Verkar vara bra avtal.
1Gbit/s och nedåt är konfigurerbart på den fiberanslutning som installerats. Men kan i en framtid ökas med lite hårdvarubyte då jag utgår från att 1Gbit/s är det som används idag som gränssnitt för fiberanslutning.
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
Julia35 Julia35 skrev:
Hej, nu så här flera år senare.. har ni fått bredband av Open? Fungerar det?
Läskigt med allt man läser om dom 🤯😵‍💫.
Jag har själv väntat över 28 månader på att dom ska börja gräva men jag tror dom har förlorat mer än sina anställda och certifieringar 🤪 .
Jo, dom byggde utan någon nämnvärd fördröjning i vårat område. Dock är kvaliteten på utförandet inte den bästa med fiber bara någon dm ner i marken på många ställen och dåligt återställt där de plöjt/grävt över vägar och liknande.
Det var ett antal avbrott i våras/början av sommaren när bönderna började plöja och andra grävprojekt kom igång efter tjällossningen. I övrigt har det funkat enligt förväntan.
 
Hos oss byggde dom i alla fall inte enligt "robust fiber".
Och nu är det ju liksom för sent att göra någonting åt det.
Då tänker jag på fiberkablar som bara är nedslängda på marken, vattenfyllda fiberbrunnar och skåp som bara är nedgrävda utan dränerande material i botten.
Men allting funkar ju när det är nytt, så man får väl njuta så länge det går.
Jag har dock väldigt ofta kortare avbrott, på några minuter, vilket är oerhört irriterande.
Men har satt upp en mobil "failover", så att jag kan jobba ostört hemifrån.
Det har gått snart ett år av dom tre som jag har bundit mig på, så efter det får vi se.
Om det fortfarande fungerar så kommer jag naturligvis att fortsätta att ha fibern, men jag räknar inte med att den är tillförlitlig över tid.

Öppen fiberoptikbox utomhus med synliga kablar och fukt på ytan, placerad på gräsig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiberkablar ligger oskyddade i en öppen schakt i marken med stenig och jordig omgivning, i en skogsnära miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna dräneringsrör ligger över mark och sten bredvid ett grunt vattendrag, omgivna av grönska och ett enkelt stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hos mig i Järfälla skrev jag kontrakt med Open Infra när dem knackade på 2022.

Februari 2025 fick jag ett mail att dem är i området och gräver och i maj fick jag ett hål i husväggen och en box monterad på fasaden.

Nu är det december och det senaste jag hörde när jag ringde och frågade om status för grävningen i september var att dem hör av sig nästa gång dem är i området..

Fiber är draget till tomtgräns. Så det är ingen större grej kvar.

Men man vågar ju inte beställa exempelvis 5g med bindningstid…
 
uniraver uniraver skrev:
Hos mig i Järfälla skrev jag kontrakt med Open Infra när dem knackade på 2022.

Februari 2025 fick jag ett mail att dem är i området och gräver och i maj fick jag ett hål i husväggen och en box monterad på fasaden.

Nu är det december och det senaste jag hörde när jag ringde och frågade om status för grävningen i september var att dem hör av sig nästa gång dem är i området..

Fiber är draget till tomtgräns. Så det är ingen större grej kvar.

Men man vågar ju inte beställa exempelvis 5g med bindningstid…
Ja, det finns någon "luring" i avtalet där dom köper sig tid i och med att dom har påböjar installationen.

När det gäller mobil lösning via 5G så tog jag ett Telia med obegränsad surf för 199kr/mån, och skaffade en router som har SIM-kortsplats och en funktion för automatisk "failover".
Så när fibern "racklar", då tar 5G över.
Har funkat riktigt bra tycker jag.
Om du väljer Telia som tjänsteleverantör för fibern så kanske du kan få ett ännu förmånligare erbjudande.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det finns någon "luring" i avtalet där dom köper sig tid i och med att dom har påböjar installationen.

När det gäller mobil lösning via 5G så tog jag ett Telia med obegränsad surf för 199kr/mån, och skaffade en router som har SIM-kortsplats och en funktion för automatisk "failover".
Så när fibern "racklar", då tar 5G över.
Har funkat riktigt bra tycker jag.
Om du väljer Telia som tjänsteleverantör för fibern så kanske du kan få ett ännu förmånligare erbjudande.
Vilken router är det du har? Har själv fiber som funkat utan problem hittills men man vet aldrig när skit händer… 💩
 
D Dortmunder DAB skrev:
Vilken router är det du har? Har själv fiber som funkat utan problem hittills men man vet aldrig när skit händer… 💩
Jag har en Teltonika RUTX50.
Hade tidigare (och har kvar) en RUT241, och den löste egentligen uppgiften till ett mycket lägre pris, men den klarade inte Gigabit på Ethernetsidan, och "bara" 100.
Men klarar man sig med det, då är även den ett bra alternativ,
Jag använder docjkinte WiFi delen i den routern, utan har ett separat mesh system för det.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.