Jag planerar att dra ethernet kabel från ett rum till ett annat i huset. En plans villa med kallvind. Tänker dra kabel utan flex- eller vp-rör då jag planerar inte använda PoE utan det är för ett nätverksuttag på vägg.
Nu till min fråga. Tanken är att dra det genom taket och ner i innerväggen och jag funderar på om mina reglar som står med 60 cm mellanrum även kan ha horisontella reglar mellan sig? Någon som hört talas om att det byggdes innerväggar på 60-talet så? Huset är från 1967.
Nu till min fråga. Tanken är att dra det genom taket och ner i innerväggen och jag funderar på om mina reglar som står med 60 cm mellanrum även kan ha horisontella reglar mellan sig? Någon som hört talas om att det byggdes innerväggar på 60-talet så? Huset är från 1967.
Vårt hus är byggt 1964 och innerväggen ser ut så här 🙂H Hickey skrev:Jag planerar att dra ethernet kabel från ett rum till ett annat i huset. En plans villa med kallvind. Tänker dra kabel utan flex- eller vp-rör då jag planerar inte använda PoE utan det är för ett nätverksuttag på vägg.
Ofta finns det ju nå gamla antennkabel till tv eller gamla telefon kablar som blivit inbyggda som kan tömmas på kabel och återanvändas..
Om inte så får man leta på nå gamla garderober eller naturligt dolda platser att dra kabel på och går inte det så får man montera nån kabellist och gömma kabeln i och sen kompettera med trådlöst och eller power plug där man leder nätverk genom elkablarna osv För att hitta bästa lämpligaste lösning efter behov och vad det får kosta..
Om inte så får man leta på nå gamla garderober eller naturligt dolda platser att dra kabel på och går inte det så får man montera nån kabellist och gömma kabeln i och sen kompettera med trådlöst och eller power plug där man leder nätverk genom elkablarna osv För att hitta bästa lämpligaste lösning efter behov och vad det får kosta..
Det är väl bara att testa?
I värsta fall får du gå ner vid väggen och sen gå utanpåliggande i list ner till uttaget. Lämna lite slack på vinden så kan du fälla in det nästa gång du ska göra om ytskiktet på väggen.
I värsta fall får du gå ner vid väggen och sen gå utanpåliggande i list ner till uttaget. Lämna lite slack på vinden så kan du fälla in det nästa gång du ska göra om ytskiktet på väggen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 153 inlägg
Lämna lite slack ändå, en sk service loop. Det är guld vört om du behöver kontaktera om t ex.