Har precis fått nycklarna och tänkte riva lite och såg nedan konstigt låda gömd i ett skåp nära fiber routern för stadsnät.
Vad kan det vara för något? Den är inte ut att vara kopplad till routern.
Förra ägaren säger att det är för hemtelefon som ju inte används längre av dem flesta.
Kan jag slänga den?
Vad kan det vara för något? Den är inte ut att vara kopplad till routern.
Förra ägaren säger att det är för hemtelefon som ju inte används längre av dem flesta.
Kan jag slänga den?
Riktigt överarbetat hempul delux enligt bästa MacGyver-modell 😂
Den svarta kabeln är inkommande med 5 par/linjer, sen har uppenbarligen det enda paret som varit inkopplat och gått vidare blivit avklippt. Den vita kabeln kanske har suttit där?
Till kommersiella lokaler är det inte ovanligt att det kommer in en eller två sådana knippen så det är förberett för många inkommande telefonlinjer, men inte i en vanlig villa.
Fast telefoni ligger ju närmast till hands, inte minst om det är vad förra ägaren säger. Men i princip skulle det kunna vara någon annan typ av klenspänningssignalering också, typ larm, ringklocka eller whatever.
Den svarta kabeln är inkommande med 5 par/linjer, sen har uppenbarligen det enda paret som varit inkopplat och gått vidare blivit avklippt. Den vita kabeln kanske har suttit där?
Till kommersiella lokaler är det inte ovanligt att det kommer in en eller två sådana knippen så det är förberett för många inkommande telefonlinjer, men inte i en vanlig villa.
Fast telefoni ligger ju närmast till hands, inte minst om det är vad förra ägaren säger. Men i princip skulle det kunna vara någon annan typ av klenspänningssignalering också, typ larm, ringklocka eller whatever.
Jo larm fanns här med. Men då förstår jag att det är okej att slänga denna glasslådan
Ett problem mindre. När jag ändå är på tråden har jag nästa grej (bifogad) som jag är lite osäker på. Kan det vara till larmet kanske?
Ett problem mindre. När jag ändå är på tråden har jag nästa grej (bifogad) som jag är lite osäker på. Kan det vara till larmet kanske?
Ja, det ser ut som en GSM larmsändare till larmet. Ringer upp eller skickar sms till larmcentral och/eller till husägaren över mobilnätet när larmet går.K kladde skrev:
Är väl också bara att skrota då den med största sannolikhet är 2G-baserad.
Mina föräldrars hus hade 10 par inkommansde och självklart plintade vi upp det i en Krone brytplint med överspänningsskydd.C cpalm skrev:Riktigt överarbetat hempul delux enligt bästa MacGyver-modell 😂
/M
Klicka här för att svara