553 läst ·
6 svar
553 läst
6 svar
Vilken cat6 kabel väljer jag?
Jag står inför att dra cat6 kabel i huset till några rum, kommer där sätta uttag på vägg.
Nu till min fråga, är där något speciellt jag ska tänka på gällande val av kabel fabrikat? Finns det stora kvalitets skillnader eller det spelar det ingen större roll? Några exempel jag titta på är: Kjell, Hornbach, Amazon?
Samma fråga gäller även uttaget i sig, Kjell (Schneider) eller Biltema? Jag har inga problem att betala för kvalitet, men inte om det inte finns någon skillnad. Tanken är att installationen ska kunna sitta där i många många år.
Bör jag välja utomhuskabel då kabeln kommer gå genom kallvinden?
Bör jag använda installationskabel som är något styvare?
Bör jag dra cat6 kabeln i flexrör eller är det overkill? Tycker om att göra saker ordentlig så min tanke är att använda det.
Tacksam för input från er som gjort detta tidigare och har personlig erfarenhet.
Nu till min fråga, är där något speciellt jag ska tänka på gällande val av kabel fabrikat? Finns det stora kvalitets skillnader eller det spelar det ingen större roll? Några exempel jag titta på är: Kjell, Hornbach, Amazon?
Samma fråga gäller även uttaget i sig, Kjell (Schneider) eller Biltema? Jag har inga problem att betala för kvalitet, men inte om det inte finns någon skillnad. Tanken är att installationen ska kunna sitta där i många många år.
Bör jag välja utomhuskabel då kabeln kommer gå genom kallvinden?
Bör jag använda installationskabel som är något styvare?
Bör jag dra cat6 kabeln i flexrör eller är det overkill? Tycker om att göra saker ordentlig så min tanke är att använda det.
Tacksam för input från er som gjort detta tidigare och har personlig erfarenhet.
Du ska använda installationskabel med solida ledare när du avslutar kabeln i patchpanel eller vägguttag.
Du ska dra kabeln i vprör eller flexslang.
Du ska använda uttag av god kvalitet, tex Schneider. Det är lättare att jobba med.
Du behöver inte använda utomhuskabel på vinden, den är i huvudsak tänk att användas där kabeln utsätts för uv-ljus, dvs utomhus.
Du ska dra kabeln i vprör eller flexslang.
Du ska använda uttag av god kvalitet, tex Schneider. Det är lättare att jobba med.
Du behöver inte använda utomhuskabel på vinden, den är i huvudsak tänk att användas där kabeln utsätts för uv-ljus, dvs utomhus.
Uttag kräver normalt entrådig installationskabel, och "stickproppar" kräver normalt flertrådig patchkabel.
Med andra ord, välj vanlig installationskabel Cat 6 UTP för inomhusbruk.
Det är svårt att hitta "märkeskabel" i detaljhandeln, det mesta är made in China som säljs under egna varumärken. Dvs. man kan aldrig vara helt säker på vad man får, men man hör å andra sidan sällan om någon som råkat ut för en dålig kabel.
Lämpligtvis drar du kabeln i flexrör. 16 mm för 1 kabel, 20 mm för 2 kablar.
Vad gäller uttag gillar jag personligen det standardiserade Keystone-systemet där jacket och höljet är separat och passar ihop mellan olika tillverkare. Lite dyrare, men smidigt.
Med andra ord, välj vanlig installationskabel Cat 6 UTP för inomhusbruk.
Det är svårt att hitta "märkeskabel" i detaljhandeln, det mesta är made in China som säljs under egna varumärken. Dvs. man kan aldrig vara helt säker på vad man får, men man hör å andra sidan sällan om någon som råkat ut för en dålig kabel.
Lämpligtvis drar du kabeln i flexrör. 16 mm för 1 kabel, 20 mm för 2 kablar.
Vad gäller uttag gillar jag personligen det standardiserade Keystone-systemet där jacket och höljet är separat och passar ihop mellan olika tillverkare. Lite dyrare, men smidigt.
Helst bör du undvika sk. CCA-kabel, "copper clad aluminium". Den är mekaniskt mindre robust och trist att jobba med. Tyvärr är i stort sett all billig kabel just CCA. I övrigt instämmer jag med ovanstående.
Jag gillar Scheiders Actassi uttag. Dessa kräver en montageram för att passa i keystone men är lättjobbade. Jag har dem i uttagen ute i huset. Kjelles verktygslösa uttag är också bra, dessa har jag i patchpanelerna.
Jag gillar Scheiders Actassi uttag. Dessa kräver en montageram för att passa i keystone men är lättjobbade. Jag har dem i uttagen ute i huset. Kjelles verktygslösa uttag är också bra, dessa har jag i patchpanelerna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jag köpte CCA på rulle. Ville testa då det var halva priset. Tycker inte det var någon fara jobba med det faktiskt.
Edit: kör dock bara 1 gigabit på mitt nätverk så kan inte gå i god för högre hastigheter
Edit2: kan också ge problem vid PoE
Edit: kör dock bara 1 gigabit på mitt nätverk så kan inte gå i god för högre hastigheter
Edit2: kan också ge problem vid PoE
Köpte billig cat6e kabel på Amazon, runt 600kr för en låda (305meter). Inte nämnvärt bökigare att dra än annan kabel jag har använt tidigare.en visst är man proffs och drar kilometer kabel om dagen kanske det spelar roll, men för glad amatör duger det gott 😊
Inga problem att köra PoE över dem och 1Gbit/s.
Som nämnt ovan, kan starkt rekommendera Keystone paneler och uttag. Letar man runt lite kan man hitta verktygslödsa Keystone uttag för runt 20kr styck.
Inga problem att köra PoE över dem och 1Gbit/s.
Som nämnt ovan, kan starkt rekommendera Keystone paneler och uttag. Letar man runt lite kan man hitta verktygslödsa Keystone uttag för runt 20kr styck.
Klicka här för att svara