Vår &%/"#&% maskin har nu strulat av och till i ett år. Samma felkod varje gång, "A1: LARM 1 (Värmeskydd utlöst): Systemets överhettningsskydd har brutit driften temporärt"

Förra året spikade elförbrukningen och vi upptäckte att maskinens rotor inte fungerande. Den lämnas in på corroventa för lagning och service. Fick tillbaka den, och den felkodade igen. Lämnade tillslut tillbaka den till firman som installerade den, de felsökte, testkörde den i många dagar inga konstigheter. Vi fick tillbaka den, byte även ut alla rör och den fungerade fint i några månader, nu felkoder den igen, men maskinen jobbar fortfarande. Den installerades för 9 år sen .

Någon som varit med om något liknande och kan tipsa? För corroventa vill inte ha in maskinen igen då de testat och anser den fungerande, installatören kliar sig i skallen och vi står med en maskin som inte driften verkar så bra på .
 
A
L Lillajagochmigsjälv skrev:
Vår &%/"#&% maskin har nu strulat av och till i ett år. Samma felkod varje gång, "A1: LARM 1 (Värmeskydd utlöst): Systemets överhettningsskydd har brutit driften temporärt"

Förra året spikade elförbrukningen och vi upptäckte att maskinens rotor inte fungerande. Den lämnas in på corroventa för lagning och service. Fick tillbaka den, och den felkodade igen. Lämnade tillslut tillbaka den till firman som installerade den, de felsökte, testkörde den i många dagar inga konstigheter. Vi fick tillbaka den, byte även ut alla rör och den fungerade fint i några månader, nu felkoder den igen, men maskinen jobbar fortfarande. Den installerades för 9 år sen .

Någon som varit med om något liknande och kan tipsa? För corroventa vill inte ha in maskinen igen då de testat och anser den fungerande, installatören kliar sig i skallen och vi står med en maskin som inte driften verkar så bra på .
Jag har en annan modell från Corroventa, men jag misstänker att problemet är detsamma. Motorn (min är av tyskt ursprung) som driver trumman är kass. Av någon anledning går lagret i botten sönder, och då fastnar rotorn i statorn och motorn går varm. Mitt första lager sprack i bitar. Jag bytte själv till ett nytt (från SKF, så inget skräp), och förra veckan var det dags igen. Den här gången sprack det inte, men kärvade så att det inte gick att ens forcera runt med handkraft. Min maskin larmade inte såsom din, men stod och drog 1 kW i flera dygn utan att fuktnivån märkbart sjönk. Värmeelementet gör ju inte mycket nytta när trumman inte snurrar.

Har du kollat att trumman snurrar? Montera bort slangen som går ut i krypgrunden, så borde du se den.

Edit: Jag får en liknande felkod om jag kopplar bort kabeln/kontakten till motorn/värmeelementet, så felkoden behöver inte betyda att det har med övertemp. att göra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.