Hej
Jag har Telias öppna fiber och inkommande i en Fiberbox som jag nu vill öppna för att se vilken typ av koppling som sitter där dvs är det en SC eller en LC. Jag skall nämligen förlänga min fiberkabel så vill veta om jag skall köpa SC till SC eller SC till LC.

Jag trodde man tryckte sidodelarna uppåt eller nedåt på denna, se bild med pil, är jag rätt ute ?

• Vit kopplingsbox på vägg med varningssymbol och grå kablar anslutna. Orange pil markerar en del av boxens vänstra sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Purre
Vad är det för jack i underkant på den? Går det att ta fler kort från lite olika vinklar?

Man får vålda lite för att få upp dom där boxarna, men du har med 99% säkerhet en SC kontakt där.

Perfekt tack, skall bruka lite hårdare tag i underkant, jag misstänker att det är en SC där för den andra ändan av kabeln är en SC som sitter i en SPF som jag har satt rakt in i min UniFi istället för Telias media konverter.

K
Viktigt att du kolla om det är SC-UPC eller SC-APC
Gröna SC/APC och blå SC/UPC-kontakter med illustration av ljussignalens reflektion i varje kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K knightjocke skrev:
Viktigt att du kolla om det är SC-UPC eller SC-APC
[bild]
Telia har alltid UPC

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Telia har alltid UPC
Precis blå är UPC och grön APC har förstått att Telia kör UPC (förutom i vissa större installationer) men sedan var frågan om det är SC i båda ändarna eller LC i den som sitter i Fiberboxen för den andra som sitter i SFP:en är en SC.

tommib
Ser du inte jacket på undersidan av fiberboxen utan att öppna?

Håller med övriga, det är med väldigt stor sannolikhet en SC-kontakt.

Det är SC-UPC. Jag har själv 15m villapatch efter mitt uttag.

/M

• Gilla
Niklas Andersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.