Vår inkommande fiber från gatan är ett riktigt amatörjobb. Jag hade aldrig accepterat detta om jag varit husägaren när det gjordes.

IMG20260417215658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan är att karva ur väggen runt fibern försiktigt tills man får in en apparatdosa där. Borra hål i bakstycket på apparatdosan och föra in fibern den vägen (utan isoleringen). Sedan få hit någon som svetsar fibern så den når ner med VP rör i väggen ner till källaren där router, server osv ska stå.

Låter det som bästa vägen?

tommib
Är det inte lättare att ta in en firma som kapar duct + fiber utanför huset, skarvar och drar den till det stället där du vill ha den? Eller skarvar bara ducten och blåser i en ny fiber.

Jag hade nog kollat vad det kostar istället för att krångla med den befintliga. Det besvärliga är ju grävandet och det är redan gjort.

tommib tommib skrev:
Är det inte lättare att ta in en firma som kapar duct + fiber utanför huset, skarvar och drar den till det stället där du vill ha den? Eller skarvar bara ducten och blåser i en ny fiber.

Jag hade nog kollat vad det kostar istället för att krångla med den befintliga. Det besvärliga är ju grävandet och det är redan gjort.
Den kommmer dock in på helt fel ställe så det blir en rejäl flytt. Men får ju kolla den optionen vad det skulle kosta

tommib
Jo, men det måste du ju göra iaf. Duct och fiber är billigt, det är personalkostnaden som är dyr och den får du betala oavsett.

tommib tommib skrev:
Jo, men det måste du ju göra iaf. Duct och fiber är billigt, det är personalkostnaden som är dyr och den får du betala oavsett.
Elcentralen ligger inte optimalt till utifrån sätt så man kommer få dra den via väggar osv ändå. Får fundera lite.

Att linda upp fibern på en vinda i den väggdosa du planerar och sedan skarva vidare med en fiberpatch, skulle det kunna vara en lösning?

K Kurtivan skrev:
Att linda upp fibern på en vinda i den väggdosa du planerar och sedan skarva vidare med en fiberpatch, skulle det kunna vara en lösning?
Det är bara någon meter efter dosan innan den tar slut så inget problem. Kan skarven ligga i VP rör eller bör man lägga snittet vid dosan?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är bara någon meter efter dosan innan den tar slut så inget problem. Kan skarven ligga i VP rör eller bör man lägga snittet vid dosan?
Jag tänkte att du har en kontakt i änden på fibern redan, så ett kontaktstycke bara i dosan och sedan en patch?

K Kurtivan skrev:
Jag tänkte att du har en kontakt i änden på fibern redan, så ett kontaktstycke bara i dosan och sedan en patch?
Jag kommer koppla ur den ur mediaomvandlaren när jag gör jobbet. Omvandlaren och all utrustning förutom smarthems hubben och accesspunkten ska ner i källaren.

Edit: kanske köper en mediaomvandlare till min SFP cage på routern för att slippa en enhet..
Edit2: tror btw Bahnhofs lilla omvandlare har just en sådan så kan ta den

Purre
Den kommmer dock in på helt fel ställe så det blir en rejäl flytt. Men får ju kolla den optionen vad det skulle kosta
Även om den kommer in på fel ställe, skulle det vara möjligt att ha mediaomvandlaren där och sen en kopparkabel till stället du vill ha router?
Vi har så i våran källare, nu kommer den inte in jättedåligt men inte optimalt heller.

Purre Purre skrev:
Även om den kommer in på fel ställe, skulle det vara möjligt att ha mediaomvandlaren där och sen en kopparkabel till stället du vill ha router?
Vi har så i våran källare, nu kommer den inte in jättedåligt men inte optimalt heller.
Kan kan den väl men jag har siktet inställt på dold fiber i väggen och då är det svårt ändra mig. Och om fibern går hela vägen finns der mer options för framtiden.

Men om jag drar in fibern den vägen så är den ytterväggen svåråtkomlig så jag förstår varför husägaren valde platsen men han hade ju kunnat dra vidare i huset dolt till en bättre plats, ingen vill ha teknik-stacken i hallen

Fiberägaren brukar bli mycket irriterad om det inte är deras personal som svetsar fibern. Så föreslår som ovan att rulla ihop i nya dosan och förlänga med fiberpatch

När jag köpte huset gick fibern genom träväggen in i vardagsrummet, såg ungefär likadant ut. Det derkar vara det vanliga. När jag renoverade vardagsrummet ville jag ha bort den, så borrade ett hål i karmen i källarfönstret under och satte skarvboxen där i stället och drog ducten dit och svetsade på en ny pigtail, jag frågade montören direkt som var i grannskapet. Det enda han behövde göra var svetsa, gick på 10 min. Därifrån har jag sedan dragit en fiberpatch till pannrummet där jag satte mediakonvertern.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Fiberägaren brukar bli mycket irriterad om det inte är deras personal som svetsar fibern. Så föreslår som ovan att rulla ihop i nya dosan och förlänga med fiberpatch
Okej får låta dem göra jobbet då :)
Sjukt hur de kan äga saker på min fastighet.

När jag bodde i Brf så rev jag ut comhem coaxen utan att fråga. Blev aldrig något problem 😎 edit: behöll inkommande i centralen i hallen och terminerade korrekt

Okej får låta dem göra jobbet då :)
Sjukt hur de kan äga saker på min fastighet.

När jag bodde i Brf så rev jag ut comhem coaxen utan att fråga. Blev aldrig något problem 😎 edit: behöll inkommande i centralen i hallen och terminerade korrekt
Klarar du dig med att som jag sa skarva den färdigkontakterade fibern i den den dosa du tänkte, så går du bara vidare med ett kontaktstycke och färdigkontakterad fiberpatch. Kolla bara att du får igenom patchens kontakt i ditt nya rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.