Cheesen
A ajn82 skrev:
Som inte behöver internet menar du? 🤣
Surfplatta/telefon brukar ha eget abbonemang.

Cheesen Cheesen skrev:
Surfplatta/telefon brukar ha eget abonnemang.
Telefoner ja, surfplattor kanske. Vi har nog haft drygt tio plattor genom åren och alla har enbart haft wifi. Vet inte om vi är unika eller representativa. Personligen har jag ytterst sällan önskemål om att använda en surfplatta där det inte finns wifi och de gånger det är aktuellt fungerar internetdelning från telefonen oftast bra.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
N Nyikåk skrev:
Telia has started to replace AON with PON, they are not the only ones that has started to do that in Sweden now using XGS-PON.
Telia has started to replace AON with PON, they are not the only ones that has started to do that in Sweden now using XGS-PON. Oh this is good to know! Years
Oh this is good to know! When you say they are replacing do you mean for new construction or are they actually swapping their existing AON infrastructure to PON? I am originally from Canada and almost all our fibre to the home connections are using some flavor of PON and it was fine in the beginning but it looks like some ISPs are starting to over subscribe their PONs which is annoying, our version of Telia (Bell) offers 8 gbps plans and tends to keep their PONs to 32 units/homes but even then all it takes is 2 customers with that 8gbps plan and you have already saturated the XGS-PON limit (10 gbps). What I have liked since moving to Sweden is that even the cheaper ISPs tend to give you the speeds you pay for here even in some cases a little more assuming the connection is fibre and not cable (Tele2 DOCSIS). Bell used to to do this in Canada but as the PONs become over saturated I don't see this happening much longer. I'm in Huddinge using Telia on Telia Villa Fiber and its still AON (to my knowledge) and im loving it so hopefully they don't rip this out anytime soon PON isn't the worst thing but I don't want to get my hopes up that the PON wont get over subscribed.

Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Telefoner ja, surfplattor kanske. Vi har nog haft drygt tio plattor genom åren och alla har enbart haft wifi. Vet inte om vi är unika eller representativa. Personligen har jag ytterst sällan önskemål om att använda en surfplatta där det inte finns wifi och de gånger det är aktuellt fungerar internetdelning från telefonen oftast bra.
Ja då är det ju inget problem att se på tv utan fiber på dessa

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Cheesen Cheesen skrev:
Ja då är det ju inget problem att se på tv utan fiber på dessa
Är ju lite det här det är!

Dock kan ju mobilnäten bli överbelastad men det kan lika gärna även fiber bli. Allt beror på hur det är byggt och hur många användare!

Men mobilnäten har blivit betydligt bättre än det var på GSM och 3G tiden!
4G och 5G (må vara fejk 5G, 4G som är maskad som 5G). Är det sällan stora problem med!

Blev faktist själv överraskad hur bra Telia nu fungerar. Telia har haft urusel täckning här tom samtal har brutits mitt i allt osv.
Stora nackdelen med GSM mobilen kan visa 3 pluppar täckning och täckningen pendlar tom när man står på samma plats! Man var konstant tvungen ha 5 av 5 pluppar för att kunna föra normalt samtal.

Med 3G räckte det att mobilen hade 1 plupp av 5 och samtalskvaliten var okej.

Men Telia hade knappt 3G i Norrland. Var väl för att Tele2 hade licensen..... hade ett tag Tre som operatör och senare Telenor. Där var GSM skit medans 3G var bättre än Telia/Tele2.

Med 4G och 5G och en modern telefon som klarar VoLTE samtal är det riktigt bra nu med även Telia!

Jag skulle också ha fibern kvar om inte dom hade prishöjt vart 3 månad och jag hade kunnat göra 24mån avtal. Låter så bra ha öppet nät och 1 månads uppsägningstid. Men den där månaden gäller även mot kund dvs prishöjningar och ändringar kan göras konstant!

Men när fiberbolagen väljer prioritera BRF så får dom väl göra det.
Sedan har man väl insett med dagens inflation att det ej lönar sig låsa kunden då man kan av skuggan av krig, oljekris, elpris etc kunna höja även bredbandspriset!

5G är inte heller så långt från fiber gällande hastighet. Visst ni som spelar, har egen server hemma eller är konstant på teamsmöten o jobbar hemifrån kanske måste ha fibern.

Men resten klarar gott och väl med tom med 4G!

Man behöver heller ingen internet för att se på tv (som de låter på vissa) tom Tv4 Sverige går att ta emot som "vanlig tv". Fast de gör/gjorde reklam om deras play när dom valde att släcka ner kanalen i marknätet!

IMG20260418100130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG20260418100013.jpg
Skapa konto

Sen med vanlig antenn har man ju även möjlighet ta tv från utlandet
IMG20260418100216.jpg
Skapa konto
IMG20260418100237.jpg
Skapa konto
IMG20260418100744.jpg
Skapa konto
IMG20260418100825.jpg
Skapa konto
IMG20260418101035.jpg
Skapa konto

OBS inget olagligt!
Och ingen internet eller olagliga abbonemang inblandat!

Jag skulle känna mig väldigt låst och instängt med ett IPtv abbonemang!

I Norge och Finland kan man visserligen få in svensk tv med deras kabel medans man i Sverige är låst till svensk tv.

Angående barnens tittande kan jag hålla med. De tittar inte ens på tv.
Det är andra saker där t ex Youtube och allt vad det heter.
Själv gillar jag också tuben och det är väl det som är mer framtidens tv. Fritt om man tycker det ok med reklam betal om man vill slippa reklamen 😅 inget mitt i mellan som svebska mediehus vill ha det!

Redigerat:
davidrye davidrye skrev:
Oh this is good to know! When you say they are replacing do you mean for new construction or are they actually swapping their existing AON infrastructure to PON? I am originally from Canada and almost all our fibre to the home connections are using some flavor of PON and it was fine in the beginning but it looks like some ISPs are starting to over subscribe their PONs which is annoying, our version of Telia (Bell) offers 8 gbps plans and tends to keep their PONs to 32 units/homes but even then all it takes is 2 customers with that 8gbps plan and you have already saturated the XGS-PON limit (10 gbps). What I have liked since moving to Sweden is that even the cheaper ISPs tend to give you the speeds you pay for here even in some cases a little more assuming the connection is fibre and not cable (Tele2 DOCSIS). Bell used to to do this in Canada but as the PONs become over saturated I don't see this happening much longer. I'm in Huddinge using Telia on Telia Villa Fiber and its still AON (to my knowledge) and im loving it so hopefully they don't rip this out anytime soon PON isn't the worst thing but I don't want to get my hopes up that the PON wont get over subscribed.
Both new and replacing existing AON, if they plan to change where you live they will inform you that they need to come in to your home and change the equipment so you get an ONT instead.
I don't know what split Telia uses, but 64 or 128 is the most common here with GPON 😱 , and from what I've heard it will be the same with XGS-PON.

K Kane skrev:
Å mikrovågor skall man ha i mikron.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har aldrig varit några problem här, det funkar kanon fiber ska man ha i maten
Din autocorrect ändrade marken till maten.

Farstatjej90
P Puffen Ingarö skrev:
Din autocorrect ändrade marken till maten.
Autocorrect är woke. Har stängt av det.

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Verkar som någon skapat en 5G reklam tråd. Visst kan 5G funka bra som bredband men man kan aldrig veta hur många som utnyttjar masten nu eller i framtiden eller vid vissa klockslag. Ungarna skulle bli arga ifall ping/delay ökade… fiber är ett måste för barnfamiljer. 5G funkar i annat fall när man ser på Netflix och kanske inte bryr sig om upplösningen minskas lite då o då.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
C Crank skrev:
Verkar som någon skapat en 5G reklam tråd. Visst kan 5G funka bra som bredband men man kan aldrig veta hur många som utnyttjar masten nu eller i framtiden eller vid vissa klockslag. Ungarna skulle bli arga ifall ping/delay ökade… fiber är ett måste för barnfamiljer. 5G funkar i annat fall när man ser på Netflix och kanske inte bryr sig om upplösningen minskas lite då o då.
Vet inte om du syftar på mig?

I så fall gör jag även reklam om utländska operatörer som ju är inte så relevanta för 99% av de som bor i Sverige. Däremot för oss som bor nära en landsgräns eller besöker grannlandet ofta. Går till en viss del roama men inte i all evighet innan det räknas som utnyttjande av roaming.

Visst har jag nämt Telia också i trådarna. Men blev mest själv förvånad att jag råkade få så bra deal och den dealen gäller ej idag.

Fortfarande dock billigare än fiber är för mig och ja vi är flera i familjen.

Men alla spelar inte eller har videokonferenser och de vi streamar har faktist fungerat bättre via 5G än den sketna dyra fibern.....enda som suger lite eller är nog min äldre utrustning som suger är att jag kan ej av någon anledning koppla in en androidtvbox från 2016 till wifi på den nya routern.

kisumisu kisumisu skrev:
Vet inte om du syftar på mig?

I så fall gör jag även reklam om utländska operatörer som ju är inte så relevanta för 99% av de som bor i Sverige. Däremot för oss som bor nära en landsgräns eller besöker grannlandet ofta. Går till en viss del roama men inte i all evighet innan det räknas som utnyttjande av roaming.

Visst har jag nämt Telia också i trådarna. Men blev mest själv förvånad att jag råkade få så bra deal och den dealen gäller ej idag.

Fortfarande dock billigare än fiber är för mig och ja vi är flera i familjen.

Men alla spelar inte eller har videokonferenser och de vi streamar har faktist fungerat bättre via 5G än den sketna dyra fibern.....enda som suger lite eller är nog min äldre utrustning som suger är att jag kan ej av någon anledning koppla in en androidtvbox från 2016 till wifi på den nya routern.
Nej, jag syftade inte på dig direkt, men operatörerna kan säkert justera sina master så att dom matchar lasten bäst, och har man ett hus i kanten på täckning så kan den vid fin justering snabbt bli dålig.

Säger bara att en fiber är en engångskostnad med kännd prestanda. Att förlita sig på mobilnätet är som att spela lotto, gör det ha skoj.. men gnäll inte senare när 30 grannar gör det samma. Betalade 7500kr för 14år sedan för min fiber och så har jag tillgång till billig internet via stadsnätet och en granne snålade så ja antar att dom har betydligt sämre och dyrare uppkoppling i dag., är övertygad om att mobil nätverket är dyrare och sämre i längden inte mins om man har barn med höga krav på sina spel.

C Crank skrev:
Nej, jag syftade inte på dig direkt, men operatörerna kan säkert justera sina master så att dom matchar lasten bäst, och har man ett hus i kanten på täckning så kan den vid fin justering snabbt bli dålig.

Säger bara att en fiber är en engångskostnad med kännd prestanda. Att förlita sig på mobilnätet är som att spela lotto, gör det ha skoj.. men gnäll inte senare när 30 grannar gör det samma. Betalade 7500kr för 14år sedan för min fiber och så har jag tillgång till billig internet via stadsnätet och en granne snålade så ja antar att dom har betydligt sämre och dyrare uppkoppling i dag., är övertygad om att mobil nätverket är dyrare och sämre i längden inte mins om man har barn med höga krav på sina spel.
När Bingolotto var som mest populärt blev GSM-nätet ofta (på en del orter) överlastat när det var dags att ringa in vid bingo. Bandbredden är lite bättre nu, men problemet finns ju fortfarande. Det räcker att en buss med tonåringar (som tittar på Tiktok) kör genom en cell...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
C Crank skrev:

Båda kan egentligen vara olika förutsättningar.

O visst jag får också mer hastighet på stugan. Ska testa nu i sommar när mer och mer folk ser på tv via nätet och sommargästerna kommer.

Men förra året så fungerade det via mobiltelefon bra, jag har dock begränsat data där. Har min finska operatör obegränsat , men den går på Tele2 när den roamar den är helt värdelös i stugan!

Så visst beror det på var man är och på turen. Men våran fiber var väldigt ostabil och framförallt dyr. Sen när man vill ha även obegränsat i stugan så var det ju bra lösning även på det sättet. Där finns ingen fiber ens indraget och skulle det finnas då skulle det bli dubbla kostnader.

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
När Bingolotto var som mest populärt blev GSM-nätet ofta (på en del orter) överlastat när det var dags att ringa in vid bingo. Bandbredden är lite bättre nu, men problemet finns ju fortfarande. Det räcker att en buss med tonåringar (som tittar på Tiktok) kör genom en cell...
Kommer ihåg nyår när sms kollapsade när alla samtidigt skickade gott nytt år 😁

Men sådant har man ej sett i modern tid eller så beror det på att alla tictockar 🤔
Knappt man själv heller sms mer.

kisumisu kisumisu skrev:
Kommer ihåg nyår när sms kollapsade när alla samtidigt skickade gott nytt år 😁

Men sådant har man ej sett i modern tid eller så beror det på att alla tictockar 🤔
Knappt man själv heller sms mer.
Det beror på att folk inte använder SMS. Det var SMS-servrarna som blev överlastade, inte mobilnätet i sig.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.