44 975 läst ·
28 svar
45k läst
28 svar
Byta fogsand till hårdfog
Tänkte tillägga lite saker efter ca 1 år med hårdfog. Upptäckte redan från början att fogen kunde skrapas bort med fingret. Men den sitter hårt nog för yttre elementen. Normalt tänkte jag.
10 månader senare...
Pga. Dålig vinter i Stockholm så har det varit mer eller mindre varit fuktigt hela tiden. Nu i veckan har jag städat framsidan och spolade med vatten. Märkte att fogen kunde Lösas upp... Ömtåligt tänkte jag.
Nu i helgen gogglade jag lite pga. Magkänslan att något inte riktigt satt rätt. Visade sig att det finns ett härdmedel i hårdfog och den kan lakas ur vid för mycket vattning. Jag misstänker att jag har gjort det, hade en viss stress då vädret var ostadigt (spöregnade 1,5 dagar senare).
Så, summa kardemumma... Fukta, inte väta fogen, men inte så pass mycket att vattnet rinner ner till grunden, which I did. Räkna med att det tar några dagar att torka om man ha en del av sidan i konstant skugga (har 30 % i skugga 24h) eftersom flera fuktomgångar krävs. Jag hade normal sommar temperatur på 26 grader.
Ville bara dela med mig, stod ingenting när man läste instruktioner, guider etc, samt att ingen har sagt något.
Ursäkta stavfelen, skriver på en smartphone.
10 månader senare...
Pga. Dålig vinter i Stockholm så har det varit mer eller mindre varit fuktigt hela tiden. Nu i veckan har jag städat framsidan och spolade med vatten. Märkte att fogen kunde Lösas upp... Ömtåligt tänkte jag.
Nu i helgen gogglade jag lite pga. Magkänslan att något inte riktigt satt rätt. Visade sig att det finns ett härdmedel i hårdfog och den kan lakas ur vid för mycket vattning. Jag misstänker att jag har gjort det, hade en viss stress då vädret var ostadigt (spöregnade 1,5 dagar senare).
Så, summa kardemumma... Fukta, inte väta fogen, men inte så pass mycket att vattnet rinner ner till grunden, which I did. Räkna med att det tar några dagar att torka om man ha en del av sidan i konstant skugga (har 30 % i skugga 24h) eftersom flera fuktomgångar krävs. Jag hade normal sommar temperatur på 26 grader.
Ville bara dela med mig, stod ingenting när man läste instruktioner, guider etc, samt att ingen har sagt något.
Ursäkta stavfelen, skriver på en smartphone.
Tack för att du delar med dig! Hur ser det ut annars med ogräs och eller alger?
Jag har svårt att bestämma om jag ska använda Danfast som numera heter Top Lock från Dansand (är också flexibel hårdfog) eller Dynamatrix?
Såg någonstans att efter ett år blev en del alger på Danfast.
Är du nöjd med resultatet med Dynamatrix efter ett år bortsett från den extra vätan?
Är det någon annan som har erfarenhet av dessa två flexibla hårdfogar?
Jag har svårt att bestämma om jag ska använda Danfast som numera heter Top Lock från Dansand (är också flexibel hårdfog) eller Dynamatrix?
Såg någonstans att efter ett år blev en del alger på Danfast.
Är du nöjd med resultatet med Dynamatrix efter ett år bortsett från den extra vätan?
Är det någon annan som har erfarenhet av dessa två flexibla hårdfogar?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
På tal hårdfog. Satt och tänkte på det igår när jag städade framsidan. Inget ogrös. Nu har det gått 1 år. Innan dess hade jag vanlig fogsand och efter 1 år, då såg man ogräs i fogarna... Överallt. Gäller mig men andra kanske inte upplever det. Ingen bild tyvärr.
Måste jag poängtera att fogarna har lossnat från ytan. Jag vet inte vad det beror på. Jag gissar att härdningsmedlet är urlakad när jag fuktade den för att härda den. Det visste jag inte då. Men fen... Jävla finlir med vatten och fukt. Det ska vara så pass mycket att fogarna är fuktiga men inte så pass att vattnet rinner igenom. För då följer härdningsmedlet ut. Fuktar man för lite och då är halva fogarna fuktiga. Då härdas fogarna halvvägs och då är det kört. Det går inte att härda det på nytt. Det är som ett gjutning. Allt i ett för att uppnå hållfastighet. Jag provade det inomhus för att Testa min teori. Både kakorna satt fast men så fort man tog i lite för att bryta den så bröts den på den plats där härdningsskarven gick. Lite extremt, jag var sjuk och uttråkad och blev trött på netlix.
Så ogräs med dynamatrix, inget.
Jag ska plåta hur fogarna ser ut och lägg upp en under dagen. Ganska fult är det... Gör inte samma misstag som jag. Dvs, vattna inte för mycket eller för lite.
Måste jag poängtera att fogarna har lossnat från ytan. Jag vet inte vad det beror på. Jag gissar att härdningsmedlet är urlakad när jag fuktade den för att härda den. Det visste jag inte då. Men fen... Jävla finlir med vatten och fukt. Det ska vara så pass mycket att fogarna är fuktiga men inte så pass att vattnet rinner igenom. För då följer härdningsmedlet ut. Fuktar man för lite och då är halva fogarna fuktiga. Då härdas fogarna halvvägs och då är det kört. Det går inte att härda det på nytt. Det är som ett gjutning. Allt i ett för att uppnå hållfastighet. Jag provade det inomhus för att Testa min teori. Både kakorna satt fast men så fort man tog i lite för att bryta den så bröts den på den plats där härdningsskarven gick. Lite extremt, jag var sjuk och uttråkad och blev trött på netlix.
Så ogräs med dynamatrix, inget.
Jag ska plåta hur fogarna ser ut och lägg upp en under dagen. Ganska fult är det... Gör inte samma misstag som jag. Dvs, vattna inte för mycket eller för lite.
Redigerat:
Här är en liknade tråd med bra info.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foga-skiffer-med-finbetong.375375/
https://www.byggahus.se/forum/threads/foga-skiffer-med-finbetong.375375/
Axplock av bilder
Ni ser ju att det har lossnat efter att jag har kört med lövblåsaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ni ser ju att det har lossnat efter att jag har kört med lövblåsaren.
Ja, jag ser det. Tack!V vincentt skrev:
Nu har jag kontaktat en firma som säljer Dynamatrix och samarbetar med stenläggare som har lagt denna fog många gånger enligt firman. Mycket troligt att jag anlitar de för då är jag säker att det blir rätt fogat och slipper ha mardrömmar...
BTW, när du ska lägga fogen kan du kolla med gubbarna om mina fynd stämmer just för dynamatrix, dvs urlakning och fukta i ett stycke.R Ro-To skrev:
Lägg gärna upp en bild också.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Tycker det står extremt pedagogiskts..V vincentt skrev:
https://cdn-webp.byggmax.se/media/c...2813_informationsblad.pdf-1584525020.0391.pdf
Jo. Vid närmare eftertanke så är det. Tror min tanke svävade på slutresultatet. Men, Vattning är knepig. Jag har gjort det och jag gjorde inte helt rätt. Blev för mycket vatten eller för lite på vissa ställen beroende på djup. Skitfult när en del fogar lossnar.
det blåser naturligtvis inte upp någon fogsand.. den regnar ner med tiden. Då får man fylla på.N Noseone skrev:
Det är den bästa metoden. Om man inte lagt plattorna på betong, som en uteklinker.
punkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden