2 468 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Aparatdosa för 8 ethernetkablar/snygg kabel genomföring
Jag har tittat på en sån där. Ska se om jag hittar någon i rätt mått. Elkos avlånga röda avlånga rotdosa passar i det måttet jag har. Skulle gärna haft studsar som passar 25mm flexslang och 20mm vp-rör och då gärna bak på dosan.Mekstr skrev:
Varför ska du ha en rotdosa om väggarna är öppna?
Här är Schneiders multifix dubbeldosa. Den kompletterar du med stutsar och blindnipplar för hålen. Egentligen behöver du bara komplettera med en 25 mm enkelstuts och flytta de andra två. Om du vill ha alla rören åt samma håll så kan du köpa en trippelstuts men då är en av dem 16 mm. Annars måste du ha ett rör från "andra sidan". Du kan också bara borra rören/slangarna rakt in i dosan eftersom det är nätverk, finns inga krav på att det ska vara tätt. Ur det perspektivet behöver du inte dosan överhuvudtaget, du kan bygga en låda i väggen med valfritt skivmaterial och släppa upp rören i det. Sen bygger du en egen täckplåt där du monterar tidigare länkade keystonehållare.
Mig veterligen finns inga färdiga produkter för ett 230 mm brett utrymme, du måste bygga själv oavsett vad. Eller ja, du skulle kunna använda t.ex. denna men det blir ändå utanpåliggande och du måste bygga något som täcker rörutloppen.
Har du beaktat el? Dvs att du vill ha el till routern/switchen som ska stå där?
Här är Schneiders multifix dubbeldosa. Den kompletterar du med stutsar och blindnipplar för hålen. Egentligen behöver du bara komplettera med en 25 mm enkelstuts och flytta de andra två. Om du vill ha alla rören åt samma håll så kan du köpa en trippelstuts men då är en av dem 16 mm. Annars måste du ha ett rör från "andra sidan". Du kan också bara borra rören/slangarna rakt in i dosan eftersom det är nätverk, finns inga krav på att det ska vara tätt. Ur det perspektivet behöver du inte dosan överhuvudtaget, du kan bygga en låda i väggen med valfritt skivmaterial och släppa upp rören i det. Sen bygger du en egen täckplåt där du monterar tidigare länkade keystonehållare.
Mig veterligen finns inga färdiga produkter för ett 230 mm brett utrymme, du måste bygga själv oavsett vad. Eller ja, du skulle kunna använda t.ex. denna men det blir ändå utanpåliggande och du måste bygga något som täcker rörutloppen.
Jag har använt mig av schniders dosor i hela rummet och de är bra. Multidosan du länkar till är för bred till utrymmet. Anledningen att jag vill ha rören in bakifrån dosan är för att jag har timmergäggar och det blir fel vinkel. Går att stoppa vilken dosa som helst in till köket. Varför jag tänkte att rotdosan från elko var bra är för att den inte är för lång och att gipset sitter kvar in mot köket. Lite svårt att förklara.tommib skrev:
Varför ska du ha en rotdosa om väggarna är öppna?
Antar att jag får bygga en egen lösning.
Tack för alla era råd, tipps och erfarenhet innom detta.🙂
Redigerat:
Aha, ok. Jag, utan bilder och tilläggsinformation blir det ju bara gissningar.
Jag tror fortfarande att du behöver göra en egen lösning, det är osannolikt att du kommer hitta en färdig produkt för detta.
Jag tror fortfarande att du behöver göra en egen lösning, det är osannolikt att du kommer hitta en färdig produkt för detta.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Nej MEN! du har sådana annorlunda önskemål som gör att du inte kommer hitta något färdigt.S svepit skrev:
Vi andra har löst det så att vi gömt router, switchar och annat i ett skåp/ett hörn/någonstans där det inte syns.
Tror du hade vunnit på att fundera lite mer hur man ska dra kablarna på ett annat sätt så du kan gömma prylarna enklare och inte behöva något "guldlock" för keystone kontakter.
Hoppas du hittar en lösning och du vill dela med dig här sen.
Mitt önskemål är absolut inte anorlud utan utrymmeskrävande Ville bara hör ni andra gjort.P PappasHammare skrev:Nej MEN! du har sådana annorlunda önskemål som gör att du inte kommer hitta något färdigt.
Vi andra har löst det så att vi gömt router, switchar och annat i ett skåp/ett hörn/någonstans där det inte syns.
Tror du hade vunnit på att fundera lite mer hur man ska dra kablarna på ett annat sätt så du kan gömma prylarna enklare och inte behöva något "guldlock" för keystone kontakter.
Hoppas du hittar en lösning och du vill dela med dig här sen.
Jag har redan tackat för de råd/lösningar så jag är mer än nöjd.
"Något guldlock" Behövs verkligen inte.
Du kan ta det lugnt.
Mer lösningar behövs inte.
Tack alla andra än en en gång för kloka lösningar. //Micke
Klicka här för att svara