Hej!

Har läst på endel och fått övergripande kunskap. Men behöver lite hjälp med att tänka.

Finnes:
Nybyggnation i egen regi, lättbetonghus på ca 170kvm inkl innerväggar i lättbetong.
Samt en lägenhet i garage som kommer användas av vänner/familj. 13 m från hus.
Familjen använder 4 telefoner, 2 bärbara datorer, 1 tv och 1 padda (paddan enstaka gång i månaden).
Fiber vid tomtgräns.

Behov:
Streaming av tv, Arlo kameror, lättare användning av telefoner, möten på datorerna vid hemarbete. Ev gamingdator, playstation mm inför framtiden (barnen).

Tanke:
Konverter till fiber, router och switchar. Internetuttag i minst 5 rum. (3 sovrum, 1 kontor och vardagsrum)

Ethernet eller liknande till lägenhet via kulvert. Räcker AP här då eller egen router?

AP med PoE i huset, men hur många? Vill även kunna nå kameror på garaget. Mediacentral kommer sitta i tvättstugan, kortsidan på huset som ligger mot garaget (13m emellan husen)

Är inte sugen på mesh. Pallar inte städa dessa och de tar plats (aningens kvinnligt, men så är läget).
Samt inte den största plånboken för just detta.

Har ni tid/lust att ge mig lite inputs? För att få en normal familjs användning att bli enkel!

Tack på förhand 🙏🏻

Cheesen
M MariaCecilia skrev:
Hej!

Har läst på endel och fått övergripande kunskap. Men behöver lite hjälp med att tänka.

Finnes:
Nybyggnation i egen regi, lättbetonghus på ca 170kvm inkl innerväggar i lättbetong.
Familjen använder 4 telefoner, 2 bärbara datorer, 1 tv och 1 padda (paddan enstaka gång i månaden).
Fiber vid tomtgräns.

Behov:
Streaming av tv, Arlo kameror, lättare användning av telefoner, möten på datorerna vid hemarbete. Ev gamingdator, playstation mm inför framtiden (barnen).

Tanke:
Konverter till fiber, router och switchar. Internetuttag i minst 5 rum. (3 sovrum, 1 kontor och vardagsrum)

Ethernet eller liknande till lägenhet via kulvert. Räcker AP här då eller egen router?

AP med PoE i huset, men hur många? Vill även kunna nå kameror på garaget. Mediacentral kommer sitta i tvättstugan, kortsidan på huset som ligger mot garaget (13m emellan husen)

Är inte sugen på mesh. Pallar inte städa dessa och de tar plats (aningens kvinnligt, men så är läget).

Har ni tid/lust att ge mig lite inputs? För att få en normal familjs användning att bli enkel!

Tack på förhand 🙏🏻
Fundera på ett mindre 19" rack... Det enda jag ångrat är att jag inte gjorde media Centralen såpass stor så jag kan få in fiber modem router, switch och en server i den. Din Switch bör ju ha ungefär 24 portar (3 sovrum x 2 uttag, 1 kontor x4 uttag 1 tv x 4 uttag och så kameror och kanske en smart styrning av elen och nas.) så switchen blir en 19"

Mediaskåpen man sätter i nybyggen är för små för att få plats med mer än ett fibermodem.
Fundera på kamerornas placering under ritningsfas. Då är det enkelt att förbereda.

Mesh tar mindre plats än liknande system för att få ett vettigt wifi. Vill du ha wifi i trädgården och garaget utan att lägga en förmögenhet så är det tyvärr mesh som gäller idag. Det är billigare med mesh och 3 puckar än bara en wifi router som knappt ger täckning...

Lägg extra duct till garaget. Då kan du sätta meshpuck i garaget via Ethernet..

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
När vi för en gångs skull blir inblandade i god tid vid ett nybygge brukar vi be snickaren bygga ett skåp i storlek golvvärmeskåp så det är lätt att skruva upp diverse switchar och prylar.
Är det mycket kablage så är ett 19" skåp att föredra. Då blir det prydligt med patchpanel och hyllor.

Edit: vid nybygge ska man absolut inte tänka mesh, utan dra kablage till garage samt punkter där du kan tänka dig kameror, samt till dosor i tak där det kan vara lämpligt med accesspunkt. Många sådana accesspunkter drivs med ström via nätverkskabel (poe). Ubiquiti/Unifi är ett märke med bra nätverksprodukter, om än i den högre prisskalan

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Jag hade satt allt i ett förråd/garderob, då sitter det inte ivägen och man har gott om plats till fiberkonverter, router, switch, patchpanel osv.

Det går ju också att distribuera detta över flera platser om det är smidigare. Jag har tex en 19” router dold i en TV-bänk i vardagsrummet för att fiberkonverten oturligt sitter mitt på väggen där. Från routern går det sedan tråd till två olika switchar samt datorer i angränsande rum. Den ena switchen är en PoE-switch och sitter bredvid proppskåpet på övervåningen där kablarna är tänkt att nå AP + kameror via vinden här är switchen monterad platt mot väggen för att inte bygga onödigt på djupet.

Alltså du måste inte kanalisera ut allting till hela huset från en central punkt.

• Gilla
Herrtummemittihanden
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Alltså du måste inte kanalisera ut allting till hela huset från en central punkt.
Nä, finns ju inget måste i det, men vid ett nybygge där möjligheten finns är det smidigare med allting på ett ställe.
Möjligtvis en switch till i garaget.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det fysiska har ju folk redan diskuterat rätt bra, dra rör för ethernet till garaget.

Rörande det mjuka, snåla 8ntenutan skaffa Unifi router samt APs. Det kostar lite extra, men jä-lar vad mycket bättre det är. Nu kan du sätta upp en AP i lägenheten som får en dedicerad kapacitet och som inte har tillgång till prylarna i resten av huset. Samma AP kan dock serva dina prylar när du är i närheten av denna.

Jag har tre APor i mitt hus, två sitter i hörnen på ena långsidan på ovanvåningen och en sitter i mitten på den andra långsidan på bottenvån8ngen. På detta sätt har man väldigt bra kapacitet vart man än befinner sig i huset och i grannskapet (jag har täckning på vägen 150 m bort).

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Purre
Vi har ett 15U högt 19" rack som tyvärr bara är 450mm djupt, hade önskat 600mm men det fick inte plats. Ångrar det inte alls att gå på det istället för mediaskåpen som jag anser vara totalt värdelösa, möjligen fungerar det i en lägenhet men inte mer än så.
M MariaCecilia skrev:
Man har alltid bara en router. Den sitter i början. Hade själv valt en switch där ute, då kan man få både trådansluten men även sätta en AP där ute. Kameror vill man ha trådanslutna skulle jag säga.

Själv har jag valt att köra på Ubiquiti Unifi, visst inte gratis men under de 3-4 åren vi haft det har det aldrig strulat.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K
M MariaCecilia skrev:
Hej!

Finnes:
Fiber vid tomtgräns.

Behov:

Tanke:

Tack på förhand 🙏🏻
LGH i garage, kommer det vara permanentboende? För då hade jag separerat med ett eget nätverk. Men är det mer gästboende så kör samma nätverk med en accesspunkt. Beroende på vilket system/fabrikat du väljer så finns olika funktioner. Men går att bygga ett gästnätverk så att gästerna inte kommer åt era prylar i nätverket, om det känns som en viktig separering.

Fundera på om du ska satsa på ett riktigt nätverksrack. För mediecentraler brukar bli trånga och prylarna får knappt plats om det inte är väl tilltaget.

Eftersom LGH är ihop med garage så får du ju wifi där i båda när du sätter en accesspunkt.

När ni gör ett nybygge kanske man också ska satsa på trådade kameror för att slippa byta batteri med visst intervall?

Skulle satsa på två accesspunkter i huset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.