Det finns en tldr längst ner i inlägget, era lata jävlar.

Mina datorer bor i ett hus. Mitt hus har tre faser. Tre faser har mitt hus.

Jag har länge kört Homeplug från Devolo mellan datorerna här hemma och anslutningen har fungerat någorlunda. Till garaget har jag kört trådlöst.

Devolo Magic 2 LAN powerline-adapter med text "World's fastest Powerline adapter".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.devolo.global/magic-2-lan

Världens snabbaste powerline adapter! Sägs det.

Jag körde Homeplug tills det en dag fungerade mycket sämre med mycket tappad kontakt. Kontakten gick inte att få tillbaka stabilt oavsett inställningar: VDSL 17a, 35b, MIMO, SISO, spelande ingen roll.

Från sambons dator till routern borrade jag ett hål i väggen och drog cat5 till routern och då var det problemet löst. Kvar var mina två problem:

1. min dator hade dålig Homeplugkontakt med routern
2. wlan till garagedatorn var långsamt och opålitligt

Datorn i garaget har min jobbe-post men agerar även backupserver, så det blir några hundra megabyte varje natt.

Så jag började experimentera med homeplug.

Diagram över elektrisk anslutning visar mätare, huvudbrytare, JFB, elskåp och datorer i hus och garage, samt anslutning till router.
Skapa konto

Bilden visar fysiska upplägget.

Målet var att husdatorn, routern och garagedatorn alla skulle ha bra kontakt med varandra som i en bra familj. Inte som i en dysfunktionell familj där vissa har dålig kontakt och vissa inte pratar med varandra alls. Föräldrarna skulle ha skilt sig för länge sedan för att deras konstanta bråk inte skulle gå ut över barnen.

Jag experimenterade med lite olika sätt att homeplugga huset och garaget.

Diagram över ett nätverk med huvudbrytare och elskåp för hus och garage, kopplade via Homeplug, som har dålig signal genom markkabel.
Skapa konto

Observera att mätaren matar huset och garaget samtidigt. Det hade varit betydligt smartare om garaget matades från huset, men sån tur hade jag inte.

Kontentan var att homeplug helt enkelt inte klarar av (1) jordfelsbrytarna (2) övergången från TNS i huset till TNC i marken och tillbaka till TNS i garaget och (3) avståndet.

Jag köpte även en sån här DIN rail adapter, som skickar ut homeplugsignal på alla tre faserna, men den klarade inte av att göra något med garaget heller.

DIN-monterad Devolo Magic LAN-adapter med anslutningar för tre faser (L1, L2, L3) samt nätverksport för powerline-anslutningar.
Skapa konto

Jag vet att det finns 50mm gul slang mellan huset och garaget. Så jag tänkte att det kanske är dags för cat5 mellan huset och garaget.

Först letade jag upp var slangen kom upp i garaget.

Öppen vägg med isolering och rör, verktyg ligger på golvet.
Skapa konto

Men när jag körde ner en dragfjäder ner i röret kom den inte längre än någon meter innan det fastnade. När jag inspekterade fjädern såg jag smuts på den. Jag konstaterade att det skulle bli omöjligt att dra fjädern hela vägen på grund av en kombination av smuts, elaka böjar och att fjädern skulle fastna under markkabeln hela tiden.

Men, vad mer ser man i väggen om inte 20mm pem som inte används?!

Svart kabel som kommer ut genom vit vägg, fäst med ett svart beslag. Grovt golv och skugga av vit möbel syns.
Skapa konto

Sagt och gjort: jag skaffade jättemånga meter cat6, satte ihop flera dragfjädrar och drog nätverkssnabeln hela vägen igenom. So far so good.

Nästa projekt: hur koppla ihop cat6n med resten av husets nätverk. Jag har den dära dinrailadaptern, lika bra att hitta 3 säkringar att koppla in den på.

Elcentral med säkringar och ledningar, visar installation och kopplingar i ett hem för att förbättra nätverksanslutning och strömförsörjning mellan hus och garage.
Skapa konto

Det hade varit rätt bekvämt att koppla in den längst ner till höger, eh? Nej, den fick givetvis inte plats, tack vare skiten till vänster. Så jag behövde improvisera ihop en extern lösning tills jag kan städa upp skåpet.

Jag har en samling elboxar som jag inte använder, så jag testade att såga lite i en för att få plats med adaptern, samtidigt som den fick gott om luft.

Grå Devolo Magic 2 LAN DINrail adapter på ett skrivbord, framför ett tangentbord, i installationsprocess.
Skapa konto

Elektrisk enhetslåda med märket "devolo" på ett träbord, omgiven av en tangentbord, verktyg och tejp.
Skapa konto

Det blev givetvis hur dåligt som helst. Jag klarar inte av att skära rakt i plast med varken sticksåg eller multiverktyg.

Så jag designade och 3d-skrev ut några bitar plast istället.

Devolo Magic LAN-adapter för strömnätverk visas liggande på ett träbord.
Skapa konto

Gott om kabelutrymme ovanför, en genomföring för att hålla kabeln på plats och en minimal ram undertill som släpper in mycket luft.

Elskåp med strömbrytare och ledningar, en ETERMO timer och en Devolo Magic LAN adapter monterade på väggen.
Skapa konto

Shit, det där ser nästan proffsigt ut. Monterad med torxskruvar, för jag hatar flat och stjärna.

Gummikabeln är mindre proffsig men den är bara temporär tills jag städat bort el-elementen i huset och därmed fått mer ordning i skåpen.

Elskåp med olika brytare och kablar monterade på en vägg, inklusive diverse anslutningar och en luftpumpenhet.
Skapa konto

Det ser kanske lite konstigt ut med 10gbit cat6 som kommer ur en vattenslang, men nu har huset och garaget väldigt snabb nätverkskoppling, trots att huset byggdes 1976 när Ethernet uppfanns i 3mbit-version.

Efter lite experimenterade med Homeplug kom jag på att vissa kombinationer är långsammare än andra.

I bilderna undertill, "Homeplug" är den dära 3-poliga dinrailadaptern kopplad till elskåpet.

Diagram över nätverksuppkoppling: Homeplug, Router, Dator 1, Garage (kopplat med cat6), Dator 2 i garaget. Indikerar anslutningar och nätverkskonfiguration.
Skapa konto

Jag hade först min dator kopplad vidare från routern på samma faskabel. Jättesnabbt (600mbit+) mellan mig och routern, men mellan dator2 och dator1 var det hur långsamt som helst: 30mbit i medvind.

Troligen för att datan behövde transporteras as förbi routern för att nå den andra datorn.

Diagram över nätverkskopplingar med Homeplug, router, Dator 1 och cat6-förbindelse till Garaget och Dator 2.
Skapa konto

Detta fungerade mycket bättre. Dator 1 och Routern är kopplade direkt till adaptern båda två. I det här fallet på olika faser men jag misstänker att det inte spelar någon roll. Det viktiga är att de är båda kopplade till adaptern. Alltså skall alla homeplugenheter kopplas till olika grupper i skåpet.

Jag kan nu komma upp i 100mbit till garagdatorn, men begränsningen är nu att datorn bara har 100mbitport. Hade datorn inte varit en gammal HP hade det säkert gått fortare.

tldr; cat5 är snabbast och pålitligast. Annars: kör homeplug på samma fas men olika grupper.

• Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inlägget sammanfattar powerline tekniken till fullo. "Jag körde Homeplug tills det en dag fungerade mycket sämre", det kan fungera bra och om man får lämna tillbaka utrustningen om den inte fungerar tillfredsställande så är det ju bara att prova. Men inget slår kablad uppkoppling i stabilitet om man tar sig tid att dra den.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Idag ersatte jag allt powerline i huset med ethernet. Cat7 i väggarna och "bara" cat6 till garaget.

Från att ha haft 60mbit mellan routern och garaget / min dator, är det upp i 930mbit.

Jag har bara 100mbit internet, men det räcker.

Homeplug tänker jag bara använda för saker som behöver någon form av trådad, långsam nätuppkoppling, inte arbetsdatorer eller backupmaskiner.

Det var kul så länge det varade.

Tycker TDLR är lite rolig, alla vet väl att fast kabel är bättre än hack? 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.