1 556 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Netflix och VPN
Jag kör 2st google TV med VPN (US) för att kunna se endel serier som inte finns i Sverige.
Mina barn tittar nästan uteslutande via dessa för att kunna se ett större utbud.
Ganska ofta krånglar netflix och "loggar ut" användare för att den tycker att vi tittar från flera platser. Man måste då gå in och "förnya" netflix, vilket verkar göra att enheter som kör från en annan IP och/eller WiFi får samma "varning" efter ett tag.
Finns det nåt trick att köra VPN och slippa detta?
Det ska vara OK att köra VPN, jag betalar för ett av de dyrare abonnemangen så hela familjen ska kunna titta parallellt från mobiler mm, så jag tycker det är rätt fult att de krånglar så här.
Det kan inte vara alltför ovanligt att man tittar från tex sommarstuga, husvagn och lägenhet, att en av medlemmarna i hushållet tex veckovis arbetar på annan ort, att barn tittar via sina mobiler från kompisar eller skola. Som jag förstår "bör" det räcka att alla enheter nån gång i månaden är inne på samma wifi + IP. Fair enough för mobiltelefoner. Men för TV apparater, datorer och streamingburkar som man inte flyttar runt? Måste vara jättemånga som har en enhet i sommarstugan, eller som har två eller flera nätverk hemma...
Netflix är dyraste streamingtjänsten, men krånglar mest.
Mina barn tittar nästan uteslutande via dessa för att kunna se ett större utbud.
Ganska ofta krånglar netflix och "loggar ut" användare för att den tycker att vi tittar från flera platser. Man måste då gå in och "förnya" netflix, vilket verkar göra att enheter som kör från en annan IP och/eller WiFi får samma "varning" efter ett tag.
Finns det nåt trick att köra VPN och slippa detta?
Det ska vara OK att köra VPN, jag betalar för ett av de dyrare abonnemangen så hela familjen ska kunna titta parallellt från mobiler mm, så jag tycker det är rätt fult att de krånglar så här.
Det kan inte vara alltför ovanligt att man tittar från tex sommarstuga, husvagn och lägenhet, att en av medlemmarna i hushållet tex veckovis arbetar på annan ort, att barn tittar via sina mobiler från kompisar eller skola. Som jag förstår "bör" det räcka att alla enheter nån gång i månaden är inne på samma wifi + IP. Fair enough för mobiltelefoner. Men för TV apparater, datorer och streamingburkar som man inte flyttar runt? Måste vara jättemånga som har en enhet i sommarstugan, eller som har två eller flera nätverk hemma...
Netflix är dyraste streamingtjänsten, men krånglar mest.
Ja det är så. Hittills har jag inte haft problem. Har några gånger fått en kod att slå när jag inte varit ansluten till hemma wifin på länge. Men det har inte påverkat några andra. Jag har också högsta abonnemanget. Vi är inte så många som ser på olika enheter. Men jag kommer ihåg att dom skickade ut något e-post meddelande där dom berättade om sina ändrade villkor. Men kommer inte ihåg exakt vad det stod.
Det känns mer som ett desperat att försöka öka sin tillväxttakt som ju avtagit mer o mer i takt med att det dyker upp konkurrenter.
Min gissning är att resultatet snarare blir tvärtom.
Det känns mer som ett desperat att försöka öka sin tillväxttakt som ju avtagit mer o mer i takt med att det dyker upp konkurrenter.
Min gissning är att resultatet snarare blir tvärtom.
Jag har satt upp ett eget vpn så all trafik mellan min TV och internet går via min exfrus nät för att slippa det godtyckliga gnället från streamingtjänsterna. Så nu ser TV:n ut att stå hos henne.
Men om jag förstår det rätt så har du redan alla enheter i samma hushåll, men när du kör via VPN-tjänsten så ser de ut att finnas på olika ställen, så det hjälper väl inte i ditt fall.
Fast att det "ska vara OK att köra via VPN" för att kringå regionbegränsningen har jag väldigt svårt att tro.
Det som är tråkigt nu är att min Samsung-TV börjar räknas som gammal. Så nu kommer inte uppdateringar till alla appar längre. Jag vägrar byta ut en fungerande bra TV för att något stolpskott på Samsung tycker att den inte är smart nog att uppdateras längre. Det borde finnas någon lag mot sådana dumheter. Det kan inte vara rimligt att folk ska kassera sin felfria TV vart femte år p.g.a. att den inte är "kompatibel". Förmodligen handlar det om brist på vilja, men om det verkligen är en teknisk fråga så borde det inte vara svårt att göra själva "smartenheten" utbytbar. En smart-TV består ju ändå av en dyr dum-TV + en enkel integrerad dator, varför ska 65-tums-skärmen gå på tippen för att datorn inte är uppgraderingsbar?
Så när något slutar fungera får det bli att köra via Chromecast + telefon och då blir det ju pilligt att få till VPN:et så att allt streamingrelaterat men inget annat går den vägen.
Men om jag förstår det rätt så har du redan alla enheter i samma hushåll, men när du kör via VPN-tjänsten så ser de ut att finnas på olika ställen, så det hjälper väl inte i ditt fall.
Fast att det "ska vara OK att köra via VPN" för att kringå regionbegränsningen har jag väldigt svårt att tro.
Det som är tråkigt nu är att min Samsung-TV börjar räknas som gammal. Så nu kommer inte uppdateringar till alla appar längre. Jag vägrar byta ut en fungerande bra TV för att något stolpskott på Samsung tycker att den inte är smart nog att uppdateras längre. Det borde finnas någon lag mot sådana dumheter. Det kan inte vara rimligt att folk ska kassera sin felfria TV vart femte år p.g.a. att den inte är "kompatibel". Förmodligen handlar det om brist på vilja, men om det verkligen är en teknisk fråga så borde det inte vara svårt att göra själva "smartenheten" utbytbar. En smart-TV består ju ändå av en dyr dum-TV + en enkel integrerad dator, varför ska 65-tums-skärmen gå på tippen för att datorn inte är uppgraderingsbar?
Så när något slutar fungera får det bli att köra via Chromecast + telefon och då blir det ju pilligt att få till VPN:et så att allt streamingrelaterat men inget annat går den vägen.
VPNar du de olika Chromecast lokalt på enheten eller centralt via router? Om din router kan fixa VPN och routa all Netflix trafik via den borde det fungera bättre. Jag behöver dock slå in kod då och då trots att alla enheter är på samma svenska WiFi med samma IP... Typ att telefonen någon gång pratat med Netflix via 5G får den att vilja fråga. Irriterande, men man får stå ut ...J JohanLun skrev:
Jag kör via Unifi routern, jag har ställt att 2st chromecast kör detta. Om jag ställer så TV och Apple TV åxå går mot USA slutar har jag för mig SkySHO och SVT att funka, då de inte är OK att använda från USA. Kanske går att ställa in det så man istället bara kör tjänsten Netflix via VPN, så det inte är baserat på IP adressen lokalt på det som ska VPNas, utan bara på tjänsten. Då kanske även barnens telefoner kör via den. Frågan är om någon vill ha det svenska utbudet på Netflix. Det intressanta är att tex svensk text verkar finnas på många serier som inte finns på svenska netflix. Men barnen har blivit så gamla så de kör ingen eller engelsk text.S sjoelund skrev:VPNar du de olika Chromecast lokalt på enheten eller centralt via router? Om din router kan fixa VPN och routa all Netflix trafik via den borde det fungera bättre. Jag behöver dock slå in kod då och då trots att alla enheter är på samma svenska WiFi med samma IP... Typ att telefonen någon gång pratat med Netflix via 5G får den att vilja fråga. Irriterande, men man får stå ut ...
Men frågan är om det ändå funkar, för så fort de isåfall går från wifi till mobilt kommer den ju se att man isåfall alternerar mellan USA och Sverige. Men egentligen tror jag inte det är det de vill komma åt, de vill man ska då och då köra via samma WiFi, dock verkar det inte vara WiFit i sig (för det är ju samma) utan även den externa IP adressen.
Jag blir bara irriterad att nåt man betalar för ska funka så kass.
Och att jag vill ha US utbudet är ju att ganska normala serier tas bort i Sverige, det är rätt mycket som inte finns här.
Så har jag förstått. Men troligen är det inte OK för rättighetsinnehavarna, men netflix själva har ju accepterat att samma abonnemang funkar både i USA och andra länder. Hade de velat, hade de kunnat ha ett helt lokalt abonnemang som bara funkade i Sverige. Risken är väl att folk då istället valt ViaPlay eller nåt annat isåfall.B Bigfoot skrev:
och... ja... det är OK enligt Netflix själva....
...och jag TROR att man får se mer än det som de har globala rättigheter för... iallafall finns många serier som inte finns i Sverige. Vi kör NordVPN by the way...
https://help.netflix.com/en/node/114701Watching TV shows and movies through a VPN
VPNs (virtual private networks) can make your device or network look like it's connecting to Netflix from somewhere other than your actual location. While using Netflix through a VPN, we will only show you TV shows and movies we have worldwide rights for, like Squid Game or Stranger Things.
If you don't see TV shows and movies that are available for your country, you may need to turn your VPN off.
Note:Watching Netflix while using a VPN isn't allowed on an ad-supported plan. Live events on Netflix can't be watched while using a VPN.
...och jag TROR att man får se mer än det som de har globala rättigheter för... iallafall finns många serier som inte finns i Sverige. Vi kör NordVPN by the way...
Nu ställde jag om så att en lista med "netflixdomäner" alla går via VPN, fördelen att dottern upptäckte att US utbudet nu också fanns på telefonen.
Hoppas att detta gör att det ser ut som vi alla är bakom samma IP adress (även om jag kan tänka mig att VPN gör att IP adress kan ändras ibland, kanske är det det som gör att jag blir utlåst, ur askan i elden?).
Jag vet ännu inte om det är något vi missar iom att vi nu inte har någon enhet med bara svensk netflix - kanske kan jag ställa in så att någon enhet exkluderas och därmed får svensk IP adress... ?
Hoppas att detta gör att det ser ut som vi alla är bakom samma IP adress (även om jag kan tänka mig att VPN gör att IP adress kan ändras ibland, kanske är det det som gör att jag blir utlåst, ur askan i elden?).
Jag vet ännu inte om det är något vi missar iom att vi nu inte har någon enhet med bara svensk netflix - kanske kan jag ställa in så att någon enhet exkluderas och därmed får svensk IP adress... ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Jag kan meddela att det funkar fint även med en egen VPN och ”hushållsabonnemang”. Normalt sett får man ha fyra samtidiga aktiva enheter och tio registrerade, vilket har funkat fint i vår familj. En av ungdomarna bor sedan i våras mesta tiden på studentboende. I början av december drabbades även vi av ”inloggningsloopen”. Testade först att slänga ut alla enheter och logga in igen. Fasta TV-apparater och AppleTV först, sedan mobiler och sist datorer. Funkade i ett dygn sedan slog det till igen. Det är troligen en persons två hemmaadresser som ställer till det.
Då satte jag istället upp en pytteliten container i Proxmox med Debian och Tailscale. Till denna en ”App connector” som plockar alla nödvändiga domäner. Efter att ha loggat in med Tailscale (via en inbjudan till den andra Tailscale-användaren) på den ”externa AppleTV:n”, går nu Netflix-trafiken till den genom det ordinarie hemmanätverket. Den är alltså kvar ”hemma”. ”App connectorn” bryr sig heller inte om annan trafik. Det är bara Netflix som slussas. MAn behöver alltså inte använda funktionen ”Exit Node” i Tailscale.
Det har rullat på sedan förra veckan. Testade även från ytterligare en fysisk plats utan problem.
Då satte jag istället upp en pytteliten container i Proxmox med Debian och Tailscale. Till denna en ”App connector” som plockar alla nödvändiga domäner. Efter att ha loggat in med Tailscale (via en inbjudan till den andra Tailscale-användaren) på den ”externa AppleTV:n”, går nu Netflix-trafiken till den genom det ordinarie hemmanätverket. Den är alltså kvar ”hemma”. ”App connectorn” bryr sig heller inte om annan trafik. Det är bara Netflix som slussas. MAn behöver alltså inte använda funktionen ”Exit Node” i Tailscale.
Det har rullat på sedan förra veckan. Testade även från ytterligare en fysisk plats utan problem.
Redigerat:
Klicka här för att svara