Tvåplanshus som idag har en enklare router på
Övervåningen.
Ska man investera i Meshsystem eller en grym router ?
Vid Mesh, byter telefoner och laptops till den enhet som är närmast och har alla meshenheter samma nätverksnamn/wifi ? Dvs man behöver inte byta manuellt när jag går ner på nedervåning osv?
Vad funkar!

Hej! Jag bytte ett trådat Asus system med 2 accesspunkter och en router till TP-link Omada wifi7, (ER7212PC, 2x EAP773) ett semiprofessionellt system liknande Ubitique. Har väldig fart och snabbt wifi. Accesspunkterna drivs av PoE via ethernet kabel. Lite pyssel att dra ethernet, men blir stabilt och bra.

Jo jag har de så på landstället men de resulterar ändå i att jag manuellt måste byta wifi på mobilen beroende på vart jag är närmast.
Är mesh bättre än en grym router? Och får man bara ett wifi?

R Rolle85 skrev:
Jo jag har de så på landstället men de resulterar ändå i att jag manuellt måste byta wifi på mobilen beroende på vart jag är närmast.
Är mesh bättre än en grym router? Och får man bara ett wifi?
Det måste vara något problem med Roaming funktionen, min byter AP när jag förflyttar mig automatiskt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
De är en tp link router med en to link accesspunkt. Pratade med Kjell&Company där jag köpte det och de sa att den funktuonen inte funkar på iphones. Sökte runt på nätet och fick samma svar där.
Men iaf, mesh?

R Rolle85 skrev:
De är en tp link router med en to link accesspunkt. Pratade med Kjell&Company där jag köpte det och de sa att den funktuonen inte funkar på iphones. Sökte runt på nätet och fick samma svar där.
Men iaf, mesh?
Undvik trådlös mesh om möjligt, dra kabelansluten ap

• Gilla
  • Älska
moonsire och 5 till
  • Laddar…
Ok

R Rolle85 skrev:
Men iaf, mesh?
Vilket svammel, klart det funkar på iPhone under förutsättning att de trådlösa accesspunkterna är rätt konfigurerade (samma SSID, samma kryptering, samma lösenord, olika icke-överlappande kanaler, kanske något mer som jag inte kommer ihåg nu). Det måste inte ens vara samma tillverkare på accesspunkterna.

• Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Tidigare körde jag också "fattigmansmesh" med flera accesspunkter med samma SSID/lösenord. Det funkade bra för det mesta, men ganska ofta ville mobilen hålla fast vid en accesspunkt trots att det var så dålig mottagning att det var oanvändbart. Slog man av och på WiFi anslöt den till den närmaste AP'n och det funkade igen.
Min upplevelse är att iPhone hanterade det bättre än Android. Jag håller med om att personen på Kjell&Co svamlar.

Nu har jag bytt till "mesh"* och då funkar överlämningen mycket bättre.

*) Jag kör trådat backbone, så rent tekniskt är det inget mesh. Men rent konfigurationsmässigt är det ingen skillnad då allt sköts av "huvudroutern" som skjuter ut konfiggen till satelliterna.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med mesh är att om det inte blev bra så är det lätt att utöka med fler accesspunkter. Köper man en kraftigare gateway och man inte blir nöjd, så kanske man behöver bygga mesh ändå.

Nackdelen är att det är vanebildande att bygga ut sitt nätverk, speciell med Unifi...

• Gilla
Grönsaker
  • Laddar…
Jag har två mesh-system/nätverk i fritidshuset, ett för IOT-prylar som kameror, LVP, kylskåp osv, alltid igång. Ett som sitter bakom IOT-nätet som jag slår på när jag är där för surf , tv osv. Båda kör trådlöst och det funkar tillräckligt bra för att jag inte ska bry mig om att dra kabel. Alla accesspunkter i ett nät har samma SSID och det funkar mycket bättre än innan med centralt placerad router. Det var för långa avstånd tidigare för att få bra täckning.

/Höghus

Mesh är enkelt, bara att koppla in och några enkla konfiginställningar.
Kör med TP-link M9Plus sedan några år och enheter flyttar sig automatiskt. Man kan t.ex välja hur snabbt enheter ska flyttas kallas "snabb roaming".
Kör trådlöst med "backhaul"-funktion.

Jag har följande: TP-Link Archer 73 AX5400
och en Aceesspunkt som heter: TP-Link EAP610

Men enligt Kjell och company går dessa inte att synka ihop.

Pratade med TP link IT support och de bekräftade återigen att det inte går att skapa roaming med deras routers och accesspunkter. Man måste sätta upp ett mestsystem mellan två olika accesspunkter isåfall.

Höghus Höghus skrev:
Jag har två mesh-system/nätverk i fritidshuset, ett för IOT-prylar som kameror, LVP, kylskåp osv, alltid igång. Ett som sitter bakom IOT-nätet som jag slår på när jag är där för surf , tv osv. Båda kör trådlöst och det funkar tillräckligt bra för att jag inte ska bry mig om att dra kabel. Alla accesspunkter i ett nät har samma SSID och det funkar mycket bättre än innan med centralt placerad router. Det var för långa avstånd tidigare för att få bra täckning.

/Höghus
Varför har du två system? Räcker det inte med ett system med två SSID om man vill separera prylarna? Borde ge betydligt mindre risk att accesspunkterna stör varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.