1 111 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Hänga switch i Garo mediacentral
Ja. Det är mycket lättare att få grepp om switchen än en liten magnet som sitter fast i centralen. Prova på kylskåp eller någonting liknande med en neodymmagnet. Du vill förmodligen ta bort magneten genom att skjuta den över kanten på kylskåpet. Finns ingen sådan möjlighet härAlfredo skrev:
Tyvärr är dom för små för att få plats med alla prylar man behöver, mediakonverter och minst en router och då börjar det bli svårt att stänga dörren 😅 Bättre att sätta allt i ett större skåp/garderob.P Pennanbakomörat skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Routern (5G) behöver av flera skäl stå på annat ställe än i skåpet och har dessutom för få portar. Och då alla nötverkskablar går till skåpet är det där switchen behöver sitta för att koppla ihop allt som behöver komma in i routern.P PappasHammare skrev:
Det ser ut som hål för hängfästen på dess vägg, kanske säljs en produkt för att lätt kunna montera.P Pennanbakomörat skrev:Hej!
Vi behöver hänga upp en Netgear-switch i vår mediacentralen från Garo. Centralen verkar vara någon "custom"-lösning då fästplattan (se bild) inte ser ut som något jag hittar på Garos webb.
Switchen har hål ("nyckelhålsformat" fast åt tre håll) för upphängning på skruvhuvud.
Någon som kan tipsa om hur man enklast hänger såna prylar på en sån här platta?
Tackar, har ställt frågan till Garo. Får se om de har något. Annars får det blir något McGyver-mässigt. 😊
En 3d-printad lösning?
https://www.printables.com/model/460635-netgear-switch-wall-mount-gs308-s350-series/related
Annars brukar det vara sådana här i mediacentralerna. För att lägga switch och router bakom. https://www.elbutik.se/product.html/garo-mphm-monteringsplat-hyllplan
https://www.printables.com/model/460635-netgear-switch-wall-mount-gs308-s350-series/related
Annars brukar det vara sådana här i mediacentralerna. För att lägga switch och router bakom. https://www.elbutik.se/product.html/garo-mphm-monteringsplat-hyllplan
Redigerat:
Varför gömma?K knightjocke skrev:
Men jag har sett en lägenhet med en lite plåtmediacentral där det satt nån mediaswitch bakom en plåt samt två rader uttag märkta 1-5 respektive 1-5 och i övrigt odokumenterat.
Prylarna i lägenheten använde 2 publika IP nummer och ett privat från leverantören och så ytterligare ett lokalt privat nät efter routern förstås.
Gömma? Det blir en liten smidig ficka att lägga router/switch i så man slipper sätta fast den. Med lite tur finns rätt monteringshålblackarrow skrev:
Varför gömma?
Men jag har sett en lägenhet med en lite plåtmediacentral där det satt nån mediaswitch bakom en plåt samt två rader uttag märkta 1-5 respektive 1-5 och i övrigt odokumenterat.
Prylarna i lägenheten använde 2 publika IP nummer och ett privat från leverantören och så ytterligare ett lokalt privat nät efter routern förstås.
Aha, fast jag är ju inte så imponerad av det jag sett hos vänner och bekanta som bor i (relativt) nybyggda lägenheter.K knightjocke skrev:
Det är ju svårt för den i okunnige även om allt är snyggt och väl uppmärkt.
Jag hade antagligen gjort en egen plåt för "nyckelupphängning" av switch och ev router. Det blir ofta fort trångt i Garo-skåpen.
Jag vill helst inte ha grejerna framme är trött på burkar å kablar.blackarrow skrev:
Varför gömma?
Nu har jag bytt router till en modell som inte ens kan står upp i skåpet det blir lite mekigt.
Köpladornas produkter är inte anpassade för mediaskåp.A A-Man_08 skrev:
Jag tycker nybyggt borde ha diskreta högt placerade nätverksuttag för accesspunkter.
Men det finns få routrar som bara är router utan Wi-Fi antenner och lämpliga för trånga mediaskåp i vägg.
Det finns några intressanta Ubuquiti routrar och TP Link Omada ”plåtroutrar”.
GARO har ju ”lösningen med ett hål i plåtdörren” med en plastlogga över för att Wi-Fi ska hitta ut i lägenheterna, känns inte riktigt seriöst.
Hmm, jag har just nu en router bakom bildskärmen (med Wi-Fi avstängt) och två Unifi AP. Nä, inte alls snyggt…
Patchpanel och en switch sitter i en garderob.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden