1 041 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Skruv- och borrtips för infästning av aluminiumram i betongplattor
Hej där!
Jag är i stånd att äntligen börja montera ett växthus efter att ha landat i (och fixat till) att det måste stå på betongplattor då det var för långt för att kunna gjuta en betongplatta. Jag har hört mig för med växthusleverantören som inte ser några problem med att placera det på plattor som i mitt fall väger c:a 30kg styck (10 infästningar).
Men, mitt problem som jag hoppas någon här kan hjälpa till med är hur jag bäst fäster växthusramen (aluminium) i plattorna. Har Chat-GPT'at samt rådfrågat en byggvaruhusanställd och får lite olika svar. Plattorna är 500x500x50 mm och tilltänkt skruvdimension är 6mm.
För att göra tråden så kort som möjligt:
Jag är i stånd att äntligen börja montera ett växthus efter att ha landat i (och fixat till) att det måste stå på betongplattor då det var för långt för att kunna gjuta en betongplatta. Jag har hört mig för med växthusleverantören som inte ser några problem med att placera det på plattor som i mitt fall väger c:a 30kg styck (10 infästningar).
Men, mitt problem som jag hoppas någon här kan hjälpa till med är hur jag bäst fäster växthusramen (aluminium) i plattorna. Har Chat-GPT'at samt rådfrågat en byggvaruhusanställd och får lite olika svar. Plattorna är 500x500x50 mm och tilltänkt skruvdimension är 6mm.
För att göra tråden så kort som möjligt:
- Kan jag borra rakt igenom plattorna och på så sätt inte bekymra mig om exakt håldjup och skruvlängd.
- Bör jag använda betongskruv eller plugg + skruv?
- Bör skruven vara helt rostfri (då den ligger mot aluminium)?
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Inte betong skruv, det är en engångs pryl för att det ska gå snabbt, och går inte att lossa och dra igen.
Använd plugg, gärna de med lite hullingar på, 8 mm plugg till 6 mm skruv.
Skruven ska ha släta gängor, inte sådana som är skärande för trä.
Använd plugg, gärna de med lite hullingar på, 8 mm plugg till 6 mm skruv.
Skruven ska ha släta gängor, inte sådana som är skärande för trä.
Men nu svamlar du. Betongskruv är gjorda för att återanvända. Det finns speciella tolkar att använda som visar när dom börjar bli utslitna och inte har tillräckligt utdragsmoment längre.Isakare skrev:
Dessutom sitter dom bättre än skruv o plugg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden