Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
whak: Ska du klpa via telia så ska du välja allt utom beställa i menyn. Gör du det så kommer du komma tilö första lediga säljare vilket även kan vara vilken telia butik som helst. minsta tanke på att du inte vill köpa sp dör deras intresse. Lika illa med deras ai chatt sim bu bqra fungerar som chatt på riktigt om du ska beställa ich då också hamnar vid butik som ska maxa provision
Mats: sist vart det en Zyxel NWA90AX som jag är belåten med
_Magnus L: [citat] Ser ut som en vanlig partvinnad kabel. Du skall låta de tvinnade vara så ända tills du kommer till anslutningspunkten. Går du in på Kjells hemsida LR så kan du se hur det skall kopplas in. Partvinningen är för att yttre störningar skall minimeras genom att de tar ut varandra. Ser inte ut att vara någon skärm med om den nu inte ligger dold längre in. Klipp ledare för ledare
jarlh: Och nu fungerar allt som det ska. Jag gissar att någon programvara uppdaterats, antagligen i routern. (Dock inget jag orkar rota i.)
Johan Gunverth: [citat] Jodå, precis som jag har skrivit ovan. Men man tappar viktig funktionalitet. Och betalar för något som inte kan levereras.
DDD80: [citat] Nu är jag tillbaka på ruta 1 känns det som, men den där UCG Ultra, vad är det för något? 😕 Annars jobbar jag steg för steg: en switch är på väg hem och den ska installeras och därmed är routern inkopplad rätt.
Pin: Tänk på att som du skriver så är ett datanät stjärnkopplat medan ditt befintliga telenät ligger i en slinga. Du kan alltså koppla dubbla kablar i första röret och ha ett enkelt uttag i första dosan och låta andra kabeln gå vidare till andra dosan. Sedan får du ”sy” och patcha med kort kabel i varje uttag om du bara vill koppla vidare. Behöver koppla in något i rummet sätter
Karrock: [citat] Tack! Det ska jag kolla upp. Tar hellre rabatt än en "premie" som inte används.
pacman42: [citat] Det är dålig avans på modem som inte sitter i telefoner. Dvs, man måste ha den i produktion länge för att få tillbaka pengarna man investerat.
Gdawgg: Har precis samma problem, beställde router via Bahnhof och tänkte det skulle vara enkelt att hitta mesh. Så verkar det inte vara. Synd att man slängde kartongen och allt. Får eventuellt köpa ett nytt komplett paket istället…
Marcus-AA: [citat] Mina föräldrars hus hade 10 par inkommansde och självklart plintade vi upp det i en Krone brytplint med överspänningsskydd. /M
Marcus-AA: Det är SC-UPC. Jag har själv 15m villapatch efter mitt uttag. /M
AndersMalmgren: [citat] Hade varit bra om vi haft den kulturen även här. Gubben jag köpte vårt hus av har dragit kabel längs alla lister 😂
pacman42: [citat] Hmm, jag har ju rören för den gamla ringledningen. Jag kan borra igenom väggen vid det ena för att komma in i datorhallen (ett förråd) och då kommer jag även upp till andra våningen på ett smidigt sätt. Att jag inte tänkt på det tidigare... Det blir nog ännu bättre.
Bästerortarn: Meshnoder kan du ansluta trådat till varandra . Men vill man krångla till det helt i onödan får man förstås göra det.
JSten: Köpte billig cat6e kabel på Amazon, runt 600kr för en låda (305meter). Inte nämnvärt bökigare att dra än annan kabel jag har använt tidigare.en visst är man proffs och drar kilometer kabel om dagen kanske det spelar roll, men för glad amatör duger det gott 😊 Inga problem att köra PoE över dem och 1Gbit/s. Som nämnt ovan, kan starkt rekommendera Keystone paneler och uttag. Letar
Tystnad: [citat] Jag har publik ip-adress på mitt mobila bredband från Tele2. Men inget jag värderar hos Tele2 då det fungerar så dåligt att jag inte skulle sätta upp något som behöver publik ip-adress hos Tele2. Då tar jag Telia istället där kapaciteten är hög & svarstiden igger på som bäst strax under 10 ms i ping över 5G. Tele2 ligger betydligt högre, och har sämre kapacitet.
A-Man_08: Undrar om inte den där hyllan är designad för att passa i hålen i mitt skåp? [bild] [bild]
Boan: [citat] väcker gammal tråd lite, men tänk på att de ger olika pris, beroende på vad du har, dvs grannar kan få olika erbjudanden.
knightjocke: [citat] LGH i garage, kommer det vara permanentboende? För då hade jag separerat med ett eget nätverk. Men är det mer gästboende så kör samma nätverk med en accesspunkt. Beroende på vilket system/fabrikat du väljer så finns olika funktioner. Men går att bygga ett gästnätverk så att gästerna inte kommer åt era prylar i nätverket, om det känns som en viktig separering. Fundera
merbanan: Om man har coax hemma och det är dyrt att installera rj45-uttag så finns ju MoCA. I 9 fall av 10 är det bättre att dra nätverkskabel men om man har det udda fallet så finns MoCA som alternativ.
useless: Jo, jag fattar vad du menar, men det är ju inte så man räknar. Det som är intressant är antalet kardeler per ledare. Det blir ju inte en RK för att man drar in sju EK i samma rör...
Lostmoose: Nej, det här företaget ska man nog undvika! Har just fått berättat för mig hur de hanterar sina kunder, och affärsmodellen just nu är att ringa upp äldre och binda upp dem i dyra abonnemang. Kundtjänsten ska vara ett stort skämt! Innan man bestämmer sig är det alltid en bra idé att ringa upp kundtjänsten hos aktuellt företag och se hur snabbt de svarar!
Hannuse: Jag har en "Arlo Go 2". Helt suverän för just ditt ändamål, har byggt in den i en fågelholk som "skalskydd", så kanske den får vara i fred. Batteriet räcker 4-6 månader. Nackdelar (om man vill se det så): Priset - den kostade strax över 3kkr Den kräver ett data-SIM Men fördelen är att jag kan gå in när som helst och få en lägesbild.
svepit: [citat] Mitt önskemål är absolut inte anorlud utan utrymmeskrävande Ville bara hör ni andra gjort. Jag har redan tackat för de råd/lösningar så jag är mer än nöjd. "Något guldlock" Behövs verkligen inte. Du kan ta det lugnt. Mer lösningar behövs inte. Tack alla andra än en en gång för kloka lösningar. //Micke
Johan Gunverth: Jag kan meddela att det funkar fint även med en egen VPN och ”hushållsabonnemang”. Normalt sett får man ha fyra samtidiga aktiva enheter och tio registrerade, vilket har funkat fint i vår familj. En av ungdomarna bor sedan i våras mesta tiden på studentboende. I början av december drabbades även vi av ”inloggningsloopen”. Testade först att slänga ut alla enheter och logga in
Hannuse: [citat] Jag har en Teltonika RUTX50. Hade tidigare (och har kvar) en RUT241, och den löste egentligen uppgiften till ett mycket lägre pris, men den klarade inte Gigabit på Ethernetsidan, och "bara" 100. Men klarar man sig med det, då är även den ett bra alternativ, Jag använder docjkinte WiFi delen i den routern, utan har ett separat mesh system för det.
Rolle85: Genom att starta om router och modem i 3 minuter så hoppade allt igång och gav en sjuhelvetes hastighet därefter.
cpalm: [citat] Ja precis, även om det nog sitter någon sorts special-SFP i bottenplattan. Är inte insatt i detaljerna. Precis, i TS fall är CPE:n kopplad med en anslutningskabel till en fiberbox på mer "konventionellt" vis. Gissar att det är en option att de svetsat dit denna istället för att svetsa inkommande fiber direkt i CPE:n. TS variant är uppenbarligen också en split-variant där