2 meter packat bärlager jämte nybyggd källare. Under det finns bara sand.

Finns risk för tjälskott eller ej? Västsverige.

Ska bygga verandor, både på plint och en sula för leca-mur.

Är frostfritt djup nödvändigt eller bara overkill? Kan jag rentav använda stödplattor istället för att gjuta plintar?

Cellplast kring plintar?
 
Min fråga är alltså om själva bärlagret i sig binder vätska och rör på sig av tjäle. Det ser ju ut att innehålla en del fin fraktion.
 
Bumpar tråden en gång till i hopp om svar.

En putsad leca-sockel lär ju vara känslig för rörelser.

Kan det tjocka packade bärlagret skjuta tjälskott?

Om inte så tänkte jag gräva ut ca 30cm , jämna av med 4-6 grus och lägga xps200 och gjuta en sula på det.
 

Bästa svaret

Låter ovanligt att man fyllt med så mycket bärlager. Men bärlager tillhör normalt tjälfarlighetsklass 1, vilket innebär att materialet bedöms som icke tjälfarligt eller mycket lite tjälfarligt.

Ren sand (utan silt och lera) är också
icke tjälfarligt eller mycket lite tjälfarligt.

Så om dina uppgifter stämmer kan du inte gärna få ett bättre underlag att bygga på…
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.