Hej!
Jag har en brant grusbacke som leder ned mot en parkeringsyta samt vårt hus.
När det kommer rejäla regnskurar så drar det med en del av gruset/sanden ner mot parkeringsytan/huset.
Backen är ca 10-15 m lång och 4m bred.
En tanke jag har är att gräva ned dräneringsrör diagonalt i grusbacken. fördelat på tre ställen i backen och ihopkopplade så det rinner av vid sidan av backen och ned till en stenkista.

Kan det fungera tro?

Ska man ha dräneringsrör även de som hamnar på sidan.

Se min enkla skiss, de svarta strecken ska visa backen med och de röda är dräneringsrör.

Tacksam för svar synpunkter och andra idéer lösningar.

• IMG_7323.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter mer som att du skulle behöva stabilisera ytan med något, tex släntgräs eller makadam.

P Prodigys skrev:
Låter mer som att du skulle behöva stabilisera ytan med något, tex släntgräs eller makadam.
Tack för svar, kanske måste förtydliga att backen är en brant grusväg/nedfart. Den är nygjord och består av packad 0/18 eller 0/36.

Då gör en dränering ännu mindre nytta, är ytan packad rinner vattnet bara ovanpå. Har den ordentlig bombering? Annars kan man göra små avskärande "diken" i vägen för att leda ut vattnet till kanten.

Jag har det likadant. Har axepterat läger och fyller på med nytt material när det behövs.

P Prodigys skrev:
Då gör en dränering ännu mindre nytta, är ytan packad rinner vattnet bara ovanpå. Har den ordentlig bombering? Annars kan man göra små avskärande "diken" i vägen för att leda ut vattnet till kanten.
Tack för svar, jag har inte en ordentlig bombering. Min tanke är att i de spåren som jag vi lägger ned dräneringsrören i ska återfyllas med singel och då är min förhoppning att vattnet inte ska kunna rinna ovanpå och över själva dräneringsröret utan att vattnet rinner ned i singlet och i rören . Det kanske får samma effekt som små avskärande diken?

Ett annat alternativ är att lägga dit dräneringsrännor men då lägga de rakt över körbanan, kanske på två ställen? Risken är väl dock att de rännorna inte bara fylls med vatten utan även med grus 😤

Kan du inte visa en bild så är det lättare att ge råd?

Absolut, här kommer en bild, uppifrån backen. vi har nu börjat göra några kanaler/rännor som går diagonalt över backen. Vad tror ni om att bara fylla rännorna med makadam alternativt makadam och dräneringsrör?

• IMG_7325.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer funka rtt tag men makadamen och rören kommer bli igensatta med tiden när nollfraktionen sköljer dit. Sätt spolbrunnar på strategiska ställen.

P Prodigys skrev:
Kommer funka rtt tag men makadamen och rören kommer bli igensatta med tiden när nollfraktionen sköljer dit. Sätt spolbrunnar på strategiska ställen.
lättast o bäst är nog fräsmassor från asfalt rinner ej i väg när det regnar

P Prodigys skrev:
Tack, bra tips! Ska även lägga dit en geotextil så kanske det håller borta nollfraktionen lite längre.
S Siporex Lättbetong skrev:
aha, smart idé, tänker du då att man lägger fräsmassorna över det befintliga materialet som idag består av 0/36?

Japp det är helt rätt lägg ca 5-6 cm tjockt lägger du lätt ut med en grävmaskin o planeringsbalk
tippa högen där uppe så är det lätta Att dra ut det neråt

A alfons74 skrev:
Tack, bra tips! Ska även lägga dit en geotextil så kanske det håller borta nollfraktionen lite längre.

aha, smart idé, tänker du då att man lägger fräsmassorna över det befintliga materialet som idag består av 0/36?
En fiberduk kommer sätta igen efter typ första eller andra regnet, bättre att spola rören regelbundet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
S Siporex Lättbetong skrev:
tänker du att man lägger fräsmassorna ovanpå ytan 0/som finns idag?
P Prodigys skrev:
En fiberduk kommer sätta igen efter typ första eller andra regnet, bättre att spola rören regelbundet.
ok, stort tack för alla tips!
Glad midsommar på er!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.