1 639 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Apple TV segar med 5G-internet
Vi har skaffat 5G-internet från Tele2 i stugan. Fungerar hyfsat för alla apparater förutom vår Apple TV som segar något hemskt, i bästa fall är bilden lågupplöst, i värsta fall så står allt bara still. Andra apparater har inga som helst problem att köra svtplay, youtube etc. Jag har testat att köra tre program samtidigt med utmärkt resultat.
Det udda är att styr jag om Apple TV:n till att gå omvägen via wifit från gäststugan (där vi har en homeplug kopplad till samma 5G) får plötsligt Apple TV:n lika bra bild som övriga apparater.
5G-modemet är Inseego FX3100.
Det udda är att styr jag om Apple TV:n till att gå omvägen via wifit från gäststugan (där vi har en homeplug kopplad till samma 5G) får plötsligt Apple TV:n lika bra bild som övriga apparater.
5G-modemet är Inseego FX3100.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Du får berätta mer om hur hela din installation ser ut. Har du externa riktantenner (vilket man ofta behöver för landsbygdsinstallationer), dessa kopplade till en router, vilken i sin tur distribuerar internet till div prylar kopplat via wifi eller trådat, eller via "homeplug" dvs trådat via elnätet.
Vi har inte 5G i vår stuga pga att närliggande (ca 1 mil) basstationer inte har det, men rätt ok ändå. 4G el 5G spelar ingen större roll i storceller med låga frekvensband, det blir ungefär lika bra/dålig överföringshastighet.
Dina prylar typ AppleTV lär väl vara anslutna via wifi eller trådat till din router. Är din router dålig på wifi, eller att vissa av dina klienter typ AppleTV är svaga på detta, då blir det ingen bra uppkoppling. Lösningar kan vara att köra trådat från routern eller om tex Homeplug kan funka, till dina svaga wifi-enheter.
PS. Har en asus-laptop som hade en svag wifi-enhet, uppgraderade denna nyss till en Intel -modul: fick omedelbart perfekt wifi även i stugan från denna enhet. Så hårdvaran har stor betydelse.
Vi har inte 5G i vår stuga pga att närliggande (ca 1 mil) basstationer inte har det, men rätt ok ändå. 4G el 5G spelar ingen större roll i storceller med låga frekvensband, det blir ungefär lika bra/dålig överföringshastighet.
Dina prylar typ AppleTV lär väl vara anslutna via wifi eller trådat till din router. Är din router dålig på wifi, eller att vissa av dina klienter typ AppleTV är svaga på detta, då blir det ingen bra uppkoppling. Lösningar kan vara att köra trådat från routern eller om tex Homeplug kan funka, till dina svaga wifi-enheter.
PS. Har en asus-laptop som hade en svag wifi-enhet, uppgraderade denna nyss till en Intel -modul: fick omedelbart perfekt wifi även i stugan från denna enhet. Så hårdvaran har stor betydelse.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Hur fungerar det om du istället ansluter en Ethernet-kabel mellan routern och AppleTV:n? Vad är det för modell av AppleTV (står på undersidan, AXXXX)?
ACM 1625 EMC 2907.Johan Gunverth skrev:
Går utmärkt via ethernetkabel, fast då måste 5G-routern stå på fel sida av huset (för att sladden ska räcka).
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Du har en AppleTV 4 HD. Den har möjlighet att använda ”gamla” WiFi-standarder b/g/n förutom ac. Kolla i inställningarna om du kan tvinga in på 5 GHz eller 2,4 GHz och se om det blir skillnad. Din router är troligtvis också uppsatt att automatiskt styra anslutna enheter till 5 GHz om dessa stödjer det (band steering) Det innebär högre hastighet, men också sämre räckvidd.
Ja, fast det paradoxala är att 5G--modemet står bara ett par meter ifrån Apple TV:n (med fri sikt), och dess wifi har full styrka, men ändå är det helt usel bildöverföring. Kör jag däremot omvägen via gäststugans wifi är avståndet långt, väggarna flera och signalen är klen, men bilden är perfekt.arneri68 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Kör båda dina AP via samma 5G-router? Det låter inte så. Snarare att den ena enheten kör via 5G-nätet. kanske med usel antenn och uppkopplingsmöjligheter. Säkerställ att du har alla dina enheter anslutna till din routers wifi, och säkerställ att din router har optimala förutsättningra att ansluta till din förmodat närbelägna 5G basstation via riktantenner om det behövs.
Har du provat appen speedtest för bandbredd över wifi? Jag testade min ATV över wifi resp trådat och jag får lika bandbredd (500 mbps), men lite sämre ping (5 resp 1 ms). APen sitter ca 2 meter ovan ATV, men med hyllor, förstärkare mm mellan. Finns inga wifi inställningar att göra i ATV.jarlh skrev:
Gissar att ditt problem sitter i din AP. Kan du se i din 5g router vilken bandbredd wifi anslutningen uppskattas få?
Allt går alltid genom samma 5G-router. Den står i huvudbyggnaden, i samma rum som Apple TV:n.H Harald Blåtumme skrev:Kör båda dina AP via samma 5G-router? Det låter inte så. Snarare att den ena enheten kör via 5G-nätet. kanske med usel antenn och uppkopplingsmöjligheter. Säkerställ att du har alla dina enheter anslutna till din routers wifi, och säkerställ att din router har optimala förutsättningra att ansluta till din förmodat närbelägna 5G basstation via riktantenner om det behövs.
Till 5G-routern är en tplink homeplug inkopplad för att ge bra mottagning ute i gäststugan där den andra homeplug--enheten sitter, så där ute finns både wifi och ethernet-uttag. Fungerar utmärkt att samtidigt titta på tre olika tv-program där. Och Apple TV:n går bra i huvudbyggnaden om man kopplar in den på wifit ute i gäststugan trots att signal är svag. (Kör man då dessutom videomöte och youtube där ute blir det lite hackigt.)
Men kör jag som enda användare öht Apple TV:n via wifi direkt mot 5G-routern som står i samma rum så går det riktigt dåligt. Byter jag från wifi till ethernet-kabel blir det kristallklart.
Klicka här för att svara