Shéflés
Shéflés: Nu är jag kanske lite sen på bollen men sitter i samma båt som du. Håller på att planera för en uppfart om ca 60kvm med en stödmur åt ena hållet. Tänker göra allt jobb själv med en polare som är anläggare och bara materialet samt jordhanteringen landar väl på ca 60tkr, åtminstone i min kalkyl. Sen tillkommer ju middag och öl åt min kompis och där kan det dra iväg! Jag tycker
3 svar · 1,1k läst
·
AXS
AXS: Håller med.om.att gjuta är det mest rimliga. Kan du inte göra det själv? Jordborr och så i med betong eller plint(+betong i botten).
1 svar · 363 läst
·
Z
z_bumbi: Nu tror jag det går att göra något roligare av situationen men att höja tomten med lämpligt material gör att ytan torkar upp snabbare.
9 svar · 1,8k läst
Phwe
Phwe: [citat] Bästa inlägget(/n) jag läst i ämnet. Jag gick tyvärr vägen via Anticimex och en annan i samma bransch som påstod att sorptionsavfuktare skulle fungera. När det inte hjälpte mot krypgrundslukten i huset kom dom med en salig blandning ordbajs. Har till slut klurat ut att 1. Badrumsfläkten som enligt deras anvisningar skulle stå på 20L/s skapade ett större undertryck än deras
9 svar · 12,8k läst
J
Jarrebarre: [citat] Jag har läst lite löst om dränering inifrån. Att installera elektroder i grunden som tillför en spänning som i sin tur stöter bort vatten. Jag är absolut ingen expert och inte läst på om det tillräckligt för att veta men kan vara en idé. Kolla in Arids teknik - https://arid.se/var-teknik/torrt-utan-att-grava/ Har ni löst problemet får du gärna dela med dig av lösning då
1 svar · 203 läst
·
B
Bockstensmannen: [citat] Mm, har nog målat in mig i det berömda hörnet ändå. Isåfall hade jag behövt gröva fulldjupt direkt. Men saken var att jag ville omfördela matjorden på tomten. Resten skall bort, och ytan blir nog ändå för stor för att nå till mitten ifrån kanten ändå. Anar man kan stabilisera upp med grov makadam samt vänta in en torr period.
4 svar · 229 läst
·
surris
surris: Viktigaste är att marken är torr. Oftast byggde man huset förr på en liten höjd eller den marken som inte gick att odla på (stenig t.ex.). De brukar ha ganska bra förutsättningar. Men att dränera runt huset och gräva av marken så det blir fall ifrån huset är det första man borde börja med. Då har du bra förutsättningar för både mullbänk och krypgrund. Besiktningen pratar om
3 svar · 145 läst
·
J
Jored: [citat] Nej det är klart. Men det går att göra mer med handkraft än man tror, bara man håller igång kroppen överlag.
29 svar · 7,8k läst
A
aens: [citat] Aningen pinsamt att jag inte tänkte på detta själv, för mycket riktigt började det efter en liten stund rinna in vatten. Konstaterade även att det ju ligger en sandhög i botten just under.
6 svar · 1,9k läst
·
S
svaneman: Efter att vi fått putsen renoverad på fasaden av huset har fasaden byggts på och markstenen som låg runt huset passar inte längre. Jag skulle behöva kapa/slipa markstenarna i ena änden. Det handlar om ca 5 mm så antagligen blir det svårt att kapa. Hur gör jag det rent praktiskt på ett säkert och effektivt sätt? Kan jag använda en vinkelslip med kapskiva för sten för att slipa dem
0 svar · 189 läst
Lars-Göran Lindström
Lars-Göran Lindström: Jag behöver råd hur jag växlar veranda som ligger på en grusbädd till gräsmatta. Ena kortsidan ligger gräsmatta jäms med grusbädd. Vid andra kortsidan ligger gräsmatta 70 cm under. Tanken är att grusbädd en fortsätter cirka 70 cm ut från veranda i nivå med underdel av sargkant. Pinnar markerar bredd. På denna del kommer planterings kärl placeras. Min fråga gäller hur jag sedan
0 svar · 227 läst
·
K
Kickif: [citat] Men vi löste problemet och dammsög ut gräset Ja det mesta iaf
5 svar · 378 läst
·
J
Joakimlo: Totte är duktig och rekommenderas https://entreprenadguiden.se/tmt
3 svar · 847 läst
F
fribygg: Tänker du att det sparar jobb och pengar så det är värt risken att asfalten inte blir bra/ hållbar? Jag skulle inte kosta på asfaltering på sand. Tror nog att lagret med 4-5 cm 8/16 (om det är makadam?) skulle kunna kompletteras med stenmjöl och paddas till ett bra underlag om marken under är fast, jämn och väldränerad
1 svar · 229 läst
F
fribygg: [citat] Varför inte passa på att gjuta plint om du ändå gräver ner till berget?
7 svar · 409 läst
B
blork: Då har jag nog gjort rätt. 😆 Ville inte blanda den med singeln.
5 svar · 199 läst
R
Robinws: Hej! Har ett hus med källare byggt på 60-talet och har en del frågor och oroligheter…. 1. Som ni ser på mina bilder verkar en del av väggen vara målad med felaktig färg och har släppt på sina ställen. Har skrapat med spackelspade för att få bort allt och det ni ser på bilderna är resultatet. Vad bör jag göra? Slipa bort all färg och måla med korrekt färg? 2. I gillestugan med
0 svar · 89 läst
·
H
hempularen: Finns ju färdiga skivor för ändamålet: https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-8-mm-p07043
1 svar · 102 läst
A
Arkitrosen: Spännande, stort lycka till! Själv grävde vi ut längst befintlig husgrund, närmast husgrunden grävde jag försiktigt för hand så pass det gick utan att något av gruset som grunden stod på började rinna ut. Grävde inte lika djupt där och fyllde snabbt på med makadam mot befintlig husgrund. Gick utmärkt
3 svar · 778 läst
·
A
Arkitrosen: Hej! Hur löste du det? Står inför liknande situation nu och har byggt en form med kantelement där det är 5 cm frigolit i hörnen, men jag har inte börjat gjutit ännu. Jag vill ha en stolpsko i hörnet, skulle helst vilja undvika att gjuta in stolpskon då jag hellre fäster den efter att jag fått hem skjutdörrarna. Jag ser två alternativ: 1. Gjuta fast stolpskon i hörnet - Kan inte
3 svar · 1,1k läst
P
pegrd: Hej Ska snart dränera huset, och har således börjat satt ut va system och el ledningar. Har kollat på bef ritning från -68 och utgått från att det ska vara va ca 2.70m från ök källarvägg till uk sula. Men då jag testgrävde lite vid garageporten samt nedsidan huset då visar det sig att sulan aldrig tar slut. Vid garageinfarten så är det mätt 110cm och ännu inte nått uk sula.
0 svar · 128 läst
·
Phwe
Phwe: [citat] Hej hej! Funkade det här för dig?
2 svar · 2,3k läst
Algol
Algol: En halv evighet senare. Hur har det gått för er? Någon som testat att limma steni terra på cellplastskivor? Även erfarenheter av att limma cellplast direkt emot grunden är uppskattat. För jag sitter med samma fundering nu... https://www.byggahus.se/forum/threads/tillaggsisolera-sockel-efter-dranering.575377/
8 svar · 14,4k läst
D
Daniel_M_: [citat] Vad valde du tillslut? Har mängden ogräs minskat? Vi har en gårdsplan med kullersten på ca 500kvm som kräver ohemult mycket ogräsrensning och hinner inte riktigt med.
3 svar · 4,3k läst
·
Matti_75
Matti_75: Den symbolen visar änden på armeringen.
2 svar · 167 läst
·
T
taimanov: Jag undrar om det är någon som har tillgång till ama hus eller vet vilken branschpraxis som gäller. Det gäller en dränering av utvändig källarvägg under mark där källarväggen består av lecablock eller lättbetong. Ska den slammas innan montering av fuktskyddsmatta om det ska vara fackmannamässigt gjort?
0 svar · 88 läst
Shéflés
Shéflés: [citat] Verkligen inte, nu är ju avloppsröret på andra sidan av huset som tur är, och där hoppas jag på mindre överraskningar.. Blir nog att återfylla gropen igen och ta en funderare. Som tur är så är inte den borrade brunnen 30m nedströms i drift längre.. 😂
7 svar · 2,7k läst
J
Joakim Meijer1: [citat] Hej! Sprickorna är värre när vattnet ligger på. Fukten tränger ner i sprickorna medan resterande håller sig torrt längre. Fortsätt vattna. Det är en estetisk förfulning.. Kommer hålla för ändamålet.
17 svar · 5,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: När vi drog in VA 2019 betalande vi 500 kr/löpmetern för att spränga rörgraven. Till det etableringskostnad på 8 tkr och 5tkr/hus som behövde vibrationsmätare. Priser plus moms om jag kommer ihåg rätt. Men oavsett är ju första steget att frilägga.
5 svar · 290 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.