Hallå
Vill dra en fiber till ett annat hus vid sommarstugan. Så fiberlänk mellan två routrar.

Har skaffat detta men får inte länken att öppna. FX-lampan lyser inte i ngn ända.

Har jag rätt grejor? Och om jag har det hur felsöker jag?

MVH//Larsa

IMG_0602.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4225.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Du har en duplexpatch, det räcker med att du kopplar in 1st av fiberkontakterna med samma nummer i vardera optik så ska det länka upp. Välj antingen nr 1 eller nr 2.

Detta pga att du har köpt bidioptik (inget fel med det) som stödjer 1st fiber.
 
Fibern på bilden är single med en kontakt i varje ända. Antar tog det för dubbla fibrer? Eller missförstår jag?

Jag har bara satt sfp-modulerna en i varje tp-link box, och sen fibern mellan.
 
Ta en bild i varje kopplingspunkt och lägg upp.
 
IMG_0325.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källaren till huvudfastigheten. Cat-kabeln går till routerns lan-sida uppe i huset.

IMG_0324.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stugan dit vi vill ha nät. Kopplad till routerns wan-sida

Allt bara temporärt riggat men på tänkta platser
 
Hur långt har du mellan husen, singelmode fiber brukar man använda över längre avstånd.

Du lär behöva två . Iaf. Rx och en tx
 
Fibern är bara 35 meter. Jag jobbar med it men är kass på nät och vilken hårdvara som behövs. Så jag googlade friskt och försökte hitta något som fungerar för oss.
 
C Christoffer L skrev:
Hur långt har du mellan husen, singelmode fiber brukar man använda över längre avstånd.

Du lär behöva två . Iaf. Rx och en tx
Behövs inte så det är BiDi. Då använda tx/rx i samma fiber, men på olika frekvenser
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Nu blir det skämsmössa på! Ena sfp kärvade lite och hade inte klickat i helt. Lite mer kraft och nu fullt blås i stugan!

Tack för alla försök till hjälp!

//Larsa
 
  • IMG_0327.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Allman och 14 till
  • Laddar…
I
Larsa Larsa skrev:
Jo jag har testat det men blir inte klokare. TX-RX, spelar det ngn roll vid singlemode?
Singlemode är fel term här

Simplex och Duplex är termerna.
Simplex är vad du har här då du kör BiDi SFP moduler.
varje modul skickar med en frekvens och tar emot med en annan. så det är viktigt att man har olika frekvenser på båda sidor.
I ditt fall har du köpt ett färdigt kitt med två olika blå och gul, ena som har TX:1310nm och RX: 1550nm och den andra som har TX:1550nm och RX: 1310nm.
Du kan se det skrivet på varje modul.

Det jag tänker på är helt enkelt att TP-link konvertern kanske inte har stöd för dessa SFP moduler om du är säker att fibern är bra och att SFP modulerna är helt intryckta. ibland klickar de inte in och man ska inte kunna dra ut dom om fibern sitter kvar i modulen.
Man drar i armen (den blåa/gula) för att låsa upp spärren.
Så prova att koppla ur SFP modulerna och tryck tillbaka dom, sedan samma sak med fibern.
Och känn efter om allt verkar sitta fast på sin plats.

EDIT:
Jag ser att du löste det medan jag skrev ihop ett svar :)
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Tänkte precis fråga om du dubbelkollat så allt var ordentligt intryckt och inklickat. 😊

Glöm nu inte bara att slå av routingen i routern i stugan annars blir det knas.
Den ska bara fungera som en accesspunkt.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Hallå
Vill dra en fiber till ett annat hus vid sommarstugan. Så fiberlänk mellan två routrar.

Har skaffat detta men får inte länken att öppna. FX-lampan lyser inte i ngn ända.

Har jag rätt grejor? Och om jag har det hur felsöker jag?

MVH//Larsa

[bild]
Har du provat att koppla routern till land port på båda och inaktiverat dhcp server på sekundära router
 
H Håbbe01 skrev:
Har du provat att koppla routern till land port på båda och inaktiverat dhcp server på sekundära router
Nej problemet var ju själva fiberlänken. Men löst nu som jag skrev tidigare.
 
Får man fråga, varför kör du fiber? Får du inte 1Gbps eller så med kabel nu förtiden?
 
M Masthugg skrev:
Får man fråga, varför kör du fiber? Får du inte 1Gbps eller så med kabel nu förtiden?
Att köra kabel mellan två olika hus kan ge problem med läckström om jorden skiljer, och dessutom vara rätt så utsatt vid åska. Har vänner som dragit kabel mellan hus och fått utrustning som i stort sett exploderat vid blixtnedslag.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.