Bytte plats på lite nätverkskablar på min huvudrouter som står på övervåningen, varav en kabel som går till en router på nedervåningen (de är ihopkopplade med Meshfunktion).
Plötsligt gick min hastighet på nedervåningen ner från 300mbit till 100mbit. På övervåningen var de fortfarande 300mbit. Kunde inte fatta vad som hänt till jag tittade i inställningarna för routern och ser att portarna har olika maxhastigheter?? Bytte kabeln till nedervåningen till porten på routern som på bilden heter 1000mbps Full duplex. Då flög hastigheten upp till 300mbit igen även på nedervåningen! Ska man därmed sätta en switch i den porten och låta alla trådade enheter gå i switchen istället för de andra ingångarna som heter ”100mbps…”???


Skärmbild av en routerinställningssida som visar Ethernet-portar med olika hastigheter: 1000 Mbps och 100 Mbps Full Duplex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är för ena kabeln bara stödjer upp till 100mbps. Alltså en vanlig cat5. Resten är cat5e eller cat6
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Magnus E K
Är det verkligen så att portarna som visar 100 Mbps bara klarar den hastigheten eller betyder visningen att de just nu använder den hastigheten, för att det som sitter i andra änden sätter begränsningen?

Jag har även varit med om att hastigheten sjunkit från normala 1000 till 100 pga att nätverkskabeln satt lite löst i uttaget.
 
Bra fråga. På routerns ingångar står de 2,5 på en av ingångarna. När jag satte min switch i LAN3 gick de max 100mbit men när jag satte switchen (som leder till routern på medervåningen) så går de i 300mbit istället trådlöst.
Routern heter Tp-link BE400.
Så frågan är ju då, ska man inte använda LAN2,3,4 för de är långsamma? Och istället sätta alla kablar i switchen som sitter i LAN1?
Tryck på bilden för bättre bild
 
  • TP-Link BE400 router med 2,5 Gbps internet- och LAN-portar, WPS-knapp, strömbrytare och reset-knapp, främjar snabb internetanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K Magnus E K skrev:
Är det verkligen så att portarna som visar 100 Mbps bara klarar den hastigheten eller betyder visningen att de just nu använder den hastigheten, för att det som sitter i andra änden sätter begränsningen?
Mina Unifi visar uppkopplad hastighet.
Unifi USW Lite 8 PoE visar anslutning till USW Flex 2.5G på port 5 med statusindikatorer för hastighet och PoE+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du nämner att du har två routers i ditt system.
Det är fel.

Du skall bara ha en router i ditt system och den skall sitta först eller nummer två i kedjan beroende på om du har en mediaomwandlare eller ej.

Mediaomvandlare/Fiberdosa -> Router -> Switch

Till switchen kopplar du sedan allt annat, fler switchar osv.
 
Fairlane
Det är väl ett mesh-system där alla enheter är lika, alla innehåller router, men det är bara en som är aktiv. Det är nog mer fel på benämningen än att det faktiskt är två routrar aktiva. På samma sätt som TS skriver millibit med (förhoppningsvis) menar megabit.
 
Jag har totalt tre routers men 2 av dem agerar satelliter för Mesh.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men baserat på ingångarna på routern så verkar ju bara en av dem ge snabb hastighet då eller?
 
R Rolle85 skrev:
Men baserat på ingångarna på routern så verkar ju bara en av dem ge snabb hastighet då eller?
Som du ser på din egen bild klarar port 1 2,5 Gbps medan port 2-4 klarar 1 Gbps.

Dvs, kolla din kabel. 100M använder 2 par medan 1G använder 4 par i kabeln. Tveksam kvalitet på kabeln kan resultera i lägre fart för att minska felfrekvensen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ja så då bör man sätta en swich i LAN1 så att alla kablar går i switchen för snabbast hastighet?
 
Magnus E K
R Rolle85 skrev:
Ja så då bör man sätta en swich i LAN1 så att alla kablar går i switchen för snabbast hastighet?
Ja, om switchen klarar 2,5 Gbps och något av det övriga som kopplas till den klarar det. I annat fall borde det inte spela någon roll.
 
R Rolle85 skrev:
Ja så då bör man sätta en swich i LAN1 så att alla kablar går i switchen för snabbast hastighet?
1 Gbps skall räcka gått för normalt hemmabruk. Hanterar din switch snabbare än det?
 
Okej då kanske de inte spelar någon roll. Men när jag satte kabeln i LAN3 maxade wifit 100mbit på nedervåningen, när jag satte den i LAN1 gick de upp till 300mbit
 
Fairlane
R Rolle85 skrev:
Okej då kanske de inte spelar någon roll. Men när jag satte kabeln i LAN3 maxade wifit 100mbit på nedervåningen, när jag satte den i LAN1 gick de upp till 300mbit
Samma kabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.