Har precis fått nycklarna och tänkte riva lite och såg nedan konstigt låda gömd i ett skåp nära fiber routern för stadsnät.
Vad kan det vara för något? Den är inte ut att vara kopplad till routern.
Förra ägaren säger att det är för hemtelefon som ju inte används längre av dem flesta.
Kan jag slänga den?

• En plastlåda med elkomponenter och kablar monterad på en vägg, troligen en utdaterad telefonanslutningsbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är för kopparnätet som släcks ned/redan är nedsläckt.

C
Riktigt överarbetat hempul delux enligt bästa MacGyver-modell 😂
Den svarta kabeln är inkommande med 5 par/linjer, sen har uppenbarligen det enda paret som varit inkopplat och gått vidare blivit avklippt. Den vita kabeln kanske har suttit där?

Till kommersiella lokaler är det inte ovanligt att det kommer in en eller två sådana knippen så det är förberett för många inkommande telefonlinjer, men inte i en vanlig villa.

Fast telefoni ligger ju närmast till hands, inte minst om det är vad förra ägaren säger. Men i princip skulle det kunna vara någon annan typ av klenspänningssignalering också, typ larm, ringklocka eller whatever.

Jo larm fanns här med. Men då förstår jag att det är okej att slänga denna glasslådan :-)
Ett problem mindre. När jag ändå är på tråden har jag nästa grej (bifogad) som jag är lite osäker på. Kan det vara till larmet kanske?

• Vit GSM-modul från Bentel Security monterad på en vägg, märkt med Prenad och en antenn. Bredvid är en larmlåda med nyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
K kladde skrev:
När jag ändå är på tråden har jag nästa grej (bifogad) som jag är lite osäker på. Kan det vara till larmet kanske?
Ja, det ser ut som en GSM larmsändare till larmet. Ringer upp eller skickar sms till larmcentral och/eller till husägaren över mobilnätet när larmet går.

Är väl också bara att skrota då den med största sannolikhet är 2G-baserad.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Tack alla. Då är allt demonterad och slängd.

En typ Crone plint, skulle du behöva den så är det lätt å greja en.

A A-Man_08 skrev:
En typ Crone plint, skulle du behöva den så är det lätt å greja en.
Krone.

C cpalm skrev:
Riktigt överarbetat hempul delux enligt bästa MacGyver-modell 😂
Den svarta kabeln är inkommande med 5 par/linjer, sen har uppenbarligen det enda paret som varit inkopplat och gått vidare blivit avklippt. Den vita kabeln kanske har suttit där?

Till kommersiella lokaler är det inte ovanligt att det kommer in en eller två sådana knippen så det är förberett för många inkommande telefonlinjer, men inte i en vanlig villa.
Mina föräldrars hus hade 10 par inkommansde och självklart plintade vi upp det i en Krone brytplint med överspänningsskydd.

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.