Grund & Markarbeten
Peter_Skoglund: Skummade igenom ex-jobbet och det verkar verkar ok. Innom byggteknik verkar inte finns några direkt sanningar men den uppsatsen verkar bygga mest på de som är mest allmänt accepterande. En sak som är jätte viktig står på sidan 30. "Luften som förs ner i krypsummer....."
IngvarW: Jo faktiskt, det är just den prylen.. i denna tappning heter den dock något annat, bunker buster, eller liknande ;D Hälsar IW
AnteV: Hej! Vad kan det bero på att ett tegelhus med betongmur och betongplatta får spricka både på husfasaden och inne i rummet som vätter mot fasaden. Brukar detta vara några problem att åtgärda samt är det i såna fall en kostsam reparation eller kan man låta det vara så utan risk för större skador? Mvh // Ante
PA: Tänkte bara inte bil i detta sammanhang. Jag var inne på att du ville även i detta fall förvärma inluften och det lät lite märkligt./Pär
metomas: Vi har gjorde detta. Platta med golvvärme och en källare i ena hörnet på ca. 20 kvm. Eftersom det är frågan om att gjuta valv behövdes en konstruktionsritning, det kostade oss 12 kkr. Vi gjorde dessutom ett hål i valvet för att kunna göra en invändig trappa ned i källaren. Det blev mycket lyckat men man bör isolera källartaket eftersom en del av golvvärmen annars "försvinner" ned
IngvarW: Hej, under mina bärande väggar har jag minst 40cm betong plus 10cm isolering med styrka G200, (Vad nu det är för något?). Under övriga plattan har vi G100. Mvh Ingo
rwerling: En kanske något gammal uppgift... Jag asfalterade för 5 år sedan. Ett par kilometer från mitt hus höll en av "kartellens" medlemmar på att renovera småvägar. Jag ringde helt enkelt upp platschefen och bad honom räkna på vad det skulle kosta och vad jag behövde göra. Jag hade en gammal grusväg till huset så underlaget var ok, de la 50m2 och snyggade till detta på ett par timmar, jag
Dark_Helmet: Någon som vet vad man ska räkna med för "meterpris" på att gräva för anslutningar av VA, EL och ev fjärrvärme? Normalt brukar entreprenörerna säga att det ingår 10m i deras kalkyler. Vi har ca 25 meter att gräva, har vi nu insett.
frasse: Vi bygger källare under hela huset, ca 125 m2. Vi hade ändå tänkt att spränga en del för att jämna till, vi kom fram till att merkostnaden för att bygga källare borde hamna på ca 100 000. Det innefattar mer sprängning, mer schaktning, en del bortforsling samt källarväggar. Jag har i och för sig inte räknat med kostnaden för ett extra bjälklag som en egen post utan det ingår i
JB: Intressant. Vi kör antagligen på isolering i förrådsdelen och landar på cirka 50 000 inkl.moms och då ingår: - Grävning, bortforsling av sediment - 88 ton uppfyllning - 22 ton makadamm - Grus till uppfarten - gjutning av grund (ca 75-80m2) inklusive fall från garaget och isolering i förrådsgrunden
Balzar: Jag har själv en torpargrund och vi har haft en fuktproblem den senaste tiden. De experter jag pratat med föreslår följande: 1) Rensa bort allt organiskt material 2) lägg på en bädd av tvättad singel för att motverka "kapilärsugning" dvs att fukten stiger upp 3) lägg en plast som förhindrar avdunstning från mark 4) isolera marken samt innermurar för att förhindra kondens (varm luft
marge: Ja var sjutton är värmen?! ??? Våra snickare går och muttrar över kylan varje morgon när de kommer till bygget... ;) ;D
ab-cd: [citat] Lite sen kommentar eftersom du redan har gjutit (men kanske till nytta för någon annan), men en enkel lösning på radonproblem är att lägga några dräneringsrör i gruset under plattan. Till dessa rör kan man koppla en fläkt för att skapa ett undertryck under huset för att minska radonrisken.
CaJa: Söker svar här på forumet om grund på en eventuell utbyggnad. Denna tråd var intressant men den handlade om ett "helt hus". I så fall (om vi beslutar oss för att bo kvar) ska vi bygga ut ca 1,5 meter ut från huset, och ca 8 m brett. Huset har torpargrund (från 70-talet...). Hur göra? Sambon har tänkt göra som många grannar gjort; gjuta plintar. Alltså "öppet runt om". Han tror att
Anders_Wide: Hej! Jag är i samma situation som du (fast tyvärr inte på Gotland ;). Gick till biblioteket och lånade lite böcker. En heter "Bygga grund" och är utgiven av ICA förlaget" (ISBN 91-534-1927-8). Den ger svar på din fråga, tror jag. Själv står jag däremot i frågeställningen hur djupt jag måste gräva. Hur får jag reda på vad den faktiska jorden är för typ, dvs hur mycket fukt
Anders_Wide: Hej! Jag ska bygga ett gästhus på landet, ca 40 m2. Gör detta på lösvirke efter egna ritningar. Tänker bygga detta på en torpargrund (mur med plintar i mitten). Frågan är vilket djup vi måste gräva till där vi gjuter sulan. Det finns massor att läsa, men det är svårt att omsätta detta i något praktiskt. Är det så att tjälfarlig jord är jord som innehåller mycket fukt (t.ex.
Edvin: Jag uppdaterar med lite mer exakta priser som jag fått för de som är intresserade. Pålning 29.000:-+moms 15 pålar a 3 m, diam 75, stål Bergskor Fyllning Tryckplattor Pålningsprotokoll Etablering (Örebro-Karlstad) 3 st kassationer ingår Prisreglering Tillkommande pållängd 180:-/m Avgående pållängd 90:-/m Pålpris, 3m 1400:-/st Vi fixar Farbar väg, utsättning/inmätning, el, vatten,
Janne_B: Verkar stämma bra med min uppfattning. Nu skall vi bara få in entreprenören på samma linje. Tackar för hjälpen.
LB: Hej, Så här gick det för mig: På en iordningställd tomt där vi grävt ur för både garage och hus så la vi en grusbädd och på den 10cm cellplast, sen armering. Kom ihåg att ev golvbrunn ska vara i stål och att infarten kläs med ett vinkelstål så att inte betongen spricker vid infarten. Formen gjordes av gammalt 195*45 som spikades ihop och stadgades/strävades med gammalt
KarlXII: 1: Ja du, inte vet jag. :) Vi fyllde lite i taget och hoppade ihop materialet så gott det gick. Sen med en armerad sula på ska det nog mycket till innan det sjunker ihop..men är du feg så pumpa i betong ;) 2: Du börjar med en betongsula längst ner. Fyll sedan med grovt singel längst ner i "hålrummet" . det bryter kapillärkraften.
IngvarW: Samma här, vi sågade en enorm tall samt 4 små men jäkligt tunga ekar, en gick precis 100 % åt fel håll, ;D så närmsta grannen höll på att få en ny brevlåda. Vad tror ni om gamla rötter långt ned under plattan, måste de bort? Mvh Ingo
ab-cd: Najningen av rören behöver du inte oroa dig för. Går mycket snabbare och smidigare än man tror. Personligen föredrar jag najning eftersom man får rören högre upp i plattan. Det underlättar helt klart om man är 2 stycken när man najar rören. En som drar ut slang och gör böjar och en som najar. Kom ihåg att använda en rörvinda! Får du oreda i en 480 meters pexrörsrulle behöver
Sabina: Hej På din beskrivning låter det som det är lösa stora stenar, eller? Behöver ni spränga mycket för att plana ut tomten? Om jag var du skulle jag ta dit en yrkesman som kan bedömma hur mycket ni måste jobba med tomten och ungefär hur mycket som behöver transporteras bort. Ring och hör efter kostnadsfri rådgivning. Var i vårt land gäller det? Det kan vara svårt att få exakt
krille: Ok, det låter ju bra. Hur högt upp från marken måste huset vara? Plintarna grävs väl ned och gjuts fast antar jag. Hur långt ner måste man gräva? Denna metod innebär väl att marken under huset inte måste vara helt jämn. Man sparar väl en hel del kostnader på markarbetet isåfall skulle jag tro.
IngvarW: Hej, har priser från Byggolle i Nacka, max 7% rabatt gav Cellplast G100 10mm 78:- /kvm. G200 115:- /kvm. Kantbalkar, jo de är isolerade, paroc sockelelement 1200mm långa 400 höga 10 tjocka 213:- per styck. Mvh IW
yonna: Jag skulle nog ta in en seriös besiktningsman som kollar av detta mycket nogrannt - kostar visserligen en slant (i Skåne 5-6000) men en sådan kan ge dig indikationer på kostnader. Om du väljer rätt besiktningsman vill säga. Kolla av marknaden och ta upp problemet och se hur han reagerar innan du beställer besiktningen. Vi anlitade en sådan förra året gällande ett 1700-talshus och
Harley: Jag kanske stack ut hakan lite för mycket.... Kollade lite bättre när jag kom hem och totalen landade på drygt 50papp. En liten cost split up :Betong 22', leca+isolering+armering 15', gräv o grus 8', värmeslang 2', lite övrigt 5'. Kanske skall tilläga byggnaden är en verkstad. En kort sammanfattning av bygget : murad form med leca, golvärmeslangen ligger glest, cellplast (250mm) o leca
Hasse: Detta gäller alltså bara röret som sticker upp från plattan invändigt. Tanken är att den varma fuktbemängda inomhusluften inte får kondensera mot det av utomhusluften nerkylda röret, samma gamla princip som gäller för övrig plastfilmstätning i väggar och tak. 30-50 mm mineralullsisolering, utvändig aluminiumtejp för kondensisoleringen. Var nogrann med tätningen vid övergång
General_Failure: Kolla om det finns någon i närheten som tillverkar bricketter (typ sådana man har i grillen). De brukar vara vara intresserade av att ta emot ris och kan kanske komma och hämta alltihop.