Jag köper nu ett nytt paket, två stycken TP-link routers med Easymesh. Detta kan man sen bygga på med fler enheter med Easymesh om man så önskar.
Jag får tillbaka pengarna för min äldre Archer73 av Amazon då den inte meshade som de var tänkt. Nu får jag två routers med senare teknik och som är utbyggbart om jag behöver det.
Här är de enheter som stödjer Easymesh. Fördelen är att man kan använda kraftiga routers med flera antenner som accesspunkter i samma nätverk.
https://www.tp-link.com/us/easymesh/product-list/

Redigerat:
R Rolle85 skrev:
Jag köper nu ett nytt paket, två stycken TP-link routers med Easymesh. Detta kan man sen bygga på med fler enheter med Easymesh om man så önskar.
Jag får tillbaka pengarna för min äldre Archer73 av Amazon då den inte meshade som de var tänkt. Nu får jag två routers med senare teknik och som är utbyggbart om jag behöver det.
Här är de enheter som stödjer Easymesh. Fördelen är att man kan använda kraftiga routers med flera antenner som accesspunkter i samma nätverk.
[länk]
Varför ska du köpa två routrar???

Jag lämnar tråden nu då du inte verkar vara intresserad av någon input.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
S
R Rolle85 skrev:
Hej, nu blir det denna router som Kjell och Company sagt ska kunna mesha med min nuvarande router. Ska hämta och testa ikväll, återkommer då för att se om vi har ett sömlöst trådlöst nätverk med samma namn !

TP-Link Archer BE230​

Rolle85- Då kommer du att ha följande setup:

1. TP-Link Archer 73 AX5400
2. Accesspunkt som heter: TP-Link EAP610

3. Router TP-Link Archer BE230

S styren skrev:
Rolle85- Då kommer du att ha följande setup:

1. TP-Link Archer 73 AX5400
2. Accesspunkt som heter: TP-Link EAP610

3. Router TP-Link Archer BE230

Nej, de blir:
TP-link BE400 - Router.
TP-link BE230 - Router som agerar Access-Punkt.
Båda kör Easymesh och är av senare teknologi än de jag har idag med bättre täckning och antenner.

Dessa tas bort:
Archer73 (returnerar och får pengarna tillbaka av Amazon).
EAP610 (denna tänkte jag sätta i en friggebod på tomten där jag dragit in nätverkskabel sedean tidigare, där barnen spelar tv-spel och utanför står mina robotgräsklippare som också de är uppkopplade).

Redigerat:
Slutrapport:
Köpte:
BE230
BE400

BE400 ersatte min gamla Archer73 router.
BE230 sitter på nedervåniningen och är sammankopplad med BE400 router via nätverkskabel på en LAN-port (inte WAN port). BE230 är inte inställd som accesspunkt som jag trodde den skulle vara, istället ska den ställas in som ”satellit”.
Nu jobbar båda routrar i ett meshnätverk och jag har ett enda wifi i huset!
Uppmätte 312mbit på övervåningen, gick sen ner på nedervåning och fick samma hastighet.
Är himla glad för att ha fått igång detta Mesh en gång för alla!
Tack all

Skärmavbild av EasyMesh-appen som visar ett meshnätverk med Archer BE400 och BE230 routrar, 18 och 5 enheter uppkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vad kostade det totalt?

Hmm ja då jag fick tillbaka pengarna för min gamla Archer73X så blev de väl ca 1400kr totalt.
Men nu har jag en helt annan hastihet både uppe och på nedervåningen som jag inte hade innan, ligger trådlöst på över det jag betalar för (300mbit men får ut 312mbit). Huset är på 165m2 tvåvånings.
Tydligen kan man lägga till ännu mer Easymesh enheter om man önskar det på fler ställen, tex friggeboden eller så.
Men de bästa är att slippa hålla på och koppla upp mig mot olika wifin…:)

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om någon är sugen på att göra liknande så skriver jag nedan ned hur man går tillväga för att få igång detta system:

TP Link BE400: Huvudrouter som körs som körs just som router (för denna görs inga justeringar i inställningarna).

TP Link BE230: Denna router agerar ”sattelit”. Denna ska alltså inte vara inställd som accesspunkt utan ska vara inställd som ”satelit”. Denna inställning kan enbart göras via dator genom att göra detta i följande ordning, viktigt att följa ordningen:
    • Installera BE230 som om den ska bli en vanlig router. Detta kan göras via Tether appen i telefonen.
    • När routerns wifi är igång måste du gå till din dator och göra resten av inställningarna. Du måste då också vara uppkopplad wifit som BE230 ger ifrån sig.
    • Därefter loggar man in på tplinkwifi.net
    • Gå in på advanced och sen ”Easymesh”.
    • Där klickar man in att routern ska fungera som satelit.
    • Därefter kommer routrar starta om sig direkt och det tar ett par minuter att starta om.
  • Byt nu plats på nätverkskabeln i BE230, dvs flytta nätverkskabeln från WAN port till LAN1 istället - Viktigt.
Det spelar ingen roll att satelitens wifi heter något annat än wifit på övervåningen då detta nu ändras automatiskt till samma namn som det på övervåningen.

I Tether appen kan man då se under ”Easymesh” att routern och sateliten jobbar ihop och hur många klienter som kopplar upp sig mot vilken router.

Redigerat:
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Det hela har funkat så bra att jag faktiskt satte in en router till för att agera satellit ute i friggeboden där barnen spelar och robotgräsklippare kopplat upp sig.

R Rolle85 skrev:
Det hela har funkat så bra att jag faktiskt satte in en router till för att agera satellit ute i friggeboden där barnen spelar och robotgräsklippare kopplat upp sig.
Ja, det blir ju ett liknande system som vi som kör (har kört) Unifi i många år (eller något liknande professionellt system). Dvs ett centralt managerat WiFi-nätverk med central övervakning av klienter och provisionering av dessa.

Så det är lite olyckligt att man valt samma namn på två fundamentalt olika tekniker, nämligen "mesh". Där det å ena sidan kan betyda det du kör nu med trådbunden backhaul (perfekt!) eller en sort räckviddsförlängning mha wireless backhaul (alltid en nödlösning).

Det blir inte enklare då...

(Lite som jag stötte på en TP-Link konsumentrouter i veckan som bjöd på "DMZ" ja, dvs inte det som konceptet från början betydde, nej, här rör det sig istället om en default target för inkommande paket som NAT inte vet vad den skall göra med... Hur f-n man nu kom på att använda DMZ för det...)

Ja, allt jag testat som inte varit trådat har varit rent skräp. Olika extenders med olika Wifi-namn…
Nu har jag trådat nätverk till alla satellit-routers och det är de bästa jag någonsin gjort, att ha samma prestanda och enbart ett wifi oavsett var jag är, tom ute på gräsmattan :)

Som en bonus drog jag dock en nätverkskabel på vinden ner i en garderob i sonens rum, han fick trådat nätverk ändå in i Xboxet 👍👍

R Rolle85 skrev:
Ja, allt jag testat som inte varit trådat har varit rent skräp. Olika extenders med olika Wifi-namn…
Fast det har inget att göra med om det är trådat eller inte. Det betyder snarare att du har testat dåliga produkter.
Ett normalt mesh-system funkar som ett sömlöst nät med samma namn oavsett om satelliterna är anslutna trådat eller trådlöst.

Meshnoder kan du ansluta trådat till varandra .

Men vill man krångla till det helt i onödan får man förstås göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.