Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
sinuslinus: [citat] En villa brukar vara en stor brandcell. Undantag är väl om man har vedpanna eller liknande och batteribank inne i huset.
A-Man_08: Men hur stort behov har du av surf som bredband. Om du använder det så kan det ju vara värt ett extrq abonnemang eller kontantkort eller vill du bara dela ut det via mobilen?
merbanan: Med fördel skall det vara en CANT certifierad tekniker.7
ajn82: Det är väl i första hand inte direkta nedslag man oroar sig för med nergrävd kabel, utan inducerad ström pga höga spänningar i närheten av nerslag, vilket är särkilt problematiskt om det finns loopar, t.ex nätverk och elnät till samma byggnad. Därför gräsklippare med nedgrävd slinga är känsliga för åska
pacman42: [citat] Det beror på att folk inte använder SMS. Det var SMS-servrarna som blev överlastade, inte mobilnätet i sig.
Bosse med villan: Nu har jag varit uppe på vinden och inventerat lite, finns bara ett VP-rör för gammal antennsladd till ett rum på ovanvåningen och sen ligger flexrör väldigt långt ner i isoleringen vilket jag förmodar döljer gamla telefonkablar. Skulle vilja dra borra hål för och dra ner VP-rör (eller flexslang) från vinden genom någon av gipsväggarna i sovrummet närmast trappen på övre plan
AndersS: [citat] Testa då att flytta runt utrusning som du ansluter stickan till i olika rum/väderstreck för att se om det finns mottagning. Och borde de inte ha skickat ut något med 5G-stöd. Efter ett yrkesliv inom IT/data/tele är jag idag mera, vad har jag för nytta.😉 Kör fiber och mobilt på två olika platser.
AndersS: [citat] Vissa nätägare hade det som regel att entreprenör inte fick göra det. Däremot var det godkänt om fastighetsägaren gjorde arbetet så det gick att dra in en duct genom väggen och sedan ansvarade för tätning/återställning av väggen.
AndersMalmgren: [citat] Glädjesiffror, teoretisk max för 1 gigabit är 950 mbit ca Testa denna mot iperf och säg vad du får iperf3 -c speedtest.kamel.network -p 5201-5205 -t 60 -P 8 Edit: om du däremot kör 2.5 gigabit interface så är det ju helt möjligt att bahnhof faktiskt leverar det som dom säger mao 1 gigabit
Jakkaval: För att göra en uppdatering. Nätverkssladden går från källaren upp på vinden och sen ner i vardagsrummet. Uppe på vinden fanns det stor marginal, dvs mycket kabel som ligger. Eftersom jag inte fick ut någon kabel ur väggen misstänkte jag någon skruv/spik…men med hjälp av svärfar på vinden och att jag drog där nere i vardagsrummet fick vi ut ca:3 meter kabel (dvs hela väggens
Alfredo: [citat] Plan C skulle kunna vara att läsa tråden och inse att detta diskuterats flera gånger och att fibern är lagad sedan ett par dagar...
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det är inte värt. Skärmad kabel, även om skärmen inte är ansluten dämpar ändå bort RF-störningar (-20dB eller -40dB, jag kommer inte ihåg och hittar inte mätrapporten nu, antagligen -20dB). Att den skulle fungera som antenn och leda in störningar är en, seglivad, myt. Så den är inte problemet här.
DenGode: Jag skulle dra igenom en UV-skyddad slang alternativt rör igenom ducten
A-Man_08: [citat] Jag har kört nu vad blir det nästan två år. Det enda jag haft problem med är att installera teams och det är jag inte säker på att det är relaterat till windows 11 utan snarare något med just den här datorn. Uppdateringar och drivrutiner kommer via windows update så det finns absolut kompatibilitet i hårdvaran. Sen har jag uppdaterat lite med driver booster men där blir man
jonas.siden: [citat] [citat] Testade ip:n i din adresserad. Funkade toppen. Blir ju trött på Telia ändå... Ha det gött!
Tommy12345302: [citat] Tror det brukar ligga på ca 15 k (nedgrävt) luftburet har jag aldrig sett
Purre: Ingen garderob, klädkammare, städskåp eller anant att gå igenom?
fusion: [citat] Det skumma är ju att VoC tidigare anslöt via Telenors 2G&3G nät, så Volvo måste ha fixat roamingavtal med Telia. Vi använder endast VoC för fjärrstart av dieselvärmaren.
tracker: Har du kopplat ur den gamla inkommande linje? https://byafiber.se/koppla-in-ip-telefoni-till-dina-befintliga-telejack/
Rolle85: Jag tog diskarna från Synology och satte ner i Asustor NAS. Funkade felfritt direkt med deras motsvarande app
Pen: Jag har haft publik IP från Bahnhof i 11 år. Som jag minns det fick jag ringa supporten när de slutade ha det som default. Därefter har det hänt en enda gång att den föll bort. Jag ringde supporten som bad om ursäkt och fixade det direkt. Aldrig betalt något. Pen
[SKPG]Zamora: Så här ser det ut i mitt skåp. Förstärkare, dator, 2*Lite16PoE, USG3P. Nu är ju utrymmet större än vad du ska bygga, men jag ser inga större problem. Bara du fixar med lite ventilation [bild]
AndersMalmgren: Tycker TDLR är lite rolig, alla vet väl att fast kabel är bättre än hack? 😂
Hannuse: Ny update! Flyttade accesspunkten i huset som skulle förses med internet. Nu är den placerad på övervåningen, och hastigheten blev markant bättre. Nu får vi se om sommar och löv kan ställa till det? [bild]