Haidar89 Haidar89 skrev:
Pratade med företaget som levererar fiber och Hybrid är inte deras så jag får byta eller ta bort
Hur tänkte dom där? Hybriden har mediaomvandaren inbyggd.
Skickar dom en ny?

Lite bilder på enheten där fibern ansluts?
Kan tycka ett det borde finnas märkning någonstans som visar vilka frekvenser som används. Kanske sitter där redan en SFP modul som kan flyttas över till en annan mindre burk?

C
blackarrow blackarrow skrev:
Hur tänkte dom där? Hybriden har mediaomvandaren inbyggd.
Skickar dom en ny?
Ser ut så även på andra Genexis CPE:er och anledningen är att det är hybrid fiber-coax, dvs. det ligger en analog kabel-TV-signal på en våglängd som gör den lite känslig för reflektioner, så tanken är att fibern skall svetsas i CPE:n.

C cpalm skrev:
Ser ut så även på andra Genexis CPE:er och anledningen är att det är hybrid fiber-coax, dvs. det ligger en analog kabel-TV-signal på en våglängd som gör den lite känslig för reflektioner, så tanken är att fibern skall svetsas i CPE:n.
Så det är någon specialmodul som tankar av både kabeltv och internet? Ingen SFP?

Men det syns väl en platt fiberdosa på en bild. Är fiber patchkabeln bara svetsad i den? Inget uttag för fiberpatch där?

Googlade några bilder på 20-serien och det verkar sitta ett kort under den yttre router/WiFi modulen.

Min förra Intenoburk hade en SFP modul och plats för kabeltv modul.

C
blackarrow blackarrow skrev:
Så det är någon specialmodul som tankar av både kabeltv och internet? Ingen SFP?
Ja precis, även om det nog sitter någon sorts special-SFP i bottenplattan. Är inte insatt i detaljerna.

Precis, i TS fall är CPE:n kopplad med en anslutningskabel till en fiberbox på mer "konventionellt" vis. Gissar att det är en option att de svetsat dit denna istället för att svetsa inkommande fiber direkt i CPE:n.

TS variant är uppenbarligen också en split-variant där kabel-TV:n går på en egen fiber (gröna SC/APC-kontakten). I mitt fall är det WDM över en singel-fiber.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.