Hej!

Vi är nyblivna husägare och har bott i vårt hus i 6 månader. Det är en villa på 120kvm + 120kvm källare. Vi har inte märkt någon problematik sedan tidigare

För 3 dagar sedan så kom det 45mm regn på 15minuter här hemma. I ett av rummen i källaren så finns det vävtapet + vanlig tapet ovanpå den. 3 timmar efter regnet, så såg vi fuktfläckar på tapeten, mitt på väggen, inte under eller över.

Jag rev bort tapeten, och kunde då se en liten spricka i betongen. Jag antar att det inte specifikt har med dräneringen att göra, eftersom fukten va på 2 ställen, och mitt på väggen. Men min huvudfråga är, hur bör jag ta detta vidare?

Vi har inte upplevt några problem tidigare, och jag kan inte se någon fukt i övrigt i källaren. Funderar på att köpa en avfuktare för att till och börja med torka upp de fuktiga ytorna. Dräneringen antar jag är orginal från 1970, och vi hade inte tänkt dränera inom den närmaste tiden. Utvändigt där de har kommit in, så ser jag inga sprickor, och vi har altan ovanför.

Vi har förövrigt ingen källarlukt, utan de luktar fullt normalt.

Bilder nedan! Tacksam för all feedback.

• IMG_1072.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1073.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1093.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1094.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1095.jpeg
    Skapa konto
Om ni får problem i källaren när det regnar så har ni problem med dagvattenhanteringen. Hur ser det ut ovan mark vid väggen där ni har problem?

Ni behöver troligtvis göra något för att snabbare få bort vatten från väggen.

C cotillion skrev:
Om ni får problem i källaren när det regnar så har ni problem med dagvattenhanteringen. Hur ser det ut ovan mark vid väggen där ni har problem?

Ni behöver troligtvis göra något för att snabbare få bort vatten från väggen.
Det är bara en vanlig altan ovanför väggen där problematiken uppstod. Kan bara se cirka 30-40cm av grunden, men jag ser inget specifikt just där. Killgissar jag så blev den stora fuktfläcken cirka 1m-1.5m under jord. Vi har inte haft problematik tidigare vid regn, men just denna gången då de öste ner så blev väggen fuktig.

Mät lutningen på marken under altanen, förmodligen rinner vattnet inte bort från väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.