Tillverkaren för familjens elmopeder (NIU) har inte riktigt koll på olika marknaders mobiloperatörer. I Norden och Nederländerna är ju 3G nedstängt och endast Telia är kvar här ett tag. Våra moppar skulle fortsatt vara uppkopplade som vanligt och appen skall funka som vanligt. Det stämde inte.
Nu visar det sig att det inte är ett 4G-modem utan en vanligt GPRS/UTMS-modem i moppen. Tillverkaren ser inte att det skulle vara några problem. Tillverkaren har inte heller något avtal med Telia, så det funkar inte heller. Tydligen är det AT&T som är operatör i modemet. Nedkopplat permanent alltså. Även för återförsäljarna. Samma modell av moped från 2022 och framåt har 4G-modem
Det blir ett problem när den skall byta ägare eftersom det är i appen man gör bytet. Moppen fungerar i övrigt men info om position och larm när någon flyttar på den, fungerar inte längre. Även ägarkoppling och firmwareuppdatering finns i appen.

Under tiden jag inväntar ett vettigt svar som inte innefattar ECU-byte för 8000:-, funderade jag på om man kan skapa (en högst otillåten) 3G-basstation hemma. En hempul med radiosändare. Pirat-3G, typ. Det finns t.ex. projekt som Osmocom för detta. Så länge man kan sy ihop något billigt är det OK.

Någon här som har tips eller funderingar? Eller kanske har byggt något själv för andra ändamål.

Redigerat:
#3g
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nu visar det sig att det inte är ett 4G-modem utan en vanligt GPRS/UTMS-modem i moppen.
Då borde det ju funka med Telias kvarvarande 2G-nät?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
K Kane skrev:
Då borde det ju funka med Telias kvarvarande 2G-nät?
Verkar inte så. Jag har nollställt ECU:n så att den letar upp mobilnäten på nytt, men utan framgång. Kan ha med roamingavtal att göra. Vi är ett hundratal drabbade som är utelåsta och flertalet tekniskt begåvade har försökt komma runt problemet. En föga smidig lösning är att flytta moppen till ett land som har 3G kvar. ÅF runt om i landet är inte någon större hjälp.

Spelar det någon roll om ägaruppgifterna inte är rätt i den? Det är ju bara ägarändring och ev. FW-uppgradering som din egna 3G-bas kommer lösa, övriga features är ju döda i framtiden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Så länge man kan sy ihop något billigt är det OK.
Det räcker inte med en basstation, du måste ju ha hela infrastrukturen för att kunna kommunicera med enheten. Oavsett är det inget du bygger enkelt eller billigt.

Men denna kan nästan garanterat hackas med betydligt enklare medel. En GSM-modul kommunicerar vanligtvis med resten av systemet med en vanlig serieport som torde vara enkel att haka in sig på och simulera mobilgränssnittet. Fast det kräver ändå en hyfsat hög nivå av kunskap, ambition och tid.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
OK. Jag inser att det blir för mycket jobb. Projektet jag nämnde ovan kräver också hårdvara för ett par tusenlappar. För dyrt.

Hur som helst kom det en öppning via en bekant i trakterna som är telefonväxelnörd. Han ”hade en lösning” kopplad till sin hemma-MD110. Jag behöver bara åka förbi honom med mopparna vid tillfälle ”så skall det lösa sig”. 😊
Jag vill avregistrera mopparna från mitt konto. Får nämligen abonnemanget återbetalt om jag tar bort dem. Det är värt en tusenlapp.

Redigerat:
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Tillverkaren för familjens elmopeder (NIU) har inte riktigt koll på olika marknaders mobiloperatörer. I Norden och Nederländerna är ju 3G nedstängt och endast Telia är kvar här ett tag. Våra moppar skulle fortsatt vara uppkopplade som vanligt och appen skall funka som vanligt. Det stämde inte.
Nu visar det sig att det inte är ett 4G-modem utan en vanligt GPRS/UTMS-modem i moppen. Tillverkaren ser inte att det skulle vara några problem. Tillverkaren har inte heller något avtal med Telia, så det funkar inte heller. Tydligen är det AT&T som är operatör i modemet. Nedkopplat permanent alltså. Även för återförsäljarna. Samma modell av moped från 2022 och framåt har 4G-modem
Det blir ett problem när den skall byta ägare eftersom det är i appen man gör bytet. Moppen fungerar i övrigt men info om position och larm när någon flyttar på den, fungerar inte längre. Även ägarkoppling och firmwareuppdatering finns i appen.

Under tiden jag inväntar ett vettigt svar som inte innefattar ECU-byte för 8000:-, funderade jag på om man kan skapa (en högst otillåten) 3G-basstation hemma. En hempul med radiosändare. Pirat-3G, typ. Det finns t.ex. projekt som Osmocom för detta. Så länge man kan sy ihop något billigt är det OK.

Någon här som har tips eller funderingar? Eller kanske har byggt något själv för andra ändamål.
Telia har inte något 3G igång, bara 2G, 4G & 5G
2G lever kvar till andra halvan / slutet av 2027.

Det går att bygga eget 2G-nät lagligt, men sen måste du fixa avtal med AT&T, måste vara enklare att försöka få AT&T att fixa avtal med Telia.

T Tystnad skrev:
Telia har inte något 3G igång, bara 2G, 4G & 5G
2G lever kvar till andra halvan / slutet av 2027.

Det går att bygga eget 2G-nät lagligt, men sen måste du fixa avtal med AT&T, måste vara enklare att försöka få AT&T att fixa avtal med Telia.
Så är det. Communityn kring mopparna har börjat titta på ECU:ns komponenter för att utröna om något kan bytas. De får snart samma problem i Asien. I mina moppar sitter ett dotterkort med ett GPRS-modem (2,5G?) som kommunicerar seriellt med ECUn. Detta (Neoway M590E) kan lätt bytas fysiskt och det finns pinkompatibla varianter med 4G. Gäller bara att få tag på dem för ett kunna testa. Tillverkaren är föga intresserad av att svara på frågor kring detta. Det finns ju alternativ-ECU:er också. Kostar lika mycket, men ger andra möjligheter som Bluetooth LE och olagliga fartresurser.

Sedan skrev jag fel på operstören. Det är Vodafone, men jag tror inte att det hjälper. Vi får se vad bekanten har byggt ihop för nät.

C
det finns pinkompatibla varianter med 4G
Tyvärr är det väl så att pinkompabiliteten är den enkla biten. Det krävs sedan att modemets kommandouppsättning är bakåtkompatibel på så sätt att den sekvens med AT-kommandon som moppen utväxlar med modemet också resulterar i en LTE-uppkoppling istället för en GPRS-uppkoppling.

Antar att den befintliga modulen har soft-SIM så att det inte bara är så enkelt som att slänga in ett Telia-SIM?

Skall jag vara krass är nog det enklaste alternativet att slänga mopparna och köpa nya. Sjukt kan tyckas, men det är ju så det funkar med molnberoende prylar.

C cpalm skrev:
…enklaste alternativet att slänga mopparna
Inte när de kostade 75.000:- i inköp 2019 och är fullt funktionsdugliga i övrigt.

C
Inte när de kostade 75.000:- i inköp 2019 och är fullt funktionsdugliga i övrigt.
Full förståelse för att du tänker så, men skall man vara krass lyckas denna typ av "hackningsprojekt" sällan uppbåda tillräckligt med kunskap, tid och engagemang för att komma i mål.

En j-vligt sur lärpeng. Köp något som inte är beroende av molnet nästa gång.

C cpalm skrev:
Full förståelse för att du tänker så, men skall man vara krass lyckas denna typ av "hackningsprojekt" sällan uppbåda tillräckligt med kunskap, tid och engagemang för att komma i mål.
Det finns ett antal OS-projekt till mopparna (NIU Nxxx) som kan vara alternativ isåfall. Både färdiga komponenter och projekt som man bygger själv. Moppen är byggd som en bil med CANBUS för övrigt. En hel del Bosch-komponenter.
Grundproblemet är väl att 95% av mopparna (dryga miljonen per år) säljs i Kina och där har man bestämt att GPRS skall finnas kvar i överskådlig framtid. Finns inget incitament från tillverkaren att lösa problemet på andra marknader. Nya modeller av samma moppe har LTE-modem, men nyare firmware. Får hoppas att någon tittar närmare på den ECUn. Enligt bilder är det exakt samma mönsterkort som det har varit sedan 2016, men nyare modem.

Röd NIU Nxxx elskoter med moderna Bosch-komponenter och CANBUS-system, sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma problem med relativt moderna bilar, tyvärr (årsmodell 2020 drabbade oxå)

C
Enligt bilder är det exakt samma mönsterkort som det har varit sedan 2016, men nyare modem.
Troligen skillnader i firmware dock. Finns det ett fysiskt SIM-kort? Antar att någon redan har testat att byta modemet till ett sådant 4G-modem som sitter i de uppdaterade mopparna?

C cpalm skrev:
Troligen skillnader i firmware dock. Finns det ett fysiskt SIM-kort? Antar att någon redan har testat att byta modemet till ett sådant 4G-modem som sitter i de uppdaterade mopparna?
Inget fysiskt SIM-kort, så antar att det är något e-SIM? De hade SIM-chip första året i Kina, vilket ställde till det när de skulle byta operatör till Vodafone. Då byttes ECU:erna ut. Har inte hittat artiklar än om någon som har testat modembyte. Firmware till modellen jag äger har redan dumpats och är under ”bearbetning”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.