ännu men med tanke på läge och riktning så verkar det inte hänga samman med byggnaden (garage) på bilden. Ska utforska lite till.

B BAv11 skrev:
Hej! Grävt bort gräset för en blivande ovanmarkspool som ska stå på 0/18 och stenmjöl. Hittade ett par dräneringsrör, troligen från vår sluttande bergiga baksida, som jag följde - till ett slags lock med en massa sten under.

Har aldrig sett en stenkista förut men gissar att det är en sådan som jag nu träffat på? Vore ju väldigt käckt i så fall då jag kanske kompletterar poolen med utedusch någon gång, och det vattnet kan ju ledas ner där i så fall tänkte jag.
Japp

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
Spännande det här, hittade ytterligare en stenkista under ett ännu större lock bara ett par meter bort. Någon tänkte till när de gjorde dränering för tomten för 50-60 år sedan. Bra att veta men nu ska de åter gömmas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.