Alfredo Alfredo skrev:
Blir det enklare om man dessutom smältlimmat fast dem? 🤔
Ja. Det är mycket lättare att få grepp om switchen än en liten magnet som sitter fast i centralen. Prova på kylskåp eller någonting liknande med en neodymmagnet. Du vill förmodligen ta bort magneten genom att skjuta den över kanten på kylskåpet. Finns ingen sådan möjlighet här :)

P Pennanbakomörat skrev:
Valt och valt. Det är väl elektrikern som satt in det och vilken typ av mediacentral var inget vi diskuterade under bygget. Känns som en typisk grej där man förväntar sig att "standard" ska vara vettigt. Och det kanske detta är, bara man vet hur man gör. 😊
Tyvärr är dom för små för att få plats med alla prylar man behöver, mediakonverter och minst en router och då börjar det bli svårt att stänga dörren 😅 Bättre att sätta allt i ett större skåp/garderob.

P
P Pennanbakomörat skrev:
Netgear-switch i vår mediacentralen
En switch?
Är det en ren switch så kan du väl placera den någon annanstans eller är det så att patchpanelen för huset också finns i skåpet + en router som har för få utgångar?

P PappasHammare skrev:
En switch?
Är det en ren switch så kan du väl placera den någon annanstans eller är det så att patchpanelen för huset också finns i skåpet + en router som har för få utgångar?
Routern (5G) behöver av flera skäl stå på annat ställe än i skåpet och har dessutom för få portar. Och då alla nötverkskablar går till skåpet är det där switchen behöver sitta för att koppla ihop allt som behöver komma in i routern.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P Pennanbakomörat skrev:
Hej!

Vi behöver hänga upp en Netgear-switch i vår mediacentralen från Garo. Centralen verkar vara någon "custom"-lösning då fästplattan (se bild) inte ser ut som något jag hittar på Garos webb.

Switchen har hål ("nyckelhålsformat" fast åt tre håll) för upphängning på skruvhuvud.

Någon som kan tipsa om hur man enklast hänger såna prylar på en sån här platta?
Det ser ut som hål för hängfästen på dess vägg, kanske säljs en produkt för att lätt kunna montera.

• Gilla
Pennanbakomörat
  • Laddar…
Tackar, har ställt frågan till Garo. Får se om de har något. Annars får det blir något McGyver-mässigt. 😊

A A-Man_08 skrev:
Det ser ut som hål för hängfästen på dess vägg, kanske säljs en produkt för att lätt kunna montera.
Måste ju finnas fästen, skenor etc som man klickar i och sedan fäster vad man nu vill fästa i.

K knightjocke skrev:
Annars brukar det vara sådana här i mediacentralerna. För att lägga switch och router bakom.
Varför gömma?
Men jag har sett en lägenhet med en lite plåtmediacentral där det satt nån mediaswitch bakom en plåt samt två rader uttag märkta 1-5 respektive 1-5 och i övrigt odokumenterat.

Prylarna i lägenheten använde 2 publika IP nummer och ett privat från leverantören och så ytterligare ett lokalt privat nät efter routern förstås.

K
blackarrow blackarrow skrev:
Varför gömma?
Men jag har sett en lägenhet med en lite plåtmediacentral där det satt nån mediaswitch bakom en plåt samt två rader uttag märkta 1-5 respektive 1-5 och i övrigt odokumenterat.

Prylarna i lägenheten använde 2 publika IP nummer och ett privat från leverantören och så ytterligare ett lokalt privat nät efter routern förstås.
Gömma? Det blir en liten smidig ficka att lägga router/switch i så man slipper sätta fast den. Med lite tur finns rätt monteringshål

K knightjocke skrev:
Gömma? Det blir en liten smidig ficka att lägga router/switch i så man slipper sätta fast den. Med lite tur finns rätt monteringshål
Aha, fast jag är ju inte så imponerad av det jag sett hos vänner och bekanta som bor i (relativt) nybyggda lägenheter.

Det är ju svårt för den i okunnige även om allt är snyggt och väl uppmärkt.

Jag hade antagligen gjort en egen plåt för "nyckelupphängning" av switch och ev router. Det blir ofta fort trångt i Garo-skåpen.

Varför gömma?

Jag vill helst inte ha grejerna framme är trött på burkar å kablar.

Nu har jag bytt router till en modell som inte ens kan står upp i skåpet det blir lite mekigt.

A A-Man_08 skrev:
Jag vill helst inte ha grejerna framme är trött på burkar å kablar.

Nu har jag bytt router till en modell som inte ens kan står upp i skåpet det blir lite mekigt.
Köpladornas produkter är inte anpassade för mediaskåp.

Jag tycker nybyggt borde ha diskreta högt placerade nätverksuttag för accesspunkter.

Men det finns få routrar som bara är router utan Wi-Fi antenner och lämpliga för trånga mediaskåp i vägg.
Det finns några intressanta Ubuquiti routrar och TP Link Omada ”plåtroutrar”.

GARO har ju ”lösningen med ett hål i plåtdörren” med en plastlogga över för att Wi-Fi ska hitta ut i lägenheterna, känns inte riktigt seriöst.

Hmm, jag har just nu en router bakom bildskärmen (med Wi-Fi avstängt) och två Unifi AP. Nä, inte alls snyggt…
Patchpanel och en switch sitter i en garderob.

GARO har ju ”lösningen med ett hål i plåtdörren” med en plastlogga över för att Wi-Fi ska hitta ut i lägenheterna, känns inte riktigt seriöst.
Fungerar nog för 2.4 GHz. Men 5 GHz störs ju ut om så bara en person går mellan telefon och accesspunkt...

Undrar om inte den där hyllan är designad för att passa i hålen i mitt skåp?

Kabelsnår framför perforerad metallyta i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverksskåp med flera ethernetkablar anslutna till en switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.