putte22 putte22 skrev:
Ja det har fungerat bra och snyggt med APn i taket. Men vi har nog tagit beslutet att vi flyttar ut medföljande tele2 router mer centralt i huset.
Det du kan reflektera över som ytterligare alt om du behöver två APs för att få täckning, det är att ersätta Tele2 routern med en UCG Express 7. Den har inbyggt wifi och dina två wifi noder kommer du fungera väldigt bra tillsammans.

Använder du wifit i befintlig router + en UniFi AP så ökar risken för att du handover problem när du går mellan våningar eller liknande, när terminalen skulle behöva byta AP.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det du kan reflektera över som ytterligare alt om du behöver två APs för att få täckning, det är att ersätta Tele2 routern med en UCG Express 7. Den har inbyggt wifi och dina två wifi noder kommer du fungera väldigt bra tillsammans.

Använder du wifit i befintlig router + en UniFi AP så ökar risken för att du handover problem när du går mellan våningar eller liknande, när terminalen skulle behöva byta AP.
Tack för tipset. Men det räcker bra med en centralt placerad router. Så vi kör på det alternativet att dra lite nätverkskabel och flyttar på tele2 routern lite mer centralt och ta ner APn.
 
S
S SirKnasen skrev:
Ja ungefär så. Kontrollerprogramvaran kan man installera på en dator för konfigurera accesspunkten.
När den väl är konfigurerad så behöver inte datorn med kontrollerprogramvaran vara igång, accesspunkten kommer ihåg sin konfiguration.

Alldeles för krångligt. Skrota den där gamla UniFi accesspunkten. 🙂
Brandväggen/routern som pacman42 nämnde har inbyggd kontroller och kan konfigurera upp UniFi accesspunkten men även den lösningen är i krångligaste laget.
Accesspunkten är även gammal.
Kolla efter någon enkel allt i ett lösning. Det var ju bara enkel surf och kolla på TV som var kravet.
Jag trodde också att denna accesspunkt var gammal. Ubutiqie säljer den fortfarande, och den är med på deras hemsida. Kontrollern installerade jag så sent som för några dagar sedan. Jag har både senaste kontrollern i windows och i UNIFI ingen större skillnad. Den är högaktuell och har WIFI 5 om jag inte minns fel. Funderar på att köpa en till eftersom den är såpass modern och hänger med fortfarande. Den drar dessutom bara 9 W.

Skall man ha Ubutiqie så får man jobba lite. Det går utmärkt att köra denna accesspunkt med en helt främmande router- tex asus etc.
 
S styren skrev:
Jag trodde också att denna accesspunkt var gammal. Ubutiqie säljer den fortfarande, och den är med på deras hemsida. Kontrollern installerade jag så sent som för några dagar sedan. Jag har både senaste kontrollern i windows och i UNIFI ingen större skillnad. Den är högaktuell och har WIFI 5 om jag inte minns fel. Funderar på att köpa en till eftersom den är såpass modern och hänger med fortfarande. Den drar dessutom bara 9 W.

Skall man ha Ubutiqie så får man jobba lite. Det går utmärkt att köra denna accesspunkt med en helt främmande router- tex asus etc.
Den ÄR gammal. En UAP-AC-PRO är inte på något vis högaktuell. Den lanserades 2015 och har fått flertalet efterföljande modeller.
Du är tokig om du köper en ny UAP-AC-PRO när du kan få en U6-Pro eller en U7-LR för i det närmaste samma peng.
Men kan du hitta en begagnad UAP-AC-PRO för någon hundring så kan den absolut vara värd att köpa.
 
S
S SirKnasen skrev:
Den ÄR gammal. En UAP-AC-PRO är inte på något vis högaktuell. Den lanserades 2015 och har fått flertalet efterföljande modeller.
Du är tokig om du köper en ny UAP-AC-PRO när du kan få en U6-Pro eller en U7-LR för i det närmaste samma peng.
Men kan du hitta en begagnad UAP-AC-PRO för någon hundring så kan den absolut vara värd att köpa.
Många här i detta forum kör olika IOT och annat på 2,4 GHz. UAP-A-PRO är inte prissänkt av någon anledning. Kostar nästan samma som nyare modell. Det finns fortfarande stark efterfrågan på vissa äldre AC från Ubutique och TP-LINK,

Det hindrar inte att du har rätt i ditt självsäkra yttrande, men tänk till lite innan, för det finns många scenarion och användare med specialkrav.

I det här fallet med aktuella frågan från TS så kanske ditt amatörsvar gäller. (?)
 
S styren skrev:
Många här i detta forum kör olika IOT och annat på 2,4 GHz. UAP-A-PRO är inte prissänkt av någon anledning. Kostar nästan samma som nyare modell. Det finns fortfarande stark efterfrågan på vissa äldre AC från Ubutique och TP-LINK,

Det hindrar inte att du har rätt i ditt självsäkra yttrande, men tänk till lite innan, för det finns många scenarion och användare med specialkrav.

I det här fallet med aktuella frågan från TS så kanske ditt amatörsvar gäller. (?)
Ber om ursäkt för mitt amatörmässiga tidigare svar.
Har du dubbel uppsättning hårdvara för dina trådlösa nät? En uppsättning för IoT (UAP-AC-PRO) och en annan för datorer (Nyare accespunkter)? För att dina IoT inte fungerar med nyare hårdvara?
Du har helt rätt i att det inte är något fel på UAP-AC-PRO, den duger fint för IoT-prylar och säkert i de flesta andra scenarier också så har man redan en UAP-AC-PRO så visst kan man fortsätta använda den.
Men köpa en nya UAP-AC-PRO idag 2026 till ordinarie pris ca 1700Kr? Absolut inte.
Begagnad för någon hundring eller två. Absolut.
 
S SirKnasen skrev:
Ber om ursäkt för mitt amatörmässiga tidigare svar.
Har du dubbel uppsättning hårdvara för dina trådlösa nät? En uppsättning för IoT (UAP-AC-PRO) och en annan för datorer (Nyare accespunkter)? För att dina IoT inte fungerar med nyare hårdvara?
Du har helt rätt i att det inte är något fel på UAP-AC-PRO, den duger fint för IoT-prylar och säkert i de flesta andra scenarier också så har man redan en UAP-AC-PRO så visst kan man fortsätta använda den.
Men köpa en nya UAP-AC-PRO idag 2026 till ordinarie pris ca 1700Kr? Absolut inte.
Begagnad för någon hundring eller två. Absolut.
Nu tar du väl i, den fungerar utmärkt för de flesta. Jag skulle inte heller betala 1700 för den, men det är en väldigt kompetent produkt fortfarande. Så stort värde finns det inte i att ha WiFi7 istället för WiFi5 för de flesta.
 
S
S SirKnasen skrev:
Ber om ursäkt för mitt amatörmässiga tidigare svar.
Har du dubbel uppsättning hårdvara för dina trådlösa nät? En uppsättning för IoT (UAP-AC-PRO) och en annan för datorer (Nyare accespunkter)? För att dina IoT inte fungerar med nyare hårdvara?
Du har helt rätt i att det inte är något fel på UAP-AC-PRO, den duger fint för IoT-prylar och säkert i de flesta andra scenarier också så har man redan en UAP-AC-PRO så visst kan man fortsätta använda den.
Men köpa en nya UAP-AC-PRO idag 2026 till ordinarie pris ca 1700Kr? Absolut inte.
Begagnad för någon hundring eller två. Absolut.
Reagerade bara på att du rekommenderade skrotning. :-)
Det som är bra och unikt med Ubutiqui är att den fortfarande uppdateras- både med kontroller och programvara.
Lite ovidkommande info eftersom du frågar: Mina datorer går trådat. Överigt wi-fi

ps. hittar du UAP-AC-Pro för 100-200 kr så ge mig länk så jag kan köpa på mig. :-)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
ps. hittar du UAP-AC-Pro för 100-200 kr så ge mig länk så jag kan köpa på mig. :-)
Jag gav bort en UAP-AC-Pro för några månader sedan. Jag har uppenbart inte koll på dess värde 😋
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
K
Har också två AC-PRO och skulle säga att den fungerar bra för de flesta och ger tillräckligt med hastighet. Men skulle inte köpa den för nypris såklart, då den bara har wifi5
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Har också två AC-PRO och skulle säga att den fungerar bra för de flesta och ger tillräckligt med hastighet. Men skulle inte köpa den för nypris såklart, då den bara har wifi5
Va? AC-PRO är ju min nya accesspunkt. Skulle den vara dålig?? ;) Originalet är en AC-LR.

Dessa fungerar fortfarande alldeles utmärkt och skyfflar en hel del trafik; majoriteten av den trådlösa i mitt hem.

Men när jag behövde en till för kontoret (eller ja, det visade sig att jag inte behövde den egentligen; det var dålig utrustning i min printer som spökade) så blev det en U7 Lite.

Den blev dock inte så billig när dammet till slut lagt sig eftersom den inte kom med PoE injector trots att jag frågade tre gånger, och jag hade inget annat sätt att strömförsörja den.

Jag har dock inte mätt vad de faktiskt kan ge eftersom enheterna i stort sett bara ansluts mot internet och där begränsar linan det till 250 MBps. Det klarar de iaf fortfarande att ge bådatvå. Iaf inomhus.

P.S. Hur man får WAF på att hänga en accesspunkt på väggen mitt i vardagsrummet:

Gissa vilken som döljer en AP, och vilken som inte gör det...
 
  • Två inramade bilder på en vägg med mörk botten och mönster av fåglar och blommor. Den övre bilden visar en slända, den nedre en fjäril.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men när jag behövde en till för kontoret (eller ja, det visade sig att jag inte behövde den egentligen; det var dålig utrustning i min printer som spökade) så blev det en U7 Lite.
Så valde jag också när jag fixade svärföräldrarnas wifiproblem. U7 Lite har allt som behövs utom stöd för 6Ghz, och det kan man gott klara sig utan.

En UCG Express 7 och en U7 Lite är en väldigt kompetent konfig för alla hus som behöver två AP's och kan placera UCGn hyggligt centralt. I alt tar man en Ultra och 2 U7 om rouern behöver sitta på fel ställe.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Va? AC-PRO är ju min nya accesspunkt. Skulle den vara dålig?? ;) Originalet är en AC-LR.

Dessa fungerar fortfarande alldeles utmärkt och skyfflar en hel del trafik; majoriteten av den trådlösa i mitt hem.

Men när jag behövde en till för kontoret (eller ja, det visade sig att jag inte behövde den egentligen; det var dålig utrustning i min printer som spökade) så blev det en U7 Lite.

Den blev dock inte så billig när dammet till slut lagt sig eftersom den inte kom med PoE injector trots att jag frågade tre gånger, och jag hade inget annat sätt att strömförsörja den.

Jag har dock inte mätt vad de faktiskt kan ge eftersom enheterna i stort sett bara ansluts mot internet och där begränsar linan det till 250 MBps. Det klarar de iaf fortfarande att ge bådatvå. Iaf inomhus.

P.S. Hur man får WAF på att hänga en accesspunkt på väggen mitt i vardagsrummet:

Gissa vilken som döljer en AP, och vilken som inte gör det...
Den idén bör man nog stjäla. Jag måste upp med en på ett synligt ställe efter renoveringen i gillestugan (biljardrummet som det skall bli) som påbörjas snart. Man kanske kan gömma den bakom darttavlan...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den idén bör man nog stjäla. Jag måste upp med en på ett synligt ställe efter renoveringen i gillestugan (biljardrummet som det skall bli) som påbörjas snart. Man kanske kan gömma den bakom darttavlan...
Ja, jag har satt den med distanser (gummifötter) mot väggen för att det skall kunna cirkulera lite luft.

Och så såg vi till att det drogs en slang när vi renoverade väggarna. En vanlig 16mm slang så klämde jag på RJ45-kontakt på en kabel. Man kunde tagit en grövre slang för att kunna dra en patch-kabel hel, men då blir det större hål att plugga om/när man vill det. Och rullen med 16mm slang var ändå framme.
 
  • Gilla
putte22 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har satt den med distanser (gummifötter) mot väggen för att det skall kunna cirkulera lite luft.

Och så såg vi till att det drogs en slang när vi renoverade väggarna. En vanlig 16mm slang så klämde jag på RJ45-kontakt på en kabel. Man kunde tagit en grövre slang för att kunna dra en patch-kabel hel, men då blir det större hål att plugga om/när man vill det. Och rullen med 16mm slang var ändå framme.
Hmm, jag har ju rören för den gamla ringledningen. Jag kan borra igenom väggen vid det ena för att komma in i datorhallen (ett förråd) och då kommer jag även upp till andra våningen på ett smidigt sätt. Att jag inte tänkt på det tidigare...

Det blir nog ännu bättre.
 
  • Gilla
putte22 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.