Hej!
Jag har en brant grusbacke som leder ned mot en parkeringsyta samt vårt hus.
När det kommer rejäla regnskurar så drar det med en del av gruset/sanden ner mot parkeringsytan/huset.
Backen är ca 10-15 m lång och 4m bred.
En tanke jag har är att gräva ned dräneringsrör diagonalt i grusbacken. fördelat på tre ställen i backen och ihopkopplade så det rinner av vid sidan av backen och ned till en stenkista.
Kan det fungera tro?
Ska man ha dräneringsrör även de som hamnar på sidan.
Se min enkla skiss, de svarta strecken ska visa backen med och de röda är dräneringsrör.
Tacksam för svar synpunkter och andra idéer lösningar.
Jag har en brant grusbacke som leder ned mot en parkeringsyta samt vårt hus.
När det kommer rejäla regnskurar så drar det med en del av gruset/sanden ner mot parkeringsytan/huset.
Backen är ca 10-15 m lång och 4m bred.
En tanke jag har är att gräva ned dräneringsrör diagonalt i grusbacken. fördelat på tre ställen i backen och ihopkopplade så det rinner av vid sidan av backen och ned till en stenkista.
Kan det fungera tro?
Ska man ha dräneringsrör även de som hamnar på sidan.
Se min enkla skiss, de svarta strecken ska visa backen med och de röda är dräneringsrör.
Tacksam för svar synpunkter och andra idéer lösningar.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar, jag har inte en ordentlig bombering. Min tanke är att i de spåren som jag vi lägger ned dräneringsrören i ska återfyllas med singel och då är min förhoppning att vattnet inte ska kunna rinna ovanpå och över själva dräneringsröret utan att vattnet rinner ned i singlet och i rören . Det kanske får samma effekt som små avskärande diken?P Prodigys skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Kan du inte visa en bild så är det lättare att ge råd?
Tack, bra tips! Ska även lägga dit en geotextil så kanske det håller borta nollfraktionen lite längre.P Prodigys skrev:
aha, smart idé, tänker du då att man lägger fräsmassorna över det befintliga materialet som idag består av 0/36?S Siporex Lättbetong skrev:
Japp det är helt rätt lägg ca 5-6 cm tjockt lägger du lätt ut med en grävmaskin o planeringsbalk
tippa högen där uppe så är det lätta Att dra ut det neråt
tippa högen där uppe så är det lätta Att dra ut det neråt
En fiberduk kommer sätta igen efter typ första eller andra regnet, bättre att spola rören regelbundet.A alfons74 skrev:
Tack, bra tips! Ska även lägga dit en geotextil så kanske det håller borta nollfraktionen lite längre.P Prodigys skrev:
tänker du att man lägger fräsmassorna ovanpå ytan 0/som finns idag?S Siporex Lättbetong skrev:
ok, stort tack för alla tips!P Prodigys skrev:
Glad midsommar på er!