82 016 läst ·
18 svar
82k läst
18 svar
Markarbetena kan bli dyr överraskníng
Sida 1 av 2
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Artikel om markarbeten: https://www.byggahus.se/bygga/markarbetena-kan-bli-dyr-overraskning
Tydlig och bra genomgång av markarbeten och också ett bra påpekande i fråga om de hutlösa priser det handlar om/ kan handla om.
Det är extrema överpriser det handlar om. Det beror enligt min bedömning, baserat på vad jag förstått av "entrepenad-svängen". På att företagen helt enkelt inte bryr sig om att planera olika arbeten effektivt kontra varandra. Samt att de kan ta betalt på detta sättet.
Kunder har ganska lite att säga till om här. Tyvärr nyttjas detta av marknaden.
Mitt råd är att vara ute i god tid och arbeta med offerter och planering av arbetet.
Tex ska entrepenören vara på plats hela dagarna. Inte hoppa mellan olika byggen.
Det är i praktiken omöjligt att kolla timmarna då.
Det är extrema överpriser det handlar om. Det beror enligt min bedömning, baserat på vad jag förstått av "entrepenad-svängen". På att företagen helt enkelt inte bryr sig om att planera olika arbeten effektivt kontra varandra. Samt att de kan ta betalt på detta sättet.
Kunder har ganska lite att säga till om här. Tyvärr nyttjas detta av marknaden.
Mitt råd är att vara ute i god tid och arbeta med offerter och planering av arbetet.
Tex ska entrepenören vara på plats hela dagarna. Inte hoppa mellan olika byggen.
Det är i praktiken omöjligt att kolla timmarna då.
Det är svårt att få fram tydliga och bra offerter på fast pris.
Jag har vid 3 tillfällen nyttjat följande modell:
Ta in offerter från så många som möjligt!
De som ska lämna offert SKALL besöka objektet, annars kommer det med 100% säkerhet "Det här visste vi inte. Till det här behövs den och den grejen"
Fast pris skall avse MAX PRIS. D.v.s löpande debitering med ett MAXPRIS.
Då går det att hålla koll på hur de är på plats.
-
Ett vanligt missförstånd som mer eller mindre alltid tillämpas är att KUNDEN får betala för de kvartar/halvtimma som det fikas osv.
Det är fel. Man betalar för varje arbetad enhet. Timme eller halvtimme.
Är man själv hemma meddelar man entreprenören att man själv kör och hämtar och köper grejer.
Eller meddelar entreprenören efter avslutat arbetspass vad som ev skall kompletteras avseende inköp.
Entreprenören handlar till och från objektet. Inte klockan 1400 eller 1000.
Ju mer man håller koll och kan vara hemma ju bättre.
Följer man denna modell kan man tjäna mycket pengar på ett typiskt 5 eller 10 dagars projekt.
När fakturan kommer. Räkna ner exakt timmar. Betala och bestrida felaktiga timmar.
Har du informerat om reglerna ovan kan de inte heller kräva mil och arbetstid för sitt för hantverkare konstanta "åka och handlande".
Har entreprenören inte meddelat restid osv ska det oxå bestridas.
Det är arbetsgivarens problem. Vill de vältra det på kunden skall det vara spelar i offert ner på kronan.
Jag har vid 3 tillfällen nyttjat följande modell:
Ta in offerter från så många som möjligt!
De som ska lämna offert SKALL besöka objektet, annars kommer det med 100% säkerhet "Det här visste vi inte. Till det här behövs den och den grejen"
Fast pris skall avse MAX PRIS. D.v.s löpande debitering med ett MAXPRIS.
Då går det att hålla koll på hur de är på plats.
-
Ett vanligt missförstånd som mer eller mindre alltid tillämpas är att KUNDEN får betala för de kvartar/halvtimma som det fikas osv.
Det är fel. Man betalar för varje arbetad enhet. Timme eller halvtimme.
Är man själv hemma meddelar man entreprenören att man själv kör och hämtar och köper grejer.
Eller meddelar entreprenören efter avslutat arbetspass vad som ev skall kompletteras avseende inköp.
Entreprenören handlar till och från objektet. Inte klockan 1400 eller 1000.
Ju mer man håller koll och kan vara hemma ju bättre.
Följer man denna modell kan man tjäna mycket pengar på ett typiskt 5 eller 10 dagars projekt.
När fakturan kommer. Räkna ner exakt timmar. Betala och bestrida felaktiga timmar.
Har du informerat om reglerna ovan kan de inte heller kräva mil och arbetstid för sitt för hantverkare konstanta "åka och handlande".
Har entreprenören inte meddelat restid osv ska det oxå bestridas.
Det är arbetsgivarens problem. Vill de vältra det på kunden skall det vara spelar i offert ner på kronan.
Har just gjort offertjobbet.
Samma förutsättning, samma plats, samma ritning, samma beskrivning.
6 st offerter, alla var på plats.
Den billigaste 100.000kr den dyraste 360.000kr.
Den billigaste, två Estländare (pappa och son) med egen skopa och lastbil.
Den dyraste, hel armada med jobbargubbar, moderna 24-tonsgrävare, dumprar och egna 17-tonslastbilar.
Samma förutsättning, samma plats, samma ritning, samma beskrivning.
6 st offerter, alla var på plats.
Den billigaste 100.000kr den dyraste 360.000kr.
Den billigaste, två Estländare (pappa och son) med egen skopa och lastbil.
Den dyraste, hel armada med jobbargubbar, moderna 24-tonsgrävare, dumprar och egna 17-tonslastbilar.
Vad valde du, och blev det bra?N Nörden skrev:Har just gjort offertjobbet.
Samma förutsättning, samma plats, samma ritning, samma beskrivning.
6 st offerter, alla var på plats.
Den billigaste 100.000kr den dyraste 360.000kr.
Den billigaste, två Estländare (pappa och son) med egen skopa och lastbil.
Den dyraste, hel armada med jobbargubbar, moderna 24-tonsgrävare, dumprar och egna 17-tonslastbilar.
Ledsamt hur många som blir lurade, direkt eller indirekt.
Till privatpersoner tar hantverkarna i så de spricker.
Löpande räkning med maxpris är det som gäller.
Sen granska timmarna noga.
Qätt upp 3 Aarlo, det gjorde grannen, såg exakt vilken tid de kom och vilken tid de åkte.
Dessutom drog han av all tid som de var borta under dagen för att köpa grejer Eller liknande.
När företaget sa just detta, att det handlades begärde han i kör journaler som underlag.
Men det ville dom inte så grannen betalade 62 istället för 97.
Till privatpersoner tar hantverkarna i så de spricker.
Löpande räkning med maxpris är det som gäller.
Sen granska timmarna noga.
Qätt upp 3 Aarlo, det gjorde grannen, såg exakt vilken tid de kom och vilken tid de åkte.
Dessutom drog han av all tid som de var borta under dagen för att köpa grejer Eller liknande.
När företaget sa just detta, att det handlades begärde han i kör journaler som underlag.
Men det ville dom inte så grannen betalade 62 istället för 97.
någon som har tips på en bra markfirma som ger korrekt pris och håller priset? vi ska bygga nytt i Södra Stockholm.
Någon i tråden som har tips på hur man kan säkerställa att man får en korrekt prisbild presenterad? vilka delar bör man vara uppmärksam på?
Min erfarenhet är att alla offererar på samma sätt.
- En offert baserat på vad det kostar om det flyter på som beräknat.
- Prisuppgift på vad fler timmar kostar
- Uppgifter och diskussion om vad som kan upptäckas och vad det ungefär kostar att åtgärda.
Vi anlitade en (enligt mig) seriös firma och jag tycker det kostade exakt vad det borde kosta.
- En offert baserat på vad det kostar om det flyter på som beräknat.
- Prisuppgift på vad fler timmar kostar
- Uppgifter och diskussion om vad som kan upptäckas och vad det ungefär kostar att åtgärda.
Vi anlitade en (enligt mig) seriös firma och jag tycker det kostade exakt vad det borde kosta.
Börja med att beställa en geoteknisk undersökning. Använd sedan resultatet därifrån som underlag vid anbudsförfrågan. Påtala att endast fast pris är intressant utan undantag.
Sen gäller det att lusläsa varje finstilt rad för att undvika friskrivningar.
Sen gäller det att lusläsa varje finstilt rad för att undvika friskrivningar.
"Extra grus XXX kr per ton packat och klart" är väl den där lilla meningen som ser så oskyldig ut några sidor in i offerten men som brukar driva upp priset i slutändan. Och sen är offerten beräknat på en så pass minimal mängd grus att det alltid blir just extra grus.
Vi fick exakt fastpris från tre olika firmor. Valde det billigaste och de gjorde ett bra jobb mycket snabbare än vad de hade uppskattat det till. Fick förstås betala det fasta priset ändå. Mellan den billigaste och dyraste skiljde det 350 000. De två billigaste låg ganska nära varandra så där valde jag utifrån den proffsigaste kontakten och valet av material.
Geoteknisk undersökning är bra, sedan kan också andra saker ställa till det.Bart skrev:
Hos oss sa markentreprenören att huset stod för lågt för att få bra fall från huset och att vi skulle fråga kommunen om tillstånd att ställa huset lite högre (det var inget problem och kostade inget extra till kommunen). Men eftersom entreprenören redan grävt för grunden, behövde de fylla med mer grus som skulle kosta.
Då svarade vi att de eftersom de även skulle gräva för avlopp, och göra en grovplanering av trädgården, hade all möjlighet att påverka och upptäcka problemet med höjdsättningen, så de fick gärna ändra höjden, men vi betalade inget extra.