Hej!
Vi har nyligen flyttat in i ett radhus från 64, och jag tänkte dra lite nätverk. Under huset finns en krypgrund. Planlösningen ser ut såhär, med de uttag jag hittat:
Planlösning av ett radhus från 1964 som visar placering av inkommande och utgående kontakter för koaxial, telefon och antenn i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I hallen är det inkommande tele-uttaget, och där går rör för inkommande och utgående.
Som förberedelse hade jag köpt digitus 6a flerkardelig kabel, men inser nu att jag nog vill ha fasta uttag och därmed solid kabel. Jag tänker att jag köper deltaco 6a ftp (edit: tydligen slut) och sätter i Elko One uttag.

Lite frågor:
  • Borde jag köpa tunnare kabel som är enklare att dra?
  • Funkar uttagen som det är eller behöver jag köpa något mer att sätta i?
  • Jag tänkte köpa en dragfjäder och dra kablarna, jag tror telefonuttagen är seriekopplade moturs -- det nedersta har inga kablar ut.
  • Båda antennuttagen har kabel in och ut: är det påkopplat från krypgrunden på något sätt?
  • Jag tänkte försöka göra detta själv, bra eller dålig idé?
Jag väntar på att få låna nyckel till krypgrunden så jag kan komma ner och kika hur det ser ut -- om det ligger fritt därnere eller på annat sätt. På sikt vill jag även flytta routern till förrådet nederst (har accesspunkter istället) men det går nog att få den till hallen iallafall. (Nuvarande placering har en hemsk utanliggande koaxialskarvning över tre dörrposter och genom tre rum.)

Redigerat:
Vet du dimensionen på tomrören? Vanligtvis inga problem att dra normaltjock kabel i 16-rör. Maxlängd? Många börjar?

R Röksvamp skrev:
Vet du dimensionen på tomrören? Vanligtvis inga problem att dra normaltjock kabel i 16-rör. Maxlängd? Många börjar?
Det verkar vara 16mm! Petade ut ett övertapetserat uttag i sovrummet och det var rör där också. Jag vet inte om det är rör hela vägen eller om det är rör ner till krypgrunden och sedan löst hängande.

Jag får ordna en dragfjäder och pröva att dra. Ska testa att kolla med dammsugare som jag såg tipsas här!

Med tunn kabel får man i 2st kablar i ett 16rör.

M merbanan skrev:
Med tunn kabel får man i 2st kablar i ett 16rör.
Hur tunn är tunn? Jag tänkte köra PoE genom så har gärna så tjock som möjligt.

Leta rätt på en tunn kabel och testa innan du faktiskt drar den. Den jag sett var en cat6 vilket bör klara det mesta PoE i en hemmamiljö.

Liten uppdatering: gjort dammsugartest på tele-uttagen och det bör vara rör Entré--bortre Sovrum--Matrum--Sovrum.

Motsvarande test på antennkablarna gav inget ljud alls. Även undrande hur de är kopplade, för båda antennuttagen har dubbla kopplingar vilket jag tolkar som att de leder vidare. Hittar dock inga fler antennuttag.

Har 1.2Gbit fiber så vill helst dra med cat 6a, men det blir kanske trångt med två 7,2mm kablar i 16mm-rör.

Suvi5700
Jag förstår inte vad folk ska med massa kablar till? Vi har kanon wifi.

• Gilla
Harry Tunong och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag förstår inte vad folk ska med massa kablar till? Vi har kanon wifi.
Jag vill dra kablar till bland annat accesspunkter för bra wifi, och jag vill inte ha nuvarande kabeldragningen med ett koax-modem mitt i vardagsrummet.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A aent skrev:
Har 1.2Gbit fiber så vill helst dra med cat 6a, men det blir kanske trångt med två 7,2mm kablar i 16mm-rör.
Det kommer vara helt onödigt att dra cat6a istället för cat6. Cat6a lämpar sig för avstånd längre än ca 40m och jag tvivlar att det kommer behövas dra längre sträckor än så

A aent skrev:
Motsvarande test på antennkablarna gav inget ljud alls. Även undrande hur de är kopplade, för båda antennuttagen har dubbla kopplingar vilket jag tolkar som att de leder vidare. Hittar dock inga fler antennuttag.
Är det ett radhus går centralantenninstallationen mellan lägenheterna, är anläggningen släckt så att inte någon granne blir utan antenn?

Fotografen Fotografen skrev:
Är det ett radhus går centralantenninstallationen mellan lägenheterna, är anläggningen släckt så att inte någon granne blir utan antenn?
Jag tror inte det används, och kommer inte koppla bort något innan jag vet. Mejlat och frågat styrelsen, men fick inte specifikt svar på den frågan.

Hade ju varit enklare om uttagen var rörförbundna och ett hade slutmotstånd. Hoppas jag kan komma ner i krypgrunden snart!

J J-banan skrev:
Det kommer vara helt onödigt att dra cat6a istället för cat6. Cat6a lämpar sig för avstånd längre än ca 40m och jag tvivlar att det kommer behövas dra längre sträckor än så
Den här är bara 300:- mer, jag tänker det är värt om man ska skicka runt ström och annat.

A aent skrev:
Den här är bara 300:- mer, jag tänker det är värt om man ska skicka runt ström och annat.
Varför FTP och inte UTP?

Du kommer inte behöva skärmad nätverkskabel, sen skall din utrustning vara anpassad för skärmad kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.