976 läst ·
35 svar
976 läst
35 svar
Ordningen som router/omvandlare/repeater kan kopplas in
lars_stefan_axelsson skrev:
Tackar och bockar! Nu förstår jag både vad jag gör för fel och hur jag gör rätt. Det blir antagligen en ny switch, även om jag inser att den kassa routern som startade allt detta nog borde kunna konverteras till en switch. Däremot känns det inte som att jag orkar göra detta, utan det blir nog till att köpa en ny.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är rätt uppfattat. Och det är riktigt, du behöver en switch till där medieomvandlaren sitter. Du kan inte använda switchen i medieomvandlaren.
Just så. Du kan använda de (typiskt) fyra utgångarna från routerns lokalnätssida som switch.
Nej, det är också riktigt. Om du inte rör dig så mycket så fungerar lösningen utan "mesh" typiskt bra. Du får då själv se till att du konfigurerar radio-kanaler på dina accesspunkter så att de inte krockar med varandra. (Det kan fungera bra även om de gör det, men det är en risk som är enkel, och bättre, att undvika.) Många accesspunkter kan dock fixa det själv idag, dvs välja en "ledig" kanal.
Som fattigmansvariant så kan du tom sätta upp två olika trådlösa när med olika SSID. Då kan du i varje enhet själva välja att koppla ner "fel" accesspunkt om det inte blir optimalt när du rör dig eller sätter upp första gången. Och du ser enkelt vilken accesspunkt du är uppkopplad till. Men det leder till dubbel konfiguration i alla enheter.
Vad som är fult och inte låter jag vara osagt. Däremot kommer den antagligen placeras så att den syns så lite som möjligt och eftersom jag inte har nätverkskablar i taket blir det antagligen på väggen eller liknande. Men som du säger: kör på det jag har, så jag använder den gamla routern så länge.P PappasHammare skrev:Du börjar greppa det. Så börja med det du har. Använd den gamla routern som accesspunkt
Men det är så synd att detta ord 'mesh' används felaktigt. Det är som när man använder 'router' felaktigt som det som "den som skapar wifi".
Det man vill ha i ett WiFi när där man har flera accesspunkter är att den mobila enheten blir knuffad till den accesspunkt som är bäst. Mesh enheter har ofta denna funktion men många (moderna) accesspunkter har det. De brukar beskrivas 'roaming accesspoints'.
Den du länkar till kan funka men är inget jag skulle rekomendera.
Först så är den just nämnd repeater och då man man undra varför inte benämna den är en accesspunkt.
Sen är den av äldre modell och klarar bara Wifi version 5 (se bokstäverna AC). Wifi version 6 (AX) är modernare. Det finns även Wifi 7 idag men otroligt dyra då det är "jättenytt".
Och sist. Den är ful som stryk med sina spretande antenner.
Om jag hade behövt välja någon från Kjell då hade det nog blivit denna:
[länk]
Går att snyggt sätta i tak eller vägg. Ser ut lite som en ventilationsventil. Det blir även bra spridning av signalen om man sätter den i taket.
Möjligtvis denna men jag vet inte om detta med "omada" kräver någon ytterligare controller eller så. Någon annan får svara på det.
[länk]
Och om du köper en switch. Köp en med PoE utgångar så kan du driva accesspunkter (i framtiden?) utan någon nätadapter. Det är inte någon direkt kostnad om man slår ut det över tid.
PS:
Denna accespunkt skulle/har jag valt (har 2st + ett antal andra)
[länk]
Som jag skrev i svaret ovan blir nog lösningen att skaffa en switch till garderoben, och om man ska köra med PoE antar jag att till exempel denna kan fungera:
https://www.kjell.com/se/produkter/...-managerbar-gigabitswitch-5-portar-poe-p65104
Jag ser att Unifi redan nämns, det finns andra liknande som jag själv inte har erfarenhet av som microtic.
Men, Unifi, jag kör det i ett hus med "svåra väggar". Det är grymt stabilt och enkelt att konfa en UCG ultra, skaffa sen en switch med PoE och 2-3 accesspunkter. Det kostar lite mer än mesh (och dom GÅR att få att funka som mesh, men jag kan inte rekommendera det) men är OTROLIGT mycket stabilare. Innan UCG Ultra så var det rätt mekigt att sätta upp (men sen var det stabilt) men med Ultran så är det både användarvänligt och snabbinstalerat.
Jag lät en datorfirma installera detta åt min mamma (jag hade inte tid själv) och det kostade inte mycket att få dem sätta upp det och lägga det på mitt konto så jag blev admin. De installerade mest åt företag, men han var väl van vid att sätta upp, så det gick supersmidigt.
Hon hade mesh tidigare, bor i en vanlig lägenhet. Hängde sig, krånglade osv. Var ständig support. Sen hon installerade detta för några månader sen så har allt funkat perfekt. Och jag kan remota in och kolla allt hemifrån.
Men, Unifi, jag kör det i ett hus med "svåra väggar". Det är grymt stabilt och enkelt att konfa en UCG ultra, skaffa sen en switch med PoE och 2-3 accesspunkter. Det kostar lite mer än mesh (och dom GÅR att få att funka som mesh, men jag kan inte rekommendera det) men är OTROLIGT mycket stabilare. Innan UCG Ultra så var det rätt mekigt att sätta upp (men sen var det stabilt) men med Ultran så är det både användarvänligt och snabbinstalerat.
Jag lät en datorfirma installera detta åt min mamma (jag hade inte tid själv) och det kostade inte mycket att få dem sätta upp det och lägga det på mitt konto så jag blev admin. De installerade mest åt företag, men han var väl van vid att sätta upp, så det gick supersmidigt.
Hon hade mesh tidigare, bor i en vanlig lägenhet. Hängde sig, krånglade osv. Var ständig support. Sen hon installerade detta för några månader sen så har allt funkat perfekt. Och jag kan remota in och kolla allt hemifrån.
2st u6+ och en UCG ultra, otroligt prisvärt. Sen valfri PoE switch, TP linken duger, men om du har råd, köp en från Unifi (jag har inte det, då blir det inte lika snyggt på "mappningen" i mjukvaran men funkar bra ändå).
https://www.senetic.se/product/U6+
https://www.senetic.se/product/UCG-ULTRA
https://www.senetic.se/product/U6+
https://www.senetic.se/product/UCG-ULTRA
Gråt lite nu och lägg de där 1000kr på en bättre router, det sparar dig mkt huvudvärk senare!D DDD80 skrev:
Den funkar som sagt, annars en UniFi PoE, kolla att den är av senaste generation bara, om du ska få fördelaran med att den pratar med Ultran på rätt sätt....D DDD80 skrev:
Det är verkligen väl spenderade pengar.
Nu är jag tillbaka på ruta 1 känns det som, men den där UCG Ultra, vad är det för något? 😕J JohanLun skrev:
Annars jobbar jag steg för steg: en switch är på väg hem och den ska installeras och därmed är routern inkopplad rätt.
Klicka här för att svara