Hej!
Har en bostadsrätt där huset är från 50-talet. Haft en del problem med internet då jag inte får ut hastigheten som ingår i avgiften, utan på grund av dålig kontakt i väggen får jag stundtals bara ut en tiondel.

Så jag öppnade ”uttaget” för att se hur det ser ut, se bilderna nedan. Satt ett söndersågat doslock dör sladden kom in till lägenheten.

Vill nu försöka montera ett riktigt RJ45-uttag, men gängorna i dosan i väggen är inte i linje med det uttag jag köpt, är sannolikt även fel mått mellan skruvpunkterna i uttaget och gängorna i dosan. Jag har väl tänkt att det finns någon standard för dosor och uttag avseende fästpunkterna, så jag har i ärlighetens namn inte undersökt andra uttag än det jag köpt. Se länk nedan:
https://www.kjell.com/se/produkter/...infallt-utp-natverksuttag-cat.6-2-port-p67776

Hur löser jag det här lättast? Har aldrig gett mig på något liknande tidigare, men kändes som en kul utmaning att göra själv.
 
  • Öppet vägguttag med lösa kablar och ett olöst RJ45-uttag som ligger på golvet framför hålet i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på ett vägguttag med trasigt doslock och nätverkskabel, visar oregelbunden passform för nytt RJ45-uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen el-dosa i väggen med exponerade nätverkskablar och ett mätinstrument. En söndervittrad gipsvägg omger dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggdosa med kablar och kretskort, mätsticka används för att mäta avståndet inuti dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vägguttag från 50-talet med blottade kablar och en ojämn yta, redo för installation av ett RJ45-uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggöppning med sladdar och exponerade kablar, äldre elinstallation utan korrekt nätverksuttag, trasigt doslock och ojämna fästpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får mejsla ur eller sätta ett upl.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
[länk]

[länk]

actassi/lexcom bör vara verktygsfritt.
Fäst ramen på enklast vis med självborrande skruv eller bara limma.
Brukar gå att skråa in skruven i skarven mellan dosa/vägg och få det att sitta bra
Tack! Ger dessa ett försök. Inser att det inte verkar vara tillräckligt med djup i dosan för att få plats med ett infällt uttag likt det jag skaffat. Hittar inga krav på djup på dessa trots att jag gräver i manualen, men i och med att det är utanpåliggande bör det alltså funka bättre?
 
Det ska fungera
 
  • Gilla
Voyager11
  • Laddar…
P
Den där "röran" av kabelledare bör fixas till
Samling av tvinnade nätverkskablar som behöver organiseras, med frågetecken kring kabeltyp och kontaktdon, för att optimera hastighet och funktion.

Ska man ha ut hastighet så bör det inte skalas så långt och inte så 'snurrigt'

Sen kan man fundera på vad är det för kabel som sitter där? Är det en Cat5? Cat5e?, Cat6? Eller vad?
Och vad sitter det i andra ändan? Hur ser kontakten ut där om den så hur som den gjorde i denna ända?
Plus vad är det för hastighet du hoppas uppnå?
 
P PappasHammare skrev:
Den där "röran" av kabelledare bör fixas till
[bild]

Ska man ha ut hastighet så bör det inte skalas så långt och inte så 'snurrigt'

Sen kan man fundera på vad är det för kabel som sitter där? Är det en Cat5? Cat5e?, Cat6? Eller vad?
Och vad sitter det i andra ändan? Hur ser kontakten ut där om den så hur som den gjorde i denna ända?
Plus vad är det för hastighet du hoppas uppnå?
Jo, har tänkt kapa en bit av kabeln för att försöka få det lite snyggare när jag monterar uttaget. Står konstigt nog inget på kabeln om vad det är för typ som kommer in i lägenheten. Men den klarar av 1000/1000 (så länge uttaget ej glappar) vilket är det jag hoppas uppnå lite mer stabilt än i dagsläget.
 
P
V Voyager11 skrev:
Men den klarar av 1000/1000
Hur vet du det?

Men säg att det är så, hur ser anslutningen ut i andra ändan?
 
P PappasHammare skrev:
Hur vet du det?

Men säg att det är så, hur ser anslutningen ut i andra ändan?
Mätningar av internethastighet visar nedladdnings- och uppladdningshastigheter i Mbit/s vid tre olika tillfällen under februari 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att kontakten som sitter i väggen är defekt. Så fort en pin i uttaget tappar kontakten defaultar den till 100/100, vilket händer med jämna mellanrum. Funkar att dra ut och sätta in sladden igen och vips så har jag 1000/1000 en stund. Har provat med 2-3 olika sladdar från uttag till router, så felet måste vara i uttaget.

Ingen aning om hur det ser ut på andra sidan då det är Brf:en som sköter det. Flyttade nyligen hit.
 
V Voyager11 skrev:
[bild]

Problemet är att kontakten som sitter i väggen är defekt. Så fort en pin i uttaget tappar kontakten defaultar den till 100/100, vilket händer med jämna mellanrum. Funkar att dra ut och sätta in sladden igen och vips så har jag 1000/1000 en stund. Har provat med 2-3 olika sladdar från uttag till router, så felet måste vara i uttaget.

Ingen aning om hur det ser ut på andra sidan då det är Brf:en som sköter det. Flyttade nyligen hit.
Ser ut som en vanlig partvinnad kabel. Du skall låta de tvinnade vara så ända tills du kommer till anslutningspunkten. Går du in på Kjells hemsida LR så kan du se hur det skall kopplas in. Partvinningen är för att yttre störningar skall minimeras genom att de tar ut varandra. Ser inte ut att vara någon skärm med om den nu inte ligger dold längre in. Klipp ledare för ledare och inte allt på en gång. Mvh Magnus
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.