Bytte plats på lite nätverkskablar på min huvudrouter som står på övervåningen, varav en kabel som går till en router på nedervåningen (de är ihopkopplade med Meshfunktion).
Plötsligt gick min hastighet på nedervåningen ner från 300mbit till 100mbit. På övervåningen var de fortfarande 300mbit. Kunde inte fatta vad som hänt till jag tittade i inställningarna för routern och ser att portarna har olika maxhastigheter?? Bytte kabeln till nedervåningen till porten på routern som på bilden heter 1000mbps Full duplex. Då flög hastigheten upp till 300mbit igen även på nedervåningen! Ska man därmed sätta en switch i den porten och låta alla trådade enheter gå i switchen istället för de andra ingångarna som heter ”100mbps…”???
Plötsligt gick min hastighet på nedervåningen ner från 300mbit till 100mbit. På övervåningen var de fortfarande 300mbit. Kunde inte fatta vad som hänt till jag tittade i inställningarna för routern och ser att portarna har olika maxhastigheter?? Bytte kabeln till nedervåningen till porten på routern som på bilden heter 1000mbps Full duplex. Då flög hastigheten upp till 300mbit igen även på nedervåningen! Ska man därmed sätta en switch i den porten och låta alla trådade enheter gå i switchen istället för de andra ingångarna som heter ”100mbps…”???
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Är det verkligen så att portarna som visar 100 Mbps bara klarar den hastigheten eller betyder visningen att de just nu använder den hastigheten, för att det som sitter i andra änden sätter begränsningen?
Jag har även varit med om att hastigheten sjunkit från normala 1000 till 100 pga att nätverkskabeln satt lite löst i uttaget.
Jag har även varit med om att hastigheten sjunkit från normala 1000 till 100 pga att nätverkskabeln satt lite löst i uttaget.
Bra fråga. På routerns ingångar står de 2,5 på en av ingångarna. När jag satte min switch i LAN3 gick de max 100mbit men när jag satte switchen (som leder till routern på medervåningen) så går de i 300mbit istället trådlöst.
Routern heter Tp-link BE400.
Så frågan är ju då, ska man inte använda LAN2,3,4 för de är långsamma? Och istället sätta alla kablar i switchen som sitter i LAN1?
Tryck på bilden för bättre bild
Routern heter Tp-link BE400.
Så frågan är ju då, ska man inte använda LAN2,3,4 för de är långsamma? Och istället sätta alla kablar i switchen som sitter i LAN1?
Tryck på bilden för bättre bild
Du nämner att du har två routers i ditt system.
Det är fel.
Du skall bara ha en router i ditt system och den skall sitta först eller nummer två i kedjan beroende på om du har en mediaomwandlare eller ej.
Mediaomvandlare/Fiberdosa -> Router -> Switch
Till switchen kopplar du sedan allt annat, fler switchar osv.
Det är fel.
Du skall bara ha en router i ditt system och den skall sitta först eller nummer två i kedjan beroende på om du har en mediaomwandlare eller ej.
Mediaomvandlare/Fiberdosa -> Router -> Switch
Till switchen kopplar du sedan allt annat, fler switchar osv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Det är väl ett mesh-system där alla enheter är lika, alla innehåller router, men det är bara en som är aktiv. Det är nog mer fel på benämningen än att det faktiskt är två routrar aktiva. På samma sätt som TS skriver millibit med (förhoppningsvis) menar megabit.
Som du ser på din egen bild klarar port 1 2,5 Gbps medan port 2-4 klarar 1 Gbps.R Rolle85 skrev:
Dvs, kolla din kabel. 100M använder 2 par medan 1G använder 4 par i kabeln. Tveksam kvalitet på kabeln kan resultera i lägre fart för att minska felfrekvensen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg

