Haidar89
Kan man på något sätt koppla Fiberbox tråden till något ”omvandlare” och sedan till Deco X60 Mesh-system? Idag har jag en Hybrid som har super dåligt wifi, och jag vill egentligen skippa Hybriden helt och gå från fiberboxen till mitt nya Deco X60 direkt men vill inte ha något lika stort så som Hybrid. Pratade med företaget som levererar fiber och Hybrid är inte deras så jag får byta eller ta bort

• Vit fiberbox monterad på vägg med kablar kopplade, varningstext synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit Hybrid-router med modellnamn "Live! Titanium-24" visas, med gröna lampor och etiketterade knappar på framsidan.
    Skapa konto
Vad är det som går in i hybriden? Enligt manualen var det något special-interface så jag antar den kan ta olika sorters fiber eller RJ45. Och du behöver veta vad det är för fiber som kommer in innan man köper en router, så det blir något kompatibelt. Ser inte någon helhet på bilderna vad som går vart heller.

Annars kan du nog köpa valfritt system med WiFi, slå av WiFi i hybriden (eller inte använda den). Bara att koppla in nya systemet i Ethernet så använder du hybriden som router men det nya som WiFi.

Haidar89
S sjoelund skrev:
Vad är det som går in i hybriden? Enligt manualen var det något special-interface så jag antar den kan ta olika sorters fiber eller RJ45. Och du behöver veta vad det är för fiber som kommer in innan man köper en router, så det blir något kompatibelt. Ser inte någon helhet på bilderna vad som går vart heller.

Annars kan du nog köpa valfritt system med WiFi, slå av WiFi i hybriden (eller inte använda den). Bara att koppla in nya systemet i Ethernet så använder du hybriden som router men det nya som WiFi.
Dessa kablar går in i fiberboxen. Och den vita ramen är baksidan av hybriden. Jag har en vän som sa att man ska ta kabeln som sitter i hybridens baksida (som på bild) och koppla det till någon sorts liten converter eller likande och sedan in direkt i valfri router. På så sätt slipper man Hybriden helt. Men han kommer inte ihop vad han köpte för det var så längesen och har ej kvar huset idag

• Vit fiberbox på träyta med elkablar, en grön och en blå kontakt.
    Skapa konto
Vad heter företaget som levererar fiber?

Vill de ha en managed FC/CPE eller räcker det med en "dum" FC/CPE?

Såg ditt inlägg nu där du beskriver "liten converter" då uppfattar jag det som att det räcker med att "omanaged".

Haidar89
DenGode DenGode skrev:
Vad heter företaget som levererar fiber?

Vill de ha en managed FC/CPE eller räcker det med en "dum" FC/CPE?
Här kommer deras hemsida, ska också kolla om dom har skrivit något om det

https://www.sydantenn.se/

Haidar89
Yes läste lite på deras hemsida och jag uppfattar det som att jag inget behöver någon managed CPE

Haidar89
DenGode DenGode skrev:
Såg ditt inlägg nu där du beskriver "liten converter" då uppfattar jag det som att det räcker med att "omanaged".
Yes läste lite på deras hemsida och jag uppfattar det som att jag inget behöver någon managed CPE

Haidar89 Haidar89 skrev:
Jag har en vän som sa att man ska ta kabeln som sitter i hybridens baksida (som på bild) och koppla det till någon sorts liten converter eller likande och sedan in direkt i valfri router
Det eller att sätta in den i en router som klarar fibern direkt, så har man färre enheter att bry sig om. Det är ganska lång fiber patch också, så man kan koppla en kortare så blir det enklare.

S sjoelund skrev:
Det eller att sätta in den i en router som klarar fibern direkt, så har man färre enheter att bry sig om. Det är ganska lång fiber patch också, så man kan koppla en kortare så blir det enklare.
Javisst, det vore ju det allra bästa såklart... 1G TX 1310 / RX 1550 är optiken som mest sannolikt behövs

Helst SC också så att TS slipper mellanstycken osv

Haidar89
S sjoelund skrev:
Har redan köpt Deco X60 Mesh-system, tänkte koppla direkt till den om man kan omvandla fiberkabeln som sitter i hybriden idag

Haidar89 Haidar89 skrev:
Har redan köpt Deco X60 Mesh-system, tänkte koppla direkt till den om man kan omvandla fiberkabeln som sitter i hybriden idag
Till din X60 Deco mesh behöver du väl en router? (Om du köpt ett vanligt 3-pack). Så om du är nöjd med den som router fungerar det väl fint att bara koppla in dem?

Annars är det router som klarar fiber, eller en mediaomvandlare + router som behövs? Eller är det något X60-system som inkluderar router?

S sjoelund skrev:
Till din X60 Deco mesh behöver du väl en router? (Om du köpt ett vanligt 3-pack). Så om du är nöjd med den som router fungerar det väl fint att bara koppla in dem?

Annars är det router som klarar fiber, eller en mediaomvandlare + router som behövs? Eller är det något X60-system som inkluderar router?
X60 kan valfritt köras i router-mode eller AP-mode.

• Gilla
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.