2 468 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Aparatdosa för 8 ethernetkablar/snygg kabel genomföring
Hej. Vilken aparstdosa kan man använda för att få in 8 ethernetdosa? Blir det för trånkt i en enkeldosa eller blir en dubbel bättre? Ska få in 3st. 20mm VP-rör och 1st. 25mm flexslang.
Finns det något doslock som är anpassat för en snygg kabel genomföring för att som sen ska gå till en switch?
Detta blir då en central punkt.
Vill få ordning på kablarna.
Finns det något doslock som är anpassat för en snygg kabel genomföring för att som sen ska gå till en switch?
Redigerat:
2 sådana här? https://www.m.nu/natverksuttag/deltaco-infallt-vagguttag-for-keystone-4-portar-vitS svepit skrev:Hej. Vilken aparstdosa kan man använda för att få in 8 ethernetdosa? Blir det för trånkt i en enkeldosa eller blir en dubbel bättre? Ska få in 3st. 20mm VP-rör och 1st. 25mm flexslang.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Dosa?? Du menar 8st kablar eller hur?S svepit skrev:
Men om du ska fördela allt så är det väl enklare att dra ut dom till en keystone-patchpanel i ett rack och sen även sätta switchen i samma rack. Då kommer ju hålet döljas av racket.
Annars är ju Kane's förslag en lösning,.
En annan är att ta en dubbeldosa och 3D printa ett lock med 8 keystone.
Hej. Ja har funderat på det med rack men eftersom jag kommer att koppla alla kablar in i switchen sitter precis bredvid så ser jag ingen vitts med ett patchpanel. Kan ju sätta etheret urtag där men att skarva där dom kommer ut ur aparatdosan när det är bara en decimeter från switchen känns onödigt.
Tänkte om det finns något borstlock som täcker 2 aparatdosor eller något liknande men hittar inget färdigt som täcker 140mm som dosorna blir i bredd?
Tänkte om det finns något borstlock som täcker 2 aparatdosor eller något liknande men hittar inget färdigt som täcker 140mm som dosorna blir i bredd?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Du ska ju ha uttag i andra ändan av kabeln och då blir det ju att använda installationskabel dvs en kabel med enkelledare.
I andra ändan ska du då ha kontakter. Det finns visserligen kontakter som kan ta installationskabel men normalt tar man dom inte. Jo, i undantagsfall som till en accesspunkt i taket där man vill ha dold kabel.
Sen är installationskabel rätt styv vilket gör att det blir lite osnyggt in till switchen.
Så jag skulle föreslå att man väljer dessa "onödiga" korta kablar ändå.
Titta hur det ser ut i ett serverrum. Där har man alltid dessa patchkablar.
I andra ändan ska du då ha kontakter. Det finns visserligen kontakter som kan ta installationskabel men normalt tar man dom inte. Jo, i undantagsfall som till en accesspunkt i taket där man vill ha dold kabel.
Sen är installationskabel rätt styv vilket gör att det blir lite osnyggt in till switchen.
Så jag skulle föreslå att man väljer dessa "onödiga" korta kablar ändå.
Titta hur det ser ut i ett serverrum. Där har man alltid dessa patchkablar.
Jag skulle helt klart välja Keystone och korta patch. Installationskabel vill du inte röra på då det är lätt att få dålig kontakt i dessa om du vill flytta på någonting i framtiden. Och det kostar timmar att försöka lista ut i vilken kabel det blev glapp i en av ledarna...
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Hej. Ok förstår nu att det är styvheten i kablarna som blir problemet. Har en fråga om kesystone och patchpanel för att förstå skillnaden.S sjoelund skrev:
Använder bägge av dessa rj45 anslutnungar?
Skarvar man dessa på samma sätt?
Vad blir fördelen med någon av dessa?
Keystone är (ojfr) inpassning för själva uttaget. De flesta uttag är för installationskabel (en massiv ledare) och kontakterna normalt för patchkabel (flerledarkabel) som är mjukare och tål att böjas mer och oftare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Hitta ett gammalt inlägg med en till bild
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-natverkskablar-vind.496328/#post-5354567
Där står det 6 portar men säker på den har 6 till på undersidan. Men det är bara markerat ovantill dock på bilden. Sålt denna bostad så kan inte verifiera
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-natverkskablar-vind.496328/#post-5354567
Där står det 6 portar men säker på den har 6 till på undersidan. Men det är bara markerat ovantill dock på bilden. Sålt denna bostad så kan inte verifiera
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Hittade storebror 8p
https://www.kjell.com/se/produkter/...l/keystone/keystone-uttagsbox-8-portar-p95439
Under är det tänkt installationskabeln ska komma in. Men som sagt jag monterande min rakt över hålet.
https://www.kjell.com/se/produkter/...l/keystone/keystone-uttagsbox-8-portar-p95439
Under är det tänkt installationskabeln ska komma in. Men som sagt jag monterande min rakt över hålet.