Hallå
Vill dra en fiber till ett annat hus vid sommarstugan. Så fiberlänk mellan två routrar.
Har skaffat detta men får inte länken att öppna. FX-lampan lyser inte i ngn ända.
Har jag rätt grejor? Och om jag har det hur felsöker jag?
MVH//Larsa
Vill dra en fiber till ett annat hus vid sommarstugan. Så fiberlänk mellan två routrar.
Har skaffat detta men får inte länken att öppna. FX-lampan lyser inte i ngn ända.
Har jag rätt grejor? Och om jag har det hur felsöker jag?
MVH//Larsa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Du har en duplexpatch, det räcker med att du kopplar in 1st av fiberkontakterna med samma nummer i vardera optik så ska det länka upp. Välj antingen nr 1 eller nr 2.
Detta pga att du har köpt bidioptik (inget fel med det) som stödjer 1st fiber.
Detta pga att du har köpt bidioptik (inget fel med det) som stödjer 1st fiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källaren till huvudfastigheten. Cat-kabeln går till routerns lan-sida uppe i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stugan dit vi vill ha nät. Kopplad till routerns wan-sida
Allt bara temporärt riggat men på tänkta platser
Hur långt har du mellan husen, singelmode fiber brukar man använda över längre avstånd.
Du lär behöva två . Iaf. Rx och en tx
Du lär behöva två . Iaf. Rx och en tx
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Singlemode är fel term härLarsa skrev:
Simplex och Duplex är termerna.
Simplex är vad du har här då du kör BiDi SFP moduler.
varje modul skickar med en frekvens och tar emot med en annan. så det är viktigt att man har olika frekvenser på båda sidor.
I ditt fall har du köpt ett färdigt kitt med två olika blå och gul, ena som har TX:1310nm och RX: 1550nm och den andra som har TX:1550nm och RX: 1310nm.
Du kan se det skrivet på varje modul.
Det jag tänker på är helt enkelt att TP-link konvertern kanske inte har stöd för dessa SFP moduler om du är säker att fibern är bra och att SFP modulerna är helt intryckta. ibland klickar de inte in och man ska inte kunna dra ut dom om fibern sitter kvar i modulen.
Man drar i armen (den blåa/gula) för att låsa upp spärren.
Så prova att koppla ur SFP modulerna och tryck tillbaka dom, sedan samma sak med fibern.
Och känn efter om allt verkar sitta fast på sin plats.
EDIT:
Jag ser att du löste det medan jag skrev ihop ett svar
Tänkte precis fråga om du dubbelkollat så allt var ordentligt intryckt och inklickat. 😊
Glöm nu inte bara att slå av routingen i routern i stugan annars blir det knas.
Den ska bara fungera som en accesspunkt.
Glöm nu inte bara att slå av routingen i routern i stugan annars blir det knas.
Den ska bara fungera som en accesspunkt.
Har du provat att koppla routern till land port på båda och inaktiverat dhcp server på sekundära routerLarsa skrev:
Att köra kabel mellan två olika hus kan ge problem med läckström om jorden skiljer, och dessutom vara rätt så utsatt vid åska. Har vänner som dragit kabel mellan hus och fått utrustning som i stort sett exploderat vid blixtnedslag.M Masthugg skrev:
