3 304 läst ·
102 svar
3k läst
102 svar
Mesh eller grym router?
Jag köper nu ett nytt paket, två stycken TP-link routers med Easymesh. Detta kan man sen bygga på med fler enheter med Easymesh om man så önskar.
Jag får tillbaka pengarna för min äldre Archer73 av Amazon då den inte meshade som de var tänkt. Nu får jag två routers med senare teknik och som är utbyggbart om jag behöver det.
Här är de enheter som stödjer Easymesh. Fördelen är att man kan använda kraftiga routers med flera antenner som accesspunkter i samma nätverk.
https://www.tp-link.com/us/easymesh/product-list/
Jag får tillbaka pengarna för min äldre Archer73 av Amazon då den inte meshade som de var tänkt. Nu får jag två routers med senare teknik och som är utbyggbart om jag behöver det.
Här är de enheter som stödjer Easymesh. Fördelen är att man kan använda kraftiga routers med flera antenner som accesspunkter i samma nätverk.
https://www.tp-link.com/us/easymesh/product-list/
Redigerat:
Varför ska du köpa två routrar???R Rolle85 skrev:Jag köper nu ett nytt paket, två stycken TP-link routers med Easymesh. Detta kan man sen bygga på med fler enheter med Easymesh om man så önskar.
[länk]
Jag lämnar tråden nu då du inte verkar vara intresserad av någon input.
Nej, de blir:S styren skrev:
TP-link BE400 - Router.
TP-link BE230 - Router som agerar Access-Punkt.
Båda kör Easymesh och är av senare teknologi än de jag har idag med bättre täckning och antenner.
Dessa tas bort:
Archer73 (returnerar och får pengarna tillbaka av Amazon).
EAP610 (denna tänkte jag sätta i en friggebod på tomten där jag dragit in nätverkskabel sedean tidigare, där barnen spelar tv-spel och utanför står mina robotgräsklippare som också de är uppkopplade).
Redigerat:
Slutrapport:
Köpte:
BE230
BE400
BE400 ersatte min gamla Archer73 router.
BE230 sitter på nedervåniningen och är sammankopplad med BE400 router via nätverkskabel på en LAN-port (inte WAN port). BE230 är inte inställd som accesspunkt som jag trodde den skulle vara, istället ska den ställas in som ”satellit”.
Nu jobbar båda routrar i ett meshnätverk och jag har ett enda wifi i huset!
Uppmätte 312mbit på övervåningen, gick sen ner på nedervåning och fick samma hastighet.
Är himla glad för att ha fått igång detta Mesh en gång för alla!
Tack all
Köpte:
BE230
BE400
BE400 ersatte min gamla Archer73 router.
BE230 sitter på nedervåniningen och är sammankopplad med BE400 router via nätverkskabel på en LAN-port (inte WAN port). BE230 är inte inställd som accesspunkt som jag trodde den skulle vara, istället ska den ställas in som ”satellit”.
Nu jobbar båda routrar i ett meshnätverk och jag har ett enda wifi i huset!
Uppmätte 312mbit på övervåningen, gick sen ner på nedervåning och fick samma hastighet.
Är himla glad för att ha fått igång detta Mesh en gång för alla!
Tack all
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Vad kostade det totalt?
Hmm ja då jag fick tillbaka pengarna för min gamla Archer73X så blev de väl ca 1400kr totalt.
Men nu har jag en helt annan hastihet både uppe och på nedervåningen som jag inte hade innan, ligger trådlöst på över det jag betalar för (300mbit men får ut 312mbit). Huset är på 165m2 tvåvånings.
Tydligen kan man lägga till ännu mer Easymesh enheter om man önskar det på fler ställen, tex friggeboden eller så.
Men de bästa är att slippa hålla på och koppla upp mig mot olika wifin…
Men nu har jag en helt annan hastihet både uppe och på nedervåningen som jag inte hade innan, ligger trådlöst på över det jag betalar för (300mbit men får ut 312mbit). Huset är på 165m2 tvåvånings.
Tydligen kan man lägga till ännu mer Easymesh enheter om man önskar det på fler ställen, tex friggeboden eller så.
Men de bästa är att slippa hålla på och koppla upp mig mot olika wifin…
Redigerat:
Om någon är sugen på att göra liknande så skriver jag nedan ned hur man går tillväga för att få igång detta system:
TP Link BE400: Huvudrouter som körs som körs just som router (för denna görs inga justeringar i inställningarna).
TP Link BE230: Denna router agerar ”sattelit”. Denna ska alltså inte vara inställd som accesspunkt utan ska vara inställd som ”satelit”. Denna inställning kan enbart göras via dator genom att göra detta i följande ordning, viktigt att följa ordningen:
I Tether appen kan man då se under ”Easymesh” att routern och sateliten jobbar ihop och hur många klienter som kopplar upp sig mot vilken router.
TP Link BE400: Huvudrouter som körs som körs just som router (för denna görs inga justeringar i inställningarna).
TP Link BE230: Denna router agerar ”sattelit”. Denna ska alltså inte vara inställd som accesspunkt utan ska vara inställd som ”satelit”. Denna inställning kan enbart göras via dator genom att göra detta i följande ordning, viktigt att följa ordningen:
- Installera BE230 som om den ska bli en vanlig router. Detta kan göras via Tether appen i telefonen.
- När routerns wifi är igång måste du gå till din dator och göra resten av inställningarna. Du måste då också vara uppkopplad wifit som BE230 ger ifrån sig.
- Därefter loggar man in på tplinkwifi.net
- Gå in på advanced och sen ”Easymesh”.
- Där klickar man in att routern ska fungera som satelit.
- Därefter kommer routrar starta om sig direkt och det tar ett par minuter att starta om.
- Byt nu plats på nätverkskabeln i BE230, dvs flytta nätverkskabeln från WAN port till LAN1 istället - Viktigt.
I Tether appen kan man då se under ”Easymesh” att routern och sateliten jobbar ihop och hur många klienter som kopplar upp sig mot vilken router.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 136 inlägg
Ja, det blir ju ett liknande system som vi som kör (har kört) Unifi i många år (eller något liknande professionellt system). Dvs ett centralt managerat WiFi-nätverk med central övervakning av klienter och provisionering av dessa.R Rolle85 skrev:
Så det är lite olyckligt att man valt samma namn på två fundamentalt olika tekniker, nämligen "mesh". Där det å ena sidan kan betyda det du kör nu med trådbunden backhaul (perfekt!) eller en sort räckviddsförlängning mha wireless backhaul (alltid en nödlösning).
Det blir inte enklare då...
(Lite som jag stötte på en TP-Link konsumentrouter i veckan som bjöd på "DMZ" ja, dvs inte det som konceptet från början betydde, nej, här rör det sig istället om en default target för inkommande paket som NAT inte vet vad den skall göra med... Hur f-n man nu kom på att använda DMZ för det...)
Ja, allt jag testat som inte varit trådat har varit rent skräp. Olika extenders med olika Wifi-namn…
Nu har jag trådat nätverk till alla satellit-routers och det är de bästa jag någonsin gjort, att ha samma prestanda och enbart ett wifi oavsett var jag är, tom ute på gräsmattan
Som en bonus drog jag dock en nätverkskabel på vinden ner i en garderob i sonens rum, han fick trådat nätverk ändå in i Xboxet 👍👍
Nu har jag trådat nätverk till alla satellit-routers och det är de bästa jag någonsin gjort, att ha samma prestanda och enbart ett wifi oavsett var jag är, tom ute på gräsmattan
Som en bonus drog jag dock en nätverkskabel på vinden ner i en garderob i sonens rum, han fick trådat nätverk ändå in i Xboxet 👍👍
Fast det har inget att göra med om det är trådat eller inte. Det betyder snarare att du har testat dåliga produkter.R Rolle85 skrev:
Ett normalt mesh-system funkar som ett sömlöst nät med samma namn oavsett om satelliterna är anslutna trådat eller trådlöst.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 620 inlägg
Meshnoder kan du ansluta trådat till varandra .
Men vill man krångla till det helt i onödan får man förstås göra det.
Men vill man krångla till det helt i onödan får man förstås göra det.
Klicka här för att svara