Patrik440
Hej!

Rör sig lite dörrknackare i området hemikring från Open infra som knackar på hos oss som fortfarande tuggar på med internet i kopparslang.

Surfat lite på't och de verkar ha lite missnöjda kunder men vilket företag har inte det så säg?

En del kunder har gnällt på att det tagit bortåt 24månader innan fibern har varit klar att köras igång men då får man väl tugga på med det man har så länge.

De suger ju in pengar på att man får köra genom dem i 36 månader men sedan kan jag ju välja Telia igen om jag vill.

Är det något jag glömmer bort om jag tycker det verkar vara ett något sånär alternativ?
Informationsblad om fiberanslutning från Open infra med erbjudande om fibertjänster och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/ Patrik

Det är väl ett av de bolag som lovat saker och bytt namn några gånger. Om du tar erbjudandet så sitter du i praktiken fast med dem sedan. Det lär inte vara någon mer som bygger nät. Tar du dem inte riskerar du att tvingas till en dyr efter anslutning. Eller som det brukar vara i tätorter, samma erbjudande dyker upp om något pr igen.

• Gilla
Citizen och 1 till
  • Laddar…
Hemma hos oss är det faktiskt just Open Infra som har börjat bygga nät. Grannbyn är klar och vi ska förhoppningsvis ha ett fungerande nät i höst.

Efter flera turer med bl a kommunens energibolag, Telia/Skanova/Zitius och IP-only som mest har fördröjt allt i flera år så har jag svårt att se att någon kan vara sämre än dom iallafall...

• Gilla
pococrillo och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ett av de bolag som lovat saker och bytt namn några gånger.
Namnbytet gjordes för att man skulle expandera till Tyskland bl a. Sen var det några som tolkade det som att man ville skaka av sig sitt dåliga rykte... Vilken sida av historien som är mest korrekt vet jag dock inte.

D Daniel 109 skrev:
Om du tar erbjudandet så sitter du i praktiken fast med dem sedan.
Det problemet har man ju oavsett vilken nätbyggare man skriver på för. Ingen vill ju bygga ett nät om man inte har möjlighet att nå alla kunder, så så fort ett antal personer har skrivit på för ett bolag så är det området bränt för alla andra. Dock har ju inte Open Infra (inte här iallafall) några viten eller liknande om man drar sig ur som T ex IP-only brukar försöka med.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hej!

Rör sig lite dörrknackare i området hemikring från Open infra som knackar på hos oss som fortfarande tuggar på med internet i kopparslang.

Surfat lite på't och de verkar ha lite missnöjda kunder men vilket företag har inte det så säg?

En del kunder har gnällt på att det tagit bortåt 24månader innan fibern har varit klar att köras igång men då får man väl tugga på med det man har så länge.

De suger ju in pengar på att man får köra genom dem i 36 månader men sedan kan jag ju välja Telia igen om jag vill.

Är det något jag glömmer bort om jag tycker det verkar vara ett något sånär alternativ?
[bild]

/ Patrik
Själva erbjudandet är ju inte så mycket att fundera på. Du får anslutningen för 19.000:- och då ingår tre år 1000/100Mbit/s vilket är ett väldigt bra pris.

Om Open infra är en bra leverantör eller inte är svårare att svara på. Det verkar ju i.a.f. vara ett öppet nät med en hel del leverantörer så det borde inte bli allt för fel så länge de har bra kapacitet i nätet.

Om du inte har anledning att tro att någon annan leverantör du hellre vill ha kommer att gräva ner fiber i en nära framtid så borde du nog tacka ja.

• Gilla
dannew och 4 till
  • Laddar…
Det är ett bra erbjudande, kanske för bra?
Om man räknar med 19’000kr för installationen så har du gratis 1000Mbit/s i 3 år!
(Exklusive telefoni som du kanske har det via ADSL idag).

Hur stor chans är det att det kommer att byggas?
Finns det någon annan fiberoperstör/förening redan?
Finns det fastigheter som redan tecknat avtal i området?
I värsta fall kommer en ny fibernätsbyggare in, tecknar kontrakt, men sen visar det sig att ingen, varken gamla eller nya fibernätsbyggaren, har tillräckligt många kontrakt för att de ska vara lönsamts att sätta igång.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är ungefär samma erbjudande som hemma hos oss. Ca 20 000:- om man binder sig till deras internettjänst i 3 år, eller ca 25 000:- om man tar ett obundet abonnemang och väljer tjänsteleverantörer själv.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag skrev avtal med stadsnätsbolaget i augusti 2019. I november 2020 var det igång.
I avtalet ingår förutom installation två års bindning till deras valda ISP. I detta fall är det Internetbolaget.

Utöver det ingick det ett larmpaket från Gardio på två år som vi aldrig fick så jag avbokade det och fick 1000/100 istället för avtalade 250/100.Det ingår oxå ett 24 månaders abonnemang med viasat där man får en ultra HD IP box och har deras fulla fiber tv utbud i 3 månader. Efter att 3 månader gått har man ett basutbud ungefär som marksänt utan abonnemang.

Pris enligt avtal är 24 månader á 399:- + 399:- = 9975:-
Vilken summan blir om man delar det på 24 månader så vet jag inte då jag slantade allt direkt för att slippa avgifter.

De grävde på radhustomten, la den såklart för grunt och fick gräva om. Jag fick in anslutningen där jag ville (källaren) . Det var inte möjligt enligt avtalet att få innerdelen någon annanstans än mot yttervägg dikt mot utedelen.

Till saken hör att jag för ca 5 år sedan skrev avtal med Telia Open Fiber men det annullerades då för få anslutningar var på med. I samma veva försökte det lokala stadsnätet men även där blev det för få.

Jag tyckte därför att det var en nobrainer när vi fick detta erbjudande. Inte en krona betalades innan tjänsten var igång.

Hur har det då fungerat?

Nätet har varit hur bra som helst. Både när jag hade 250/100 (oftast 260/110 vid test) och nu med 1000/100 får jag tådat med äldre kablade datorer ca 945/110.

TV var kanon under de tre månader vi hade allt. Om det var ultra så är nog min TV eller ögon för dåliga, HD bilden var dock lika bra som Comhems. Efter 3 månader tittas det knapp genom den då jag har ett comhem abonnemang som ska utfasas innan det eventuellt blir mer genom Viasat (Allente).

Larmet som sagt sket jag i.

Det som återstår att se är hur det blir efter 24 månader. Detta är ett öppet nät och vad som finns då och priser går inte att sia om.

En trasslig sak är att jag skrev avtal med
· Stadsnätsbolaget.
· Det blev sedermera OpenInfra
· Det blev ett eget avtal med Viasat
· Vissa saker handhas av Interbolaget
· Vissa saker handhas av Gardio som verkar sammankopplade på nåt vis med Internetbolaget.

Kommunikation har varit totalt värdelös både efter avtalet skrevs och sedan installationen blev klar. Då med OpenInfra. Efter driftstart har de gått att nå Internetbolaget och Gardio, men dialog har det inte blivit.

Lite om deras innerdel (mediabox) som har 4 lanportar. Dessa är helt likvärdiga och det spelar ingen roll vilken man sätter nätverk (router) eller TV box i. Inga vlan finns där. Den ger natade privata adresser men man kan kostnadsfritt få publik DHCP adress. Den känner av TV boxen så den får en privat adress för det. TV boxen måste anslutas utan routing, jag har löst det genom att skapa egna vlan som jag kan ta ut på olika våningar i huset.

/Peter

• Gilla
LasseTh och 2 till
  • Laddar…
Jag övertygade svärmor att teckna avtal i byn. Hon har varit fibermotståndare länge och när hellre med sitt ADSL med Telia som hon alltid gjort. Med open infra avtal kändes det inte som att det var något att förlora, även om jag hellre hade efteranslutit mig till stadsnätet för att säkerställa fiber.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har open infra här som tidigare ägare drog in, han beklagade sig lite på leveranstiden men sen har de fungerat bra för han, och det har de gjort för mig med, dessutom var det bättre priser än lokala stadsnätet, betalar över 100 kr mindre i månaden än för motsvarande i stadsnätet och slipper dessutom ha en månadsavgift som man är förbunden betala till stadsnätet oavsett abonnemang, med Open Infra är det ingen avgift om jag skulle välja inte ha ett abonnemang,

Hastigheten är riktigt bra , 940 ner och 980 upp ca (1000/1000) och iom alla mina bakplan är gbit linkar så är vi i princip på max där, pingen är under 2 ms

Tack för tipset om publik adress @gefleborg jag har inte haft några problem än pga jag kör ändå i princip all trafik via en VPN så inte tänkt på jag faktiskt var natad till jag kollade :) (väldigt lätt beställa från bahnhof)

Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det märks i princip aldrig för det som är utgående från dig, då kan det vara flera NAT på vägen.
I mitt fall vill jag kunna presentera saker ut, som typ VPN.

H hahnson skrev:
Tack för tipset om publik adress @gefleborg jag har inte haft några problem än pga jag kör ändå i princip all trafik via en VPN så inte tänkt på jag faktiskt var natad till jag kollade :) (väldigt lätt beställa från bahnhof)

• Gilla
Artifex Lignarius
  • Laddar…
Patrik440
Tack för inputs.
Han skulle komma idag igen typ någon halvtimme efter jag slutat jobbet.

Jag är på bättre humör 05:00am än 05:00pm men han börjar väl inte så tidigt.
Får hoppas det inte blir för långdraget.

/ Patrik

Kostar det bara 1000 kr i uppläggning så är det inte mycket chansning, va? Om de inte levererar så bestrider du månadsavgiften.

S
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hej!

[bild]

/ Patrik
Mycket klagomål kring detta företag.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jämfört med vilka? IP-only?

• Haha
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.