Hej
Köpte en ”solid kabel 25 m” cat6 på Kjell och har nu i mitt hundra år gamla hus lyckats dra den från källare där fiber kommer in till rum två våningar upp. Nu när det var dags att skala och förbereda för uttag såg jag dock texten ”patch cable” på den vilket väl är motsatsen till vad jag vill ha? Har tyvärr slängt förpackningen.

Se bilder här, är detta en solid kabel trots texten? Försökte skala en av de små trådarna för att visa hela vägen.

• Cat6 patchkabel med text "CAT 6 PATCHCABLE" synlig på höljet, flera oskalade och skalade ledare sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frilagda trådar från en nätverkskabel (cat6) placerade på ett vitt fodral, visar färger och tjocklek på trådarna för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja, det ser ut att vara solida innerledare (d.v.s.s bara en ledare och inte flera mindre kardeler)

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
D
O Olofce skrev:
Hej
Köpte en ”solid kabel 25 m” cat6 på Kjell och har nu i mitt hundra år gamla hus lyckats dra den från källare där fiber kommer in till rum två våningar upp. Nu när det var dags att skala och förbereda för uttag såg jag dock texten ”patch cable” på den vilket väl är motsatsen till vad jag vill ha? Har tyvärr slängt förpackningen.

Se bilder här, är detta en solid kabel trots texten? Försökte skala en av de små trådarna för att visa hela vägen.
Nog är den där "solid". Innebär inte solid åtta trådar i motsats till "stranded" där det är 56 tunna trådar?

D datja skrev:
Nog är den där "solid". Innebär inte solid åtta trådar i motsats till "stranded" där det är 56 tunna trådar?
"Solid" innebär en koppartråd per ledare.

D
useless useless skrev:
"Solid" innebär en koppartråd per ledare.
Ja, enkelkardelig? Men det är den ju också. Jag beskrev ju FK med 7 x 8 = 56 tunna trådar.

Jättebra tack för snabba svar!

Då låter jag den ligga kvar i väggarna och slipper dra om ☺️

D datja skrev:
Ja, enkelkardelig? Men det är den ju också. Jag beskrev ju FK med 7 x 8 = 56 tunna trådar.
FK har sju trådar, inte 56.

D
useless useless skrev:
FK har sju trådar, inte 56.
Du fattar vad jag menar. 7 x 8, dvs 7 kardeler i de 8 små trådarna i en "stranded" patchkabel.

Jo, jag fattar vad du menar, men det är ju inte så man räknar. Det som är intressant är antalet kardeler per ledare. Det blir ju inte en RK för att man drar in sju EK i samma rör...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.