Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Alfredo: [citat] I "min by" fanns det upplagt ett rejält lager på en "känd plats" och man åkte bara och hämtade det man behövde.
AndersS: Och kräver att ts drar fram 230V och icke uppvärmt källarutrymme. Skulle jag idag välja för en ny fiberinstallation är min rekommendation att göra det "ordentligt", men det får ts välja.
useless: [citat] Till alla webläsare finns det otaliga plugin som ändrar user-agent-strängen. Ex: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/
PappasHammare: Jag har fiber på två ställen på fastigheten. Mellan hus och stall (55m) och sen även mellan källare och övervåning. Det andra bara för jag hade SFP+ portar över och därmed fick flera vanliga ETH portar lediga som jag hade lite för få av. Men för den första grävde jag ner 20mm PEM slang. Sen ringde jag fibernätägaren i området och frågade om de kunde blåsa/kontaktera och visst
blackarrow: Jag skulle markerat uttagen som har PoE och portarna på switchen som är konfigurerade för PoE med en liten PoE markering. Löpande numrering. Om man har en managerad Switch där portar kan konfigureras för PoE kan man ju ha PoE portarna intill varandra. Man kan ju även välja en annan färg på patch kablarna. Speciellt om m man har en mix av 24v och 48v PoE där 24voltsprylarna (vissa Unifi
AndersS: [citat] Bara för att förtydliga. Fiber ligger alltid i duct/fiberslang med diameter 7mm eller större. Det är det normala och godkänt, även utanför fastighet och gata/trottoar. När det gäller på egen fastighet och utifrån dagens rekommendation/regler om man anger att följa Robust Fiber är det minst 30cm och med markeringsband, helst med söktråd för senare utsättning. Så extra
tommib: Du svingar den framför dig och slår ner den i backen. Sen drar du mot dig och vänder upp jorden på endera sidan. Svingen kan vara kort eller över huvudet om det är riktigt hård och jobbig mark, vilket är vad fyllhackan är till för. I sandjord är det ju bättre med en kabelspade/slunga. Oavsett hur man gräver så är det smart att gräva bort grässvålen först och lägga upp på
blackarrow: Hur gick det? Pågående projekt…klart vilket år som helst…?
Kilskogen: Väcker liv i denna gamla tråd för att ge ytterligare ett svar i ämnet för personer i liknande sits. Jag har en fiberbox från Kils stadsnät i vardagsrummet där jag nu ska sätta osb+gips på ena ytterväggen. Tänkte först att jag nog får lösa det själv, funderade på om jag skulle halvt bygga in den eller täcka den med något vägghängt skåp. Många tankar lite verkstad... RIngde
Persson88: Prova att flytta en av dina befintliga så ser du ju om det fungerar innan du köper nytt :)
Persson88: [citat] Det är helt orelevant vad olika personer betalar för det kommer skilja i pris eftersom Bahnhof betalar olika i hyra till den som äger nätet.
petersv: Risken är att man har använt diskmedel när man drog in första gången. Då är det i praktiken lim i röret nu. Teflonspray kanske kan vara värt att prova att blåsa in.
JohanL73: [citat] @Ossian K Olsson 's förslag är utmärkt. [citat] Hade korrigerat om jag kunde.
homelabber: [citat] Trådade APs kommer alltid vara bättre än mesh. Finns mycket begagnade bra UniFi APs på Blocket och Tradera.
AndersS: [citat] Ursäkta OT, men vi kopplade in en "snifferutrustning"/analysator i en TR-hub i datahallen i ett större företag i Husum och sänkte all trafik från deras trafik ut i världen. Just den porten var trasig.
blackarrow: [citat] Inte ens om du byter till Cat6 "Extra Slim"? 😉 Det kan vara bra att ha en plan för den dagen du bara får en IPadress. Det är brist på IP nr har jag hört. Ett annat alternativ är att sätta en managerad switch i båda ändar som kan VLAN-tagga, så du får två kablar ut ur switcharna. Finns små 5 portars med vlan stöd. Tråkigt om Deco är buggig i AP mode. AP mode ska fungera,
stugan_i_skogen: [citat] Den där bilden förvirrar nog en del i den här tråden tyvärr. Räkna med att bara ansluta "LAN1" från medieomvandlaren till "WAN" på din router, och därefter ALLT till LAN1-LAN4 på din router. Om du har en router med bara 2 kontakter - WAN och LAN - sätter du en switch i LAN-uttaget på routern, så du får fler anslutningar.
Alfredo: [citat] Nej det tycker jag inte. Min box är väldigt mycket enklare och snabbare.
MalinnilaM: Hej! Jag fick tillslut ut en tekniker. Det var fel på själva lådan i väggen som hade gamla komponenter (2016). Dessa är nu utbytta och internet funkar. Tyvärr var routern från bredband2 så dålig att vi var tvungna att springa ut och köpa ett Mesh-kit, men nu funkar allt som det skall! :-)
Boan: Detta är ett stort problem, att det blivit "standard" med att få med en router, för den ska räknas hem på nåt sätt, speciellt när man förhandlar gruppavtal. det vore allra bäst för miljön om var och en fick lösa sin egen, tyvärr är kunskapsnivån för låg generellt skulle jag säga för det är så mycket enklare för supporten när kunden har leverantörens router.
AndersS: [citat] Eller så får du skaffa någon bra "kontakt" så det bara är att ringa om hjälp.😉
RoTe: Du kontaktar väl den som äger fibern förslagsvis. I vissa fall går det genom din internetleverantör.
JohanLun: Jag köpte billiga platta patchkablar, väldigt praktiska. Funkade bra, utom för Unifi PoE APn, där fick jag problem att den inte gick på 1Gb. Men jag tror det var i kombination med att övriga kablar var både långa och hade skarvar. Utan PoE var det full hastighet dock (dvs om man satte injektorn efter patchkabeln). Nu har jag problem att en av APn inte kan försörjas av switchen, det
TechChad: [citat] Dom där två är av. Fiber är så där tunn vanligtvis och väldigt känslig när dom ligger blottade sådär. Däremot en fiberkabel är ofta inte så känslig när höjet är kvar. För att lösa det skulle jag ringa nätägaren och förklara, dom brukar kunna vara snabba att få ut en inhyrd tekniker. Finns också.många elfirmor som kan lösa men det blir troligen dyrare och inte
blackarrow: [citat] Jag har satt RJ45 på installationskabel. Det blir bara några cm synlig kabel från taklisten ner till Unifi APn. Har gröpt ur för kabeln i taklisten. Installationskabeln är slitsad i en liten patchpanel i en walk-in-garderob. Jag har gjort många patchkablar, långa labbkablar etc både med mjuk patchkabel och med installationskabel. Ofta går det jättebra om man är noggrann, men
Harald Blåtumme: Vi kör massvis med TP-prylar, kamerasystem etc, och de har generellt mycket bra online-manualer. Grunkan du vill ansluta tolkar jag inte som en gammal "extender" utan snarare en helt vanlig wifi-accesspunkt som ansluts till routern via en Homeplug-brygga AV2 sannolikt. Vi kör flera av dessa i stugan ut mot verkstäder och uthus, funkar perfekt. Kolla i deras appar så har du videoinstruktioner.