Hej,
Jag har ett abonnemang hos Telia på 250/250 Mbit/s, men får bara ut cirka 100 Mbit/s.
För att felsöka testade jag med en nätverkstestare. Den visade att uttaget med den svarta kabeln har fel på ledare 5, medan det andra uttaget visar fel på ledare 4.
Jag har försökt åtgärda problemet genom att byta kontakt (hane) på den svarta utgången, men fick fortfarande samma felkod (5). Därefter öppnade jag vägguttaget (hona) och kontrollerade hur det såg ut invändigt enligt bild, men gjorde inga ändringar.
Kabeln som används är en CAT6. Det andra uttaget, som sitter bredvid, visar alltså felkod 4. Båda kablarna är dragna i samma rör fram till uttagen.
Vad kan vara fel? Kan jag undersöka något mer?
Jag har ett abonnemang hos Telia på 250/250 Mbit/s, men får bara ut cirka 100 Mbit/s.
För att felsöka testade jag med en nätverkstestare. Den visade att uttaget med den svarta kabeln har fel på ledare 5, medan det andra uttaget visar fel på ledare 4.
Jag har försökt åtgärda problemet genom att byta kontakt (hane) på den svarta utgången, men fick fortfarande samma felkod (5). Därefter öppnade jag vägguttaget (hona) och kontrollerade hur det såg ut invändigt enligt bild, men gjorde inga ändringar.
Kabeln som används är en CAT6. Det andra uttaget, som sitter bredvid, visar alltså felkod 4. Båda kablarna är dragna i samma rör fram till uttagen.
Vad kan vara fel? Kan jag undersöka något mer?
När det gäller att testa själva patchkabeln så gör man det med endast patchkabeln i testaren. För att testa hela systemet behöver du testa 2 patchkablar som du då vet fungerar. Och sedan koppla in dem i det uttag du vill testa för att se att allting fungerar.
Det brukar vara en bra idé för verktygslöst. De brukar alltid missa en del och verktyget knuffar ner ledaren så man får bättre kontakt. Men visst, det är bäst att bara köra på de ledarna man mätt upp inte har kontakt. Man kan alltid råka bryta en ledare genom att böja dem för mycket...snaggletooth skrev:
På den typen av vertygslösa uttag fungerar det inte med verktyg.S sjoelund skrev:
Då måste du göra något allvarligt fel om du ofta misslyckas med att kontaktera verktygslösa jack.S sjoelund skrev:
Är nog typ tjugo år sedan jag sist använde slitsverktyget.