Hej!
Har en bostadsrätt där huset är från 50-talet. Haft en del problem med internet då jag inte får ut hastigheten som ingår i avgiften, utan på grund av dålig kontakt i väggen får jag stundtals bara ut en tiondel.
Så jag öppnade ”uttaget” för att se hur det ser ut, se bilderna nedan. Satt ett söndersågat doslock dör sladden kom in till lägenheten.
Vill nu försöka montera ett riktigt RJ45-uttag, men gängorna i dosan i väggen är inte i linje med det uttag jag köpt, är sannolikt även fel mått mellan skruvpunkterna i uttaget och gängorna i dosan. Jag har väl tänkt att det finns någon standard för dosor och uttag avseende fästpunkterna, så jag har i ärlighetens namn inte undersökt andra uttag än det jag köpt. Se länk nedan:
https://www.kjell.com/se/produkter/...infallt-utp-natverksuttag-cat.6-2-port-p67776
Hur löser jag det här lättast? Har aldrig gett mig på något liknande tidigare, men kändes som en kul utmaning att göra själv.
Har en bostadsrätt där huset är från 50-talet. Haft en del problem med internet då jag inte får ut hastigheten som ingår i avgiften, utan på grund av dålig kontakt i väggen får jag stundtals bara ut en tiondel.
Så jag öppnade ”uttaget” för att se hur det ser ut, se bilderna nedan. Satt ett söndersågat doslock dör sladden kom in till lägenheten.
Vill nu försöka montera ett riktigt RJ45-uttag, men gängorna i dosan i väggen är inte i linje med det uttag jag köpt, är sannolikt även fel mått mellan skruvpunkterna i uttaget och gängorna i dosan. Jag har väl tänkt att det finns någon standard för dosor och uttag avseende fästpunkterna, så jag har i ärlighetens namn inte undersökt andra uttag än det jag köpt. Se länk nedan:
https://www.kjell.com/se/produkter/...infallt-utp-natverksuttag-cat.6-2-port-p67776
Hur löser jag det här lättast? Har aldrig gett mig på något liknande tidigare, men kändes som en kul utmaning att göra själv.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...monteringsram-lag-modell-matt-1-enhet-3029840
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...lutningssats-vinklad-for-2-kopplingar-3114356
actassi/lexcom bör vara verktygsfritt.
Fäst ramen på enklast vis med självborrande skruv eller bara limma.
Brukar gå att skråa in skruven i skarven mellan dosa/vägg och få det att sitta bra
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...lutningssats-vinklad-for-2-kopplingar-3114356
actassi/lexcom bör vara verktygsfritt.
Fäst ramen på enklast vis med självborrande skruv eller bara limma.
Brukar gå att skråa in skruven i skarven mellan dosa/vägg och få det att sitta bra
Tack! Ger dessa ett försök. Inser att det inte verkar vara tillräckligt med djup i dosan för att få plats med ett infällt uttag likt det jag skaffat. Hittar inga krav på djup på dessa trots att jag gräver i manualen, men i och med att det är utanpåliggande bör det alltså funka bättre?Skogspromenix skrev:
Det ska fungera
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Den där "röran" av kabelledare bör fixas till
Ska man ha ut hastighet så bör det inte skalas så långt och inte så 'snurrigt'
Sen kan man fundera på vad är det för kabel som sitter där? Är det en Cat5? Cat5e?, Cat6? Eller vad?
Och vad sitter det i andra ändan? Hur ser kontakten ut där om den så hur som den gjorde i denna ända?
Plus vad är det för hastighet du hoppas uppnå?
Ska man ha ut hastighet så bör det inte skalas så långt och inte så 'snurrigt'
Sen kan man fundera på vad är det för kabel som sitter där? Är det en Cat5? Cat5e?, Cat6? Eller vad?
Och vad sitter det i andra ändan? Hur ser kontakten ut där om den så hur som den gjorde i denna ända?
Plus vad är det för hastighet du hoppas uppnå?
Jo, har tänkt kapa en bit av kabeln för att försöka få det lite snyggare när jag monterar uttaget. Står konstigt nog inget på kabeln om vad det är för typ som kommer in i lägenheten. Men den klarar av 1000/1000 (så länge uttaget ej glappar) vilket är det jag hoppas uppnå lite mer stabilt än i dagsläget.P PappasHammare skrev:Den där "röran" av kabelledare bör fixas till
[bild]
Ska man ha ut hastighet så bör det inte skalas så långt och inte så 'snurrigt'
Sen kan man fundera på vad är det för kabel som sitter där? Är det en Cat5? Cat5e?, Cat6? Eller vad?
Och vad sitter det i andra ändan? Hur ser kontakten ut där om den så hur som den gjorde i denna ända?
Plus vad är det för hastighet du hoppas uppnå?
P PappasHammare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att kontakten som sitter i väggen är defekt. Så fort en pin i uttaget tappar kontakten defaultar den till 100/100, vilket händer med jämna mellanrum. Funkar att dra ut och sätta in sladden igen och vips så har jag 1000/1000 en stund. Har provat med 2-3 olika sladdar från uttag till router, så felet måste vara i uttaget.
Ingen aning om hur det ser ut på andra sidan då det är Brf:en som sköter det. Flyttade nyligen hit.
Ser ut som en vanlig partvinnad kabel. Du skall låta de tvinnade vara så ända tills du kommer till anslutningspunkten. Går du in på Kjells hemsida LR så kan du se hur det skall kopplas in. Partvinningen är för att yttre störningar skall minimeras genom att de tar ut varandra. Ser inte ut att vara någon skärm med om den nu inte ligger dold längre in. Klipp ledare för ledare och inte allt på en gång. Mvh MagnusV Voyager11 skrev:[bild]
Problemet är att kontakten som sitter i väggen är defekt. Så fort en pin i uttaget tappar kontakten defaultar den till 100/100, vilket händer med jämna mellanrum. Funkar att dra ut och sätta in sladden igen och vips så har jag 1000/1000 en stund. Har provat med 2-3 olika sladdar från uttag till router, så felet måste vara i uttaget.
Ingen aning om hur det ser ut på andra sidan då det är Brf:en som sköter det. Flyttade nyligen hit.
Klicka här för att svara





