Hej på er. Jag slänger ut en krok och undrar lite om hur man ska tänka när man byggt ut hus med varmgrund med lecablock med ny varmgrund med betongplatta som är längre ner i mark än den gamla delen i sutteräng. Detta gjordes för öka takhöjden inomhus till en rimlig nivå. Bra om dem som kan mark/grund svarar.
Vet att det är risker med att gräva nära befintligt hus och vill därför försöka stödja upp den äldre grundsulan. Idag ser man in i makadambädden från sidan. Det gula kring makadamet är radonduk. Ska man bara skära till lecablock och skjuta in under gamla sulan och förstärka bärighet och behålla makadamen intakt så det inte rasar? Klarar sig Leca mot makadam eller behövs något annat som tål fukt? Behöver man tänka på något mer eller är jag fel ute? Tacksam för god ton då jag vet att de är riskabelt det som blivit
(Durkplåtdörr är till gamla varmgrunden. Förberedde för golvvärme när man ändå gjöt)
Vet att det är risker med att gräva nära befintligt hus och vill därför försöka stödja upp den äldre grundsulan. Idag ser man in i makadambädden från sidan. Det gula kring makadamet är radonduk. Ska man bara skära till lecablock och skjuta in under gamla sulan och förstärka bärighet och behålla makadamen intakt så det inte rasar? Klarar sig Leca mot makadam eller behövs något annat som tål fukt? Behöver man tänka på något mer eller är jag fel ute? Tacksam för god ton då jag vet att de är riskabelt det som blivit
(Durkplåtdörr är till gamla varmgrunden. Förberedde för golvvärme när man ändå gjöt)
Jag hade bara gjutit ihop det som ovan skrev.
Men varför radonduk när befintliga huset saknar det?
Har du mätt och konstaterat höga nivåer av markradon?
Men varför radonduk när befintliga huset saknar det?
Har du mätt och konstaterat höga nivåer av markradon?
Många KA vill att man lägger det idag, gamla fel tar inte bort att man inte lägger det vid nya byggen. Jag har lagt slang att koppla in vid behov istället vilket oftast accepterats. Kravet brukar vara att man ska radonsäkra, inte hurHuddingebo skrev:
Ja något krav undrar jag om det verkligen är...L Liljeros skrev:
KA och handläggaren rekommenderade mig samma duk när jag byggde ut 2018.
Men nej, lät bara dumt i mina öron när resten av huset är utan och ändå ligger med god marginal under gränsen.
👍inne i huset ligger det nära gränsvärdet så vi tänkte att det ändå kan minska i nya delen eller som så att när man ändå gjuter nytt så slänger vi med en. Vet inte om det är från marken eller byggmaterial. Makadam kan ju innehålla radon naturligt också.Huddingebo skrev:
Kravet är att man inte får gå över gränsvärdet 200bq. Alternativet skulle vara att göra en utredning och projektering för att säkerställa att man klarar kraven. Kostnaden för duk eller slang är då försumbarbar…Huddingebo skrev:
Klicka här för att svara