lyckograbben
lyckograbben: Jag brukar använda, typ en tvättsvamp, som jag duttar i det våta spacklet. Prova dig fram till rätt struktur. Vad som är rätt ser du 😀 när du är nöjd.
1 svar · 450 läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Det blir en helt och hållet kallställd förstukvist. [citat] Tanken ligger i att det inte kommer att bli en kantbalk. Det är tänkt att det kommer plintar som förankrar plattan i berget. Och det som ska ta upp eventuella konsekvenser av låg marginal mellan platta och berg är lagret med frigolit och makadam. Plintarna är det som egentligen tar upp belastningen från stolparna. Såg
4 svar · 939 läst
·
altaxis
altaxis: Vårt hus dränerades med Isodrän för 5-6 år sedan och vad jag fick till mig av förra ägaren var där inga problem efter det. Innan vet vi inte eftersom de köpte huset av ett dödsbo och sen totalrenoverade. Nu är det dags för oss att sälja och såklart fick jag ett fuktproblem i källaren 2 dagar innan visning... Det är väldigt lokalt, totalt kanske 1 m2 men utspritt i höjdled. Det
0 svar · 132 läst
·
M
Magnus Berglund3: Ooh det här är pinsamt men när jag o frugan kom tillbaks till tomten igår så visar det sej att: [bild] Dvs Bjober i inlägg #23 var helt rätt på spåret; hålet hade blåst ut nedåt. Jag har inga undanflykter förutom att vi glömde sänka blicken 🤪 Tack alla för en bra diskussion!
50 svar · 17,2k läst
·
K
KB Ason: [citat] Tack för svar. Nu har jag några alternativ att gå vidare med. Tror du är nåt på spåren med fyllningen. Och igenproppade diken där avrinningen stannat av. ( på grannens sida men det löser sig) Och att försöka mäta djupet på ett par ställen. 🙂
2 svar · 307 läst
Fotografen
Fotografen: Det står "Ledningsarbeten/VA/Kanalisation" i offerten, och den var ju utanför totalentreprenaden. Offerten kommer från en markfirma, och de gör bara jobb inom sin profession. De gör inga eljobb, "Ledningsarbeten/VA/Kanalisation"...eljobbet ingår inte, du har fått offert på "Ledningsarbeten/VA/Kanalisation". Jag tycker det är ganska tydligt. Hade pumpjobbet ingått i totalentreprenaden
11 svar · 563 läst
·
K
KennyRogers: Nu har jag grävt ur 15-20cm som djupast och lite grundare mot uterummet "Syllen" eller vad man kallar golvregeln låg emot jorden och det var mkt rötter in under golvet. Duken som var där låg bara 20cm ut från uterummet. Skar bort det som stack ut. Rensat rötter ovan och under duken och frilagt hela syllen. Nu tänker jag lägga en 100g duk, sen sätta rostiga kantband mot utsidan och fylla
11 svar · 269 läst
·
F
fribygg: Alt 3. Pålkap, tyngre än leca, bra om du vill skruva fast huset i nått tungt utan att behöva gjuta eller gräva Jag tror att alt 1 är fullt rimligt arbetsmässigt, jag skulle isåfall välja 500mm färdig gjutna plintar och fyllnammare för grävningen, återfyll med bef mtrl.
1 svar · 101 läst
S
stugan_i_skogen: Är det ett råttätet rör på bild 3?
3 svar · 509 läst
·
E
Ezekwla: Hej alla! Fråga: är det bra el dåligt att ha asfalt så som på bilden? Färgen på grunden har en förmåga att "bubbla" upp som att det är fukt som vill ut, färgen är köpt i färgaffären så den ska vara av rätt typ! Tänker att asfalten gör att markfukten inte kommer ut på ett naturligt sätt? Tacksam för input!
0 svar · 120 läst
·
R
Radhusmedträdgård: Såhär ser det ut i vår trappa som leder mot källarplan, utomhus och inte vetter mot huset, men på andra sidan trappan/till höger ut mot framsida, stödmuren. Högst upp har vi idag har grus och småsten och tuijor. Regnar det på stenplätten så åker det ner i dessa håligheter/sprickor. Vad kan / bör vi göra?
0 svar · 341 läst
·
N
NordBo: [citat] Tack för bilderna/återkopplingen. Vi började gräva för att få ut lite material från grunden och för att sätta på rasskydd av fibercement (https://www.bauhaus.se/fibercementskiva-ljungberg-fritzoe-primaflex-9x595x2550) från utsidan. Då blev det uppenbart att dräneringen kring krypgrunden är helt uttjänt och inte helt välgjord överallt så just nu gräver vi för allt vad
6 svar · 2,4k läst
·
A
anbs: Tack för tipset. Jag har haft tankar på att ersätta reläet i den gamla hygrostaten med ett smart relä (Shelly), som kan styras mot en trådlös hygrometer (Tapo T310). Då kan jag ställa exakt när jag vill att avfuktning ska startas + att jag behåller kontinuerlig fläktdrift.
2 svar · 133 läst
·
A
ArtMia: Vi har beställt ett träväxthus som vi kommer att ha som uterum och kommer att ställa det på en krypgrund då vi har en sluttande bland/ bergstomt. Vi kommer att gräva bort jorden, lägga markduk och makadam om det blir jordpartier, bygga bärlina av impregnerade 195 reglar, isolera golvet med asfaltsboard neråt, lägga frigolit emellan och sedan ha trätrall. Är det en okej konstruktion
0 svar · 115 läst
M
Marmorsten5: [citat] Hej Har samma problem på mitt hus, prefab från 2011. Hur har ni åtgärdat det?
19 svar · 6,3k läst
·
D
Dispens: Ytvattnet(regnvatten) ska helst rinna bort från huset ytligt. Därför ska marken enligt reglerna luta utåt från huset. Det kräver också ett material på ytan som inte är så dränerande. Du tappar funktionen med dränerande material på ytan vid huset. Längre ner ligger dränerande lagren för det vatten som ändå tar sig ner.
25 svar · 3,8k läst
·
B
betongman: Mer info ang Cobra combi Den har stort behov av Underhåll ev rep Hyrd på Cramo ....säger en del Mvh Stig .
5 svar · 1,4k läst
·
J
Json_: Jag är också lite nyfiken på vilken produkt det blev samt hur det ser ut idag. Blev det bra?
36 svar · 37,5k läst
·
J
JohAre: Låter vettigt!
17 svar · 923 läst
·
L
Luktnissan: [citat] Hur har det gått? Hur blev ni av med lukten?
27 svar · 21,2k läst
B
bernstgunnar: [citat] Tack!
2 svar · 324 läst
·
B
buhu: Hur har det gått med era altaner och tjäskjutning. Har det fungerat bra att köra med markduk, makdam, cellplast/xps, makdam/stenmjöl, marksten ? Tänkte göra liknande. Däremot tänker jag bara lägga xps där vi ska ha bärnade delar och resten tänkte jag lägga cellplast s80 eftersom de inte kommer ha någon belastning överhuvudtaget, det ska bara ligga och isolera mot tjäle. Men tål
7 svar · 10,1k läst
H
Ht33781: Inte ett spadtag har tagits ännu :)
2 svar · 664 läst
K
kniv: Konstruktionstimmer behöver du 10st 120x140 per fack ungefär. Strax över 300kr per stock. 3000kr per fack, 60 000kr i timmer för 20m. Sanslöst dyrt för något som kommer erodera över tid. Lägg därtill betongen för dina gjutrör. Nä. Bygg ordentligt, gjut en egen L-form med kontreforer. Må bli dyrare men kommer hålla i en livstid
8 svar · 407 läst
A
Arne999: japp det är jag helt med på och jag säger inte emot dig. Kände mig bara för osäker så det bleir skalblockefter. Satte dock en mall och armering så dom sitter som berget iaf
6 svar · 291 läst
K
kaol2675: Jag har haft en entreprenadfirma här som rivit en gammal raserad mur som en gång i tiden satt ihop med den murade jordkällarväggen, men sedan länge havererat. Muren och slänten som fanns tidigare är ersatta av L-stöd för att hålla jordmassor på plats. Det är bra, men behöver lite kärlek innan det är snyggt igen: Dels laga det uppkomna hålet i befintlig mur, samt få en snygg
0 svar · 85 läst
·
R
Rick Lang: [citat] Edit: jag ser att man har gjort skillnad mellan "påbyggd vägg" och "yttervägg" i protokollet. Jag antar att man där avser den faktiska betongen kontra uppreglade väggar. Bör dessa siffror göra mig mer eller mindre orolig? De påbyggda väggarna har relativt låga procentvärden, men det visar ju bara hur väl de har klarat den bakomliggande fuktbelastningen hittills. Värdena i den
6 svar · 335 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Utifrån läget idag skulle jag göra ingenting utom ställa dit några mätare för att kunna följa temperaturen och luftfuktigheten under det kommande året. Möjligen köpa en Wood's DSC50FM, som är 50 cm hög. Den lär ta fungera tillräckligt bra för att hålla nere luftfuktigheten. Vad är det för resten som huset står på? Är det en mur och det finns jord ända emot kan du gräva
14 svar · 391 läst
·
O
OMLAJA: Felpost.
8 svar · 917 läst
O
F
fribygg: [citat] Nja, det har nogl harpats så minsta stenarna ska vara större än 8mm, de 'stora' stenarna kan definitivt vara längre än 16 mm även om harpan har en öppning på 16mm och gruset heter 8/16
9 svar · 333 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.