Hej,

Jag har ett abonnemang hos Telia på 250/250 Mbit/s, men får bara ut cirka 100 Mbit/s.

För att felsöka testade jag med en nätverkstestare. Den visade att uttaget med den svarta kabeln har fel på ledare 5, medan det andra uttaget visar fel på ledare 4.

Jag har försökt åtgärda problemet genom att byta kontakt (hane) på den svarta utgången, men fick fortfarande samma felkod (5). Därefter öppnade jag vägguttaget (hona) och kontrollerade hur det såg ut invändigt enligt bild, men gjorde inga ändringar.

Kabeln som används är en CAT6. Det andra uttaget, som sitter bredvid, visar alltså felkod 4. Båda kablarna är dragna i samma rör fram till uttagen.

Vad kan vara fel? Kan jag undersöka något mer?

• Vägguttag med två nätverkskablar anslutna, en svart och en vit. Röda markeringar visar "5" och "4" vid respektive kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller upp en CAT6-nätverkskabel med oskyddade flerfärgade ledare, ses framför en vägg med kablar och vägguttag i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Person håller ett öppet vägguttag och visar insidan med kopplingar och kablar.
    Skapa konto
Hur ser det ut i andra ändan? Alltså hela kedjan fram till router

L laseryxa skrev:
Hur ser det ut i andra ändan? Alltså hela kedjan fram till router
Andra änden är den jag har bild på alla trådarna och där kopplade jag in en ny hane, men fick samma felmeddelande efter det.
Har även ett annat uttag som fungerar som den ska.

Om du provar med en annan patchkabel (mellan uttag och dator eller mellan uttag och router), vad händer då?

kashieda kashieda skrev:
Om du provar med en annan patchkabel (mellan uttag och dator eller mellan uttag och router), vad händer då?
Med annan kabel så fungerar allt som det ska. Så det är något konstigt med sladden/kontakterna i väggen.

J Jakkaval skrev:
Med annan kabel så fungerar allt som det ska. Så det är något konstigt med sladden/kontakterna i väggen.
Mellan vilka punkter/anslutningskopplingar/kontakter har du provat med ny kabel?
Router/switch & patchpanel?
Patchpanel & nätverksuttag vägg?
Nätverksuttag vägg & dator?

J Jakkaval skrev:
Har du Kroneverktyg så du kan få ner ledarna ordentligt? Om du dessutom vet vilka ledare det handlar om kan du försöka ge dig på endast den ledaren.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jakkaval skrev:
Jag håller inte riktigt med om den tolkningen.

Har du testat samma patchkablar med andra uttag? Har du testat dem direkt mellan dator och router?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
När det gäller att testa själva patchkabeln så gör man det med endast patchkabeln i testaren. För att testa hela systemet behöver du testa 2 patchkablar som du då vet fungerar. Och sedan koppla in dem i det uttag du vill testa för att se att allting fungerar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Har du Kroneverktyg så du kan få ner ledarna ordentligt? Om du dessutom vet vilka ledare det handlar om kan du försöka ge dig på endast den ledaren.
Verktygslöst, så det är nog ingen bra idé.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Verktygslöst, så det är nog ingen bra idé.
Det brukar vara en bra idé för verktygslöst. De brukar alltid missa en del och verktyget knuffar ner ledaren så man får bättre kontakt. Men visst, det är bäst att bara köra på de ledarna man mätt upp inte har kontakt. Man kan alltid råka bryta en ledare genom att böja dem för mycket...

S sjoelund skrev:
Det brukar vara en bra idé för verktygslöst. De brukar alltid missa en del och verktyget knuffar ner ledaren så man får bättre kontakt. Men visst, det är bäst att bara köra på de ledarna man mätt upp inte har kontakt. Man kan alltid råka bryta en ledare genom att böja dem för mycket...
På den typen av vertygslösa uttag fungerar det inte med verktyg.

S sjoelund skrev:
Då måste du göra något allvarligt fel om du ofta misslyckas med att kontaktera verktygslösa jack.
Är nog typ tjugo år sedan jag sist använde slitsverktyget.

@Jakkaval är det rätt färg på rätt plats i uttagen?
Används standarden T568B i bägge ändarna?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Jakkaval är det rätt färg på rätt plats i uttagen?
Används standarden T568B i bägge ändarna?
Ledare 4 och 5 är de blå i båda standard så det torde vara rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.