pacman42 pacman42 skrev:
Det låter som om modemet/routern står som relay bara och inte som NAT. Och att DHCP i det läget har lång timeout. Det kanske går att justera timeouten?
Japp.

Modemet är en bryggad Zyxel NR7102 (eller 7101, minns inte). Jag har en egen Linuxbaserad router så modemet är bara brygga utan NAT. Routern får en CG-NAT IP från nätagarens DHCP-server med lease time "1200" = 30 minuter (Vimla, Telenors nät?).

Då och då (pga. 5G nätomstart?) lägger det hela av och enda sättet att få kommunikationen är att routern ber nätet om IP igen. Det händer inte så ofta längre, åtminstone inget som märks. För at säkra det har jag ett skript som pingar en adress en gång varje halvtimme. Om den inte svarar två gånger startar den om WAN-porten (på routern). Då får den ny IP och allt funkar igen.

Z Zakalwe skrev:
Japp.

Modemet är en bryggad Zyxel NR7102 (eller 7101, minns inte). Jag har en egen Linuxbaserad router så modemet är bara brygga utan NAT. Routern får en CG-NAT IP från nätagarens DHCP-server med lease time "1200" = 30 minuter (Vimla, Telenors nät?).

Då och då (pga. 5G nätomstart?) lägger det hela av och enda sättet att få kommunikationen är att routern ber nätet om IP igen. Det händer inte så ofta längre, åtminstone inget som märks. För at säkra det har jag ett skript som pingar en adress en gång varje halvtimme. Om den inte svarar två gånger startar den om WAN-porten (på routern). Då får den ny IP och allt funkar igen.
När på dygnet sker detta? Om det är så att mobiloperatören startar om så är det troligen schemalagt till natten.

När operatören tar ny mjukvara så migrerar de också användarna till nya sessioner för att göra detta steg för steg.

Det finns ingen koppling i mobilnätet mot en HW-adress så som det gör med DHCP (MAC på Ethernet). Om man vill ha det beteendet så måste man binda en specifik adress till ditt abonnemang och så gör man inte om inte kunden betalar extra för detta.

Eftersom det är Nokias utrustning så har jag inte full koll på detaljerna, men det kan också vara så att de kastar ut sessioner från HW för att balansera om lasten i systemet.

Förr i tiden löste det sig självt genom att routern bad om ny DHCP adress efter att timeout:en har gått. Det kunde ta ett dygn. Eftersom detta inte har hänt på länge misstänker jag att nätägaren "löste" problemet genom att sätta kort tid på DHCP:ns timeout ( 30 minuter), så klienter skulle återhämta sig automatiskt efter en halvtimme.

Hur som helst, 5G (budget-abonnemang på utkanten av täckningen) funkar kanon. Jag har site-to-site VPN som tolererar avbrott och funkar via denna 5G uppkoppling trotts CG NAT.

Z Zakalwe skrev:
Förr i tiden löste det sig självt genom att routern bad om ny DHCP adress efter att timeout:en har gått. Det kunde ta ett dygn. Eftersom detta inte har hänt på länge misstänker jag att nätägaren "löste" problemet genom att sätta kort tid på DHCP:ns timeout ( 30 minuter), så klienter skulle återhämta sig automatiskt efter en halvtimme.

Hur som helst, 5G (budget-abonnemang på utkanten av täckningen) funkar kanon. Jag har site-to-site VPN som tolererar avbrott och funkar via denna 5G uppkoppling trotts CG NAT.
Så länge som en av dina klienter har publik IP så brukar lösningar som ZeroTier och liknande fungera alldeles utmärkt. Jag kör bla ZeroTier för att ungarna skall kunna dela mina streamingabonnemang till sina studentlyor. Jag kör det också för att kunna komma åt hemautomationen när jag är ute och rör på mig. Ruskigt smidigt. Den har också fördelen att den inte är TCP-baserad, TCP-över-TCP mår ofta dåligt vid dålig täckning. Det finns flera andra alternativ också.

Nu blev det en liten utstickare om VPNer, men just det är faktiskt huvudorsaken för många att inte ha trådlöst Internet - man är beroende av pubik IP för vissa tjänster. Och den får inte bytas i onödan.

pacman42 pacman42 skrev:
Så länge som en av dina klienter har publik IP så brukar lösningar som ZeroTier och liknande fungera alldeles utmärkt. Jag kör bla ZeroTier för att ungarna skall kunna dela mina streamingabonnemang till sina studentlyor. Jag kör det också för att kunna komma åt hemautomationen när jag är ute och rör på mig. Ruskigt smidigt. Den har också fördelen att den inte är TCP-baserad, TCP-över-TCP mår ofta dåligt vid dålig täckning. Det finns flera andra alternativ också.

Nu blev det en liten utstickare om VPNer, men just det är faktiskt huvudorsaken för många att inte ha trådlöst Internet - man är beroende av pubik IP för vissa tjänster. Och den får inte bytas i onödan.
Jag kör WireGuard. Den gör exakt samma sak som ZeroTier (kan användas som både site-to-site eller köras som klient i t.ex. telefoner eller laptops), är UDP-baserad och snabb som ögat. Dessutom är den gratis, open-source och inbakad i Linux. För den räcker det att en punkt har publik IP.

Cheesen
K Klabbis 3000 skrev:
Ni som kör mobilt bredband 5G, vilka hastigheter brukar det oftast ligga på?
Är det stabilt?
Screenshot av ett hastighetstest från speedtest.net med nedladdningshastighet 121,32 Mbps och pingtid 48 ms, Telia som leverantör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte stabilt... Beror helt på väder, belastning och min position...
Som lägst har jag sett 3Mbit... Som högst nånstans runt 180Mbit...

Fantastiskt bra resultat idag där jag bor:
Speedtest-resultat visar nedladdning 4,49 Mbps och uppladdning 3,78 Mbps. Tidig morgon, förbättrad hastighet då sommargästerna är borta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det märks att sommargästerna är borta och att det är tidigt på morgonen.

Vad är det senaste i riktade utomhusrouters man ska ha idag?

Min Zyxel NR7103 funkar förvisso okej men dess modemchipset (Snapdragon X55?) är ju för tusan över 5år gammalt.
Routers med X55 säljs fortfarande som det bästa på marknaden.
Sen kom X60, X62, X65, X70, X75, X80 och nu snart även X85.
Det är ju stört omöjligt att hitta något nyare än X62 om det ens nämns vad det är för modemchipset i prylarna.
Någon okänd X75 modell har jag sett dykt upp på Aliexpress och diverse hempulare bygger egna X75 routers.
Vad kan tänkas vara orsaken att det tar flera år innan routers släpps med nyare modemchipset?
Tycks vara samma problem med andra tillverkare än Qualcomm chipset med.

S SirKnasen skrev:
Vad är det senaste i riktade utomhusrouters man ska ha idag?

Min Zyxel NR7103 funkar förvisso okej men dess modemchipset (Snapdragon X55?) är ju för tusan över 5år gammalt.
Routers med X55 säljs fortfarande som det bästa på marknaden.
Sen kom X60, X62, X65, X70, X75, X80 och nu snart även X85.
Det är ju stört omöjligt att hitta något nyare än X62 om det ens nämns vad det är för modemchipset i prylarna.
Någon okänd X75 modell har jag sett dykt upp på Aliexpress och diverse hempulare bygger egna X75 routers.
Vad kan tänkas vara orsaken att det tar flera år innan routers släpps med nyare modemchipset?
Tycks vara samma problem med andra tillverkare än Qualcomm chipset med.
Det är dålig avans på modem som inte sitter i telefoner. Dvs, man måste ha den i produktion länge för att få tillbaka pengarna man investerat.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.